Haastattelussa Christopher Amott – Arch Enemy

Kirjoittanut: Livegamers

19.12.2007

Tervehdys Christopher. Kiitoksia, että suostuit haastatteluumme. Sinähän olet juuri palannut Arch Enemyyn, etkö vain?
– Totta.

Oliko elämä tylsää, kun et ollut osana Arch Enemyä, vai suostutteliko veljesi Michael palaamaan bändiin? Miltä tuntuu olla taas osa bändiä?

– Tuntuu hienolta olla taas Arch Enemyssä. Kävin läpi erinäisiä asioita ollessani tauolla. Olen soittanut bändissä kymmenen vuotta ja yksinkertaisesti vain väsyin siihen hommaan. Minulla ei ollut mitään mihin verrata kitaran soittamista, sillä en ole koskaan tehnyt mitään muuta työtä. Siksi halusin kokeilla jotain uutta. Aloin kuitenkin haikailla takaisin lavalle, joten päätin palata bändiin.

Kerro meille jotain uudesta albumistanne, Rise of The Tyrantista.

– No tuota… Onpas erikoinen kysymys. Se on vain levy, ostakaa se!

Eroaako se edellisistä albumeistanne jollain tavalla?

– No, me palasimme työstämään tätä levyä tuottajan kanssa, joka tuotti myös kolme ensimmäistä levyämme. Tosin tuotimme oikeastaan tämän levyn itse, ja kyseinen tuottaja toimi vain teknikkonamme. Mielestäni tämä uusi levy kuulostaa hieman raaemmalta, kuin edelliset.

Metallimusiikki on tehnyt tuloaan pelibisnekseenkin. Tunnetuin musiikkipelisarja on tällä hetkellä Guitar Hero -trilogia. Oletko päässyt testaamaan kyseistä peliä?

– Olen, ja itse en pidä siitä. Mielestäni peli on tylsä, enkä ymmärrä mitä muut näkevät siinä. Tämä tosin johtunee siitä, että soitan itse oikeaa kitaraa. Olen tosin testannut peliä vain kerran, ja en oikein pärjännyt siinä… Pelin ideahan on mahtava, mutta pidän enemmän perinteisimmistä peleistä.

Soitan itsekin kitaraa, ja mielestäni Guitar Heron soittaminen ei ole kovin helppoa, koska sen painallukset eivät aina mene musiikin mukaan…

– Totta. Se johtuu siitä, että alat kuuntelemaan biisiä. Sinun pitäisi katsoa vain ruutua kuuntelemisen sijaan.

Guitar Hero -peleissä on ollut paljon metallimusiikkia mukana, esimerkiksi Guitar Hero II:ssa voit soittaa Shadows Fallia ja Guitar Hero III:ssa taas In Flamesia, Disturbedia sekä Slipknotia. Pääsemmekö kenties joskus soittamaan Arch Enemyn kappaleita Guitar Herossa?

– Kyllä. Meille tehtiin tarjous asian tiimoilta, ja tulemme varmasti olemaan mukana pelissä.

Sehän on mahtavaa, sillä eräät modaajat ovat jo tehneet omia versioitaan biiseistänne PS2:lle sekä Xbox 360:lle.

– Joo, olen kuullut siitä…

Pelaatko itse koskaan pelejä vapaa-ajallasi?

– Omistan Playstationin, mutten oikeastaan ole mikään kummoinen pelaaja. Vähän aikaa sitten uppouduin kuitenkin erääseen peliin, ja pelasin sitä pitkään. Peli oli Shadow of the Colossus, se oli oikein hieno peli!

Pidätkö enemmän ensimmäisen persoonan räiskinnöistä vai ovatko strategia-, tai kenties jopa ajopelit enemmän mieleesi?

– En oikeastaan pidä ajopeleistä… Pidän Grand Theft Autoista, ne ovat mielestäni huippupelejä!

Onko keikkabussissanne mitään pelikonsoleita?

– Ei tämänhetkisessä. Meillä on aina eri bussi keikoillamme, joskus niissä on pelikonsoleita ja joskus ei.

Jos bussissanne sattuu olemaan konsoli, niin mitä pelejä pelaatte sillä?

– Vuosia sitten pelasimme ensimmäistä GTA:a Danielin kanssa bussissa, muttemme omistaneet muistikorttia, joten se piti aloittaa alusta joka kerta. *naurahtaa* Pelasin kuitenkin pienenä paljon tietokoneilla, kuten Commodore 64:llä.

Miten luulet pelaamisen muuttuvan tulevaisuudessa?

– Tuntuu, että pelit siirtyvät enemmän ja enemmän jäljittelemään oikeaa elämää, kuten Sims tai Second Life. Ainakin muistelisin, että Second Life -niminen peli on olemassa… Tuntuu siltä, etteivät peligrafiikat voi enää parantua… En kuitenkaan ole uppoutunut mihinkään Second Lifeen tai sen semmoiseen, pyrin elämään oikeassa maailmassa.

Nimeä kolme kaikkien aikojen parasta peliä.
Last Ninja 2 (Commodore 64)
Shadow of the Colossus (Playstation 2)
Grand Theft Auto: San Andreas (PS2, Xbox, PC)

Kiitoksia haastattelusta, Christopher. Onnea keikalle!

– Kiitos! Tiedätkös, en olekaan koskaan ollut tämän kaltaisessa haastattelussa, tämä oli hienoa!