Thomas Was Alone

Kirjoittanut: Livegamers

03.02.2015

Mike Bithellin alunperin Flash-pohjaiseksi selainpeliksi luoma Thomas Was Alone on tarina erivärisistä ja -muotoisista tekoälyistä, jotka joutuvat yhteiseen seikkailuun tietokoneen sisällä. Jotain kummallista on tapahtunut, eivätkä tekoälyt olekaan enää niin keinotekoisia, vaan heille on alkanut kehittyä ajattelukyky ja persoonallisuutta. Uusi itsenäisyys tuo mukanaan myös vapaudenkaipuun – tiedostava tekoäly ei tahdo jäädä tietokoneohjelman vangiksi. Näin alkaa Thomasin ja mukaan liittyvien kumppaneiden pitkä matka kohti vapautta.

Päämäärä Thomas Was Alonessa on hyvin yksinkertainen: johdattaa Thomas seuralaisineen kunkin kentän uloskäynnille. Kentissä liikutaan käyttäen apuna hahmojen erilaisia kykyjä. Supersankariudesta haaveileva Claire esimerkiksi huomaa pystyvänsä kellumaan veden päällä ja voi kuljettaa muita vesialueiden yli. Laura taas toimii hyvänä hyppyalustana muille palikoille.

Nopealla vilkaisulla pelin hahmot näyttävät ainoastaan erivärisiltä ja -muotoisilta nelikulmioilta. Miten pieleen voikaan ensivaikutelma mennä. Kaikilla on oma persoonallisuutensa ja omanlaisiaan kykyjä. Pelin edetessä sitä unohtaakin ihan täysin, että ohjailee ihmishahmojen sijaan joukkoa nelikulmioita. Uusia sankareita esitellään pikkuhiljaa pelin edetessä.


Thomas was alone. And then, well, he wasn’t

Pelin kesto on juuri sopiva – muutaman tunnin riippuen hieman siitä, miten nopeasti sokkeloista selviää maaliin asti ja montako kertaa kentät joutuu aloittamaan alusta tai välitallennuspisteestä. Kentät ovat tarpeeksi erilaisia, jotta mielenkiinto pysyy yllä. Suurin osa kentistä on varsin helppo melkeinpä juosta läpi, mutta mukaan mahtuu myös sellaisia, joiden ratkaisemiseksi joutuu tosissaan laittamaan aivosolunsa töihin. Allekirjoittaneella meinasi myös pari kertaa niin sanotusti mennä hermo, kun parissa kentässä ratkaisu oli parin millintarkasti ajoitetun hypyn takana – millintarkat hypyt kun eivät satu olemaan oman osaamispalettini parhaimmistoa.

Pelin kertojana toimii koomikko Danny Wallace, joka tunnetaan myös Assassin’s Creed -sarjan Shaun Hastingsina. Halutessaan pelin taustalla voi kuunnella myös tekijän kommenttiraitaa, jolla avataan runsaasti pelin taustaa ja kehitysvaiheita erilaisine haasteineen. Thomasin ohella peli tarjoaakin tarinan myös peleistä – miten niitä tehdään, pelataan, rakastetaan ja miten ne joskus myös ärsyttävät ja turhauttavat. Ennen kaikkea Thomas Was Alone on kuitenkin tarina ystävyydestä ja haasteiden voittamisesta. Alussa Thomas oli yksin, mutta pelin päättyessä hänellä on joukko uusia ystäviä.

Näennäisestä minimalismistaan huolimatta Thomas Was Alonen tarinaan ja hahmoihin on onnistuttu paketoimaan sellainen määrä syvyyttä, dramatiikkaa ja moniulotteisuutta, että monet suurjulkaisutkaan eivät siihen pysty. Peli onkin osuva muistutus siitä, että kiinnostavan ja mukaansatempaavan pelin tekemiseen ei välttämättä tarvita miljoonabudjettia.