Haastattelussa FIFA-devaaja Jamie Toghill

Kirjoittanut: Livegamers

08.11.2006

Mikä on henkilökohtainen suosikkisi jalkapallojoukkueista/-pelaajista, ja vaikuttavatko kehitystiimin henkilökohtaiset mielipiteet valmiissa pelissä?
Jamie Toghill: Koko ryhmässämme ei varmasti ole kahta ihmistä, jotka kannattaisivat samaa joukkuetta. Minä kannatan Evertonia, jolla on ollut vahva aloitus liigassa tänä kautena.

Vastatakseni kysymykseesi henkilökohtaisten mieltymysten vaikutuksesta lopulliseen peliin: ei. Emme voi antaa omien mielipiteidemme vaikuttaa joukkueiden tai pelaajien ominaisuuksiin. Siksi meillä on omistautunut tutkimusryhmä, joka työskentelee väsymättömästi pitääkseen laajan tietopankkimme ajan tasalla. Ja sen ryhmän intohimo takaa, että he ovat 110 % tarkkoja.

Tähän mennessä on tullut useita FIFA-pelejä. Miten vaikeaa on sisällyttää uusia piirteitä niin vakiintuneeseen ja suosittuun sarjaan?

JT: FIFA on maailman eniten myyvä jalkapallobrändi. On itse asiassa melko helppoa sisällyttää uusia piirteitä peliin. Vaikeampaa on päättää mihin ominaisuuksiin haluamme panostaa ja mitkä ominaisuudet pitää jättää vain suunnittelutasolle.

FIFA-tiimimme koostuu lahjakkaista ja luovista yksilöistä eri puolilta maailmaa, joten uudet ominaisuudet ja ideat voivat tulla miltä kehitystiimin osalta tahansa. Luemme myös foorumeitamme nähdäksemme mitä ihmiset haluavat sisällytettävän seuraavaan FIFA-peliin. On hieno tunne, kun olemme saaneet jo esituotantoon jonkun ominaisuuden, minkä perään pelaajat kyselevät.

Otamme siis kaikki kommentit ja ehdotukset vakavasti, ja usein olemmekin samalla aaltopituudella fanien kanssa siitä, mitä pelin on pidettävä sisällään.

Huhutaan, että Xbox 360 -versiossa ei pysty tekemään kikkoja. Onko se totta, vai pystyykö kikkoja suorittamaan?

JT: Uusi fysiikkamoottori itse asiassa tukee käyttäjän määrittelemiä kikkoja. Ei ole mitään lukkoon lyötyjä erikoisliikkeitä, vaan pikemminkin joustavuus, joka mahdollistaa pelaajalle omien kikkojen luomisen sen puitteissa, mitä aito jalkapallo voi pitää sisällään. Olemme oikeastaan olleet iloisesti yllättyneitä, kun olemme nähneet internetissä pyörivistä videoista miten käyttäjät ovat keksineet omia erikoisliikkeitään.

Mikä olisi se yksi ominaisuus, jonka olisit halunnut lisätä FIFA 07:än, jos aika olisi ollut puolellasi, mutta joka tulee ehdottomasti sisältymään FIFA 08:an?

JT: Ryhmämme jokaisella jäsenellä on varmasti mielessä ominaisuus, joka olisi ollut mahtava lisätä peliin. Uusi pelimoottorimme herätti laajan joukon upeita uusia ideoita, joita pelissä voisi käyttää.

”Lounge”-ominaisuus erottaa FIFA:n muista jalkapallopeleistä. Miten paljon ”Lounge” eroaa FIFA 06:sta ja mitä muutoksia tulemme näkemään?

JT: Olemme sisällyttäneet enemmän palautetta tämän vuoden ”Lounge”-moodiin uuden pelimoottorin ansiosta. Peli seuraa jokaisen ottelun statistiikkaa ja tekee arvioinnin suorituksen perusteella.

Mikä on sinun mielestäsi suurin syy valita FIFA Pro Evolution Soccerin sijaan?

JT: Me tarjoamme jotain uutta kuluttajalle. Peli on täysin uusi FIFA, jossa on innovatiivinen ja ennalta-arvaamaton pelimoottori. FIFA 07 on todellinen seuraavan sukupolven peli, joka hyödyntää Xbox 360:n tehoja. Olemme kehittäneet hienostuneen pelimoottorin, joka tekee huomattavasti enemmän kuin kilpailijamme peli. Jos etsit jalkapallopeliä, joka todellakin edustaa konsoliasi, niin FIFA 07 on se.

Millä tavoin hyödynsitte seuraavan sukupolven (360) kapasiteettia, muuten kuin parempaan grafiikkaan? Ja mikä on mielestäsi suurin parannus verrattaessa FIFA 06:en?

JT: Tänä vuonna tarkoituksena oli rakentaa täysin uusi pelimoottori nollasta. Uutta pelimoottoriamme ei voisi hyödyntää tämän sukupolven konsoleissa. Olemme käyttäneet hyväksemme Xbox 360:n teknologiaa ja pelimme on aitoa seuraavaa sukupolvea. Meillä ei ole valmista koodia vanhoista peleistä. Eli kun esität kysymyksen, mikä on suurin parannus verrattuna FIFA 06:en vastaan, että se on pelattavuus, pelattavuus, pelattavuus!