Haastattelussa Starbreeze

Kirjoittanut: Livegamers

13.08.2007

The Darkness -haastattelu Starbreezen kanssa
Jackie taistelee sekä todellisissa että kuvitteellisissa maailmoissa. Voisitko tarjota pienen katsauksen siitä, millaisia erilaisia vihollisia vastaan hänen täytyy taistella ja mihn paikkoihin peli sijoittuu?

Jackie joutuu kohtaamaan useita mafian palkallisia eri puolilla New Yorkin naapurustoja. Pelissä on myös paikka nimeltä ”Otherworld”, jossa itse Pimeys lymyää. Se ei ole mikään mukava paikka. Lisäksi Jackie kohtaa korruptoituneita poliiseja.

Kuinka saumatonta on vaihtelu erikoiskykyjen ja perinteisten aseiden välillä? Voivatko pelaajat hyödyntää molempia mielivaltaisesti, vai määrääkö pelin kulku, mitä keinoja voi milloinkin käyttää?

Pelaaja pystyy käyttämään Pimeyden voimia ja perinteisiä aseita samaan aikaan ja joutuu pelin kuluessa usein etsimään keinoja yhdistää näitä kahta lähestymistapaa. Pimeyden voimat karttuvat luonnollisesti pimeillä alueilla, joten pelaajan täytyy valita sijaintinsa tarkoin.

Julkaistaanko pelistä demoversio Xbox Live Kauppapaikalla?

Kyllä. Demo tullaan julkaisemaan sekä Xbox Live Kauppapaikalla että Playstation Networkillä. Viimeistelemme parhaillaan erinäisiä pikkuasioita täysversiota varten, minkä jälkeen voimme vasta kertoa julkaisupäivämäärän demoille. Demo sisältää kolme tasoa, joiden on määrä lisätä pelaajien ruokahalua pelin suhteen.

Oliko The Darknessin maailman ja ideoiden luominen videopeliksi vaikeaa? Tarvitsitteko Xbox 360:n voimia toteutukseen?

Videopelien tekeminen on kenties hankalin mahdollinen luova projekti, mitä maa päällään kantaa – eritoten peleissä, jollaisia me valmistamme. Xbox 360 on antanut meille mahdollisuudet tehdä asioita, joista olemme aiemmin voineet vain unelmoida, mutta on samalla nostanut suunnittelun vaikeustasoa eksponentiaalisesti. Se taso ja yleinen laatu, johon tähtäämme, olisi täysin mahdoton saavuttaa ilman Xbox 360:n voimia.

Voisitko kertoa jotain monista televisioista, joita ihmiset ovat huomanneet eri tasojen ruutukaappauksissa?

Käytämme televisiovastaanottimia pienen mukavan viihteen tarjoamiseen, mutta myös keinona kertoa pelin tarinaa mielenkiintoisella tavalla. Laitamme peliin 20–30 tunnin edestä kanavia, jotka tarjoavat esimerkiksi sarjoja kuten Flash Gordon ja elokuvia kuten Nosferatu. Käytämme televisioita myös erikoisuutislähetyksiin, jotka liittyvät pelin tarinaan. Olemme havainneet tämän hyväksi kerronnalliseksi keinoksi tuotettamme ajatellen.

Kun kerran The Darkness -sarjakuvalla on niin pitkät juuret, niin ajattelitteko laajentaa pääpeliä ladattavan sisällön keinoin?

Meillä on pelissä mukana tuki ladattavaa sisältöä varten, mutta kaikki riippuu pääasiallisesti rahoittavasta julkaisijastamme ja siitä, miten peli menestyy myyntiä ajatellen. Toivon mukaan pystymme sekä laajentamaan osia yksinpelistä että julkaisemaan lisämateriaalia moninpeliin. Lisäksi tahtoisimme tietenkin tehdä jonkinlaisen kommenttiraidan peliin, mitä kokeilimmekin jo The Chronicles of Riddickin PC-versiossa.

Suunnittelitteko The Darknessin alusta alkaen hahmon silmistä kuvattavaksi räiskinnäksi?

Todellakin. Me Starbreezellä olemme yhtä mieltä siitä, että hahmon silmistä kuvattu peli istuttaa pelaajan parhaiten hahmon rooliin ja sen maailmaan. Yritämme luoda kokemuksen, jossa pelaaja enemmänkin on Jackie kuin vain pelaisi Jackiellä. Jos nyt ymmärrätte, mitä tuolla tarkoitan… Muutenkin valinta tehdä peli hahmon silmien läpi merkitsee sitä, että pelaajan tulisi tuntea olevansa itse pelissä mukana. Tätä yleensä tarkoitamme immersiolla: pelaajan pitää tuntea olevansa itse se hahmo, jonka hän näkee juoksemassa ympäri pelimaailmaa. Meille on vain luonnollista jatkaa tällä linjalla ja yrittää tehdä kokemuksesta mahdollisimman realistinen. Riddickissä tämä tarkoitti sitä, että pelaaja näki oman kehonsa ja varjonsa, mutta The Darknessissa olemme vienet asian pidemmälle, sillä nyt oma ruumis voi olla vuorovaikutuksessa ympäristöönsä.

Oletteko tuoneet Chronicles of Riddick -pelistänne mitään elementtejä The Darknessiin?

Montaa pelin toimintoa käytettiin myös Riddickissä, mutta niitä on toki kehitetty ja muokattu sopimaan The Darknessiin. Joitain ideoita, joista todella pidimme, emme toteuttaneet The Darknessissa, sillä ne eivät olisi sopineet pelattavuuteen. Suurin asia, jonka toimme Riddickistä tähän peliin, on eri genrejen sekoittelu. Riddickin tapaan myös The Darkness on sekoitus nopeatempoista toimintaa ja vähän vähemmän suoraviivaista tarinajohtoista seikkailua. Lisäksi käyttämämme pelimoottori on sama kuin Riddickissä, paitsi että sitä on paranneltu ja kehitetty ottamaan enemmän irti uusista, tehokkaammista pelialustoista.

Saako Jackie uusia kykyjä pelin edetessä? Mahtavatko hänen käyttöön valjastamansa voimat saada hänet kokonaan valtaansa?

Kun Pimeys alkaa riivata Jackietä hänen 21. syntymäpäivänsä aattona, hän voi hallita voimiaan vain vähän. Pelin edetessä Jackie tulee kuitenkin saamaan itsensä parempaan hallintaan ja samalla oppii hyödyntämään pimeyden voimia edukseen. Tätä edesauttaa pahojen hahmojen sydänten kerääminen; mitä enemmän hän kerää, sitä voimakkaampi hänestä tulee. Jos Jackie tekee näin tietyille erityisen häijyille hahmoille, oppii hän myös uusia keinoja käyttää demonisia voimiaan.

Sisältääkö peli piilotettuja alueita, tavaroita tai muuta vastaavaa? Jos sisältää, niin hyötyykö pelaaja, jos hän etsii huolellisesti?

The Darkness on yhtä paljon seikkailu- kuin räiskintäpeli, joten paikkojen tutkiskelu on enemmän kuin suotavaa. Suurin osa pelin alueista sijoittuu New Yorkiin, jossa eri alueet ovat yhteydessä toisiinsa metrojärjestelmän kautta, eli pelaaja voi helposti palata vanhoille alueille. Päätarinan lisäksi pelissä on myös sivutehtäviä, piilotettua keräiltävää sekä muita asioita pelaajan löydettäväksi.

Kuinka peli ottaa huomioon pelaajat, jotka eivät tunne sarjakuvaa?

Tarkoitus on aina ollut tuoda lisää syvyyttä sarjakuvaan, mutta myös tarjota omilla jaloillaan seisova kokemus. The Darkness on kuin dramaattinen, suljettu teos, jossa on niin alku, keskikohta kuin loppukin. Sarjakuvasta tietämättömät pelaajat saattavat olla jopa etulyöntiasemassa, koska he ovat pysyneet täysin spoilerittomina. Silti myös ihmisille, jotka ovat lukeneet sarjakuvaa, riittää uusia paljastuksia Pimeyden luonteesta ja siitä, miten se pääsi käsiksi Jackien perheeseen.

Voisitko kertoa enemmän pelin moninpelimahdollisuuksista? Onko mukana moninpelimuoto, jossa pelaaja pystyy käyttämään Pimeyden voimia?

Olemme omistaneet moninpelistä paljon Pimeyden kätyreille, joita pelaajat voivatkin ohjastaa monissa pelimuodoissa. Pimeyden voimat sen sijaan eivät ole käytettävissä moninpelissä. Moninpeli ja yksinpeli tarjoavat todella erilaisen kokemuksen.

Mikä oli suurin haaste The Darknessin suunnittelussa, kun otetaan huomioon, että saitte kriitikoilta todella paljon tunnustusta Riddickistä? Nostitte riman aika korkealle tulevaisuuden projekteillenne.

The Darkness on paljon suuremman luokan projekti kuin Riddick, ja suurin haaste onkin varmaan ollut näin paljon suuremman tiimin seuraaminen ja käskyttäminen. Meillä on ollut myös paljon uusia ongelmia, jotka ovat ilmestyneet päättäessämme lisätä pelimaailman monipuolisuutta.

Riddick ja Splinter Cell mullistivat valo- ja pimeysefektien käyttöä videopeleissä. Minkä ominaisuuden luulette olevan tämän konsolisukupolven rajoja rikkova ominaisuus?

Henkilökohtaisesti luulen, että Xbox Liven kautta pelattavat co-op-pelimuodot tulevat olemaan iso juttu tulevaisuudessa. On kuitenkin myös muita asioita, joissa uskon näkevämme suurta edistystä tämän sukupolven aikana. Animointi ei juuri parantunut viime sukupolven aikana, mutta mielestäni Assassin’s Creedin kaltaisissa peleissä tulemme näkemään jotain todella mielenkiintoista, kun pelaajat voivat olla vuorovaikutuksessa maailman kanssa aivan uusin tavoin. Se tuo meille paljon uusia mahdollisuuksia. Toivon myös, että tarinankerronta tulee olemaan asia, jossa näemmä suuria parannuksia. Vaikka voi olla, että näemmä asiassa vain vauvan askeleita, voimme päätyä pisteeseen, jossa pelaajat alkavat oikeasti välittää siitä, mitä heidän hahmolleen ruudulla tapahtuu ja minne he päätyvät. Toivon mukaan olemme mukana auttamassa tuossa asiassa The Darkness -pelillämme.

Kiitokset XCN!