Assetto Corsa

Kirjoittanut: Livegamers

09.12.2016

Pieni italialainen pelistudio Kunos Simulazioni asetti tavoitteekseen kehittää autopelin, jonka ajomalli olisi mahdollisimman realistinen. Heidän tiiminsä koko on vain murto-osa verrattuna muihin pelitaloihin. Tämän vuoksi kaikessa kehitystyössä menee pidempi aika, joka on näkynyt muun muassa pelin päivityksien sekä lisäsisältöjen julkaisuaikatauluissa. On upea nähdä italialainen kunnianhimo ja mihin se pystyy. Ajomallinnuksen virtuaalinen tarkkuus on koettava itse.
Kehitystiimin studio on lähellä Vallelungan rataa, eikä olekaan ihme, että rata on myös ensimmäistä kertaa esillä missään ajopelissä. Ratoja on tarjolla niukasti, sillä tiimillä ei ole käytössään vaadittavia resursseja laserskannata ratoja, saati hankkia ratojen käyttöön vaadittavia lisenssejä. Lisäsisältöä ja ratoja julkaistaan lisää, joista ilmoitetaan tuonnempana. Odotettu Porsche-laajennus saapui vastikään ja laajentaa autokantaa yhdessä uuden päivityksen myötä 8 kappaleella sekä tuo uuden version Silverstonen rataan. PC-puolella pelillä on runsas modikulttuuri, mutta valitettavasti konsolipuolelta tämä puuttuu kokonaan. Modaukset sallimalla peliin saisi rutkasti sisältöä.

Tarjolla perusversiossa on hiukan alle sata autoa, joista noin kaksikymmentä kappaletta on erilaisia variaatioita, eli oikea uniikki automäärä lähentelee noin seitsemääkymmentä kappaletta. Ratoja pelissä on tusinan verran, joista on myös useampi variaatio tarjolla, jolloin määrä nousee reiluun pariinkymmeneen. Vaihtuvia sääolosuhteita ei ole, vaan rataolosuhteet valitaan ennen kisaa. Sateella tässä pelissä ei voi ajaa.

Pedal to the metal

Assetto Corsa pitää sisällään vain sitä tärkeintä, eli ajamista. Se ei koreile millään ylimääräisellä, joka on ihan hyvä asia ottaen huomioon kehitystiimin pienen koon ja resurssien jaon. Pelin valikkorakenne on suoraan sanottuna karmea. Harmaita ja punaisia neliöitä joka paikka täynnä. Säätövaraa on luvattoman vähän ainakin ohjainpuolella, säätöjä kaipaisi enemmän ainakin ratille. Julkaisuversiossa kääntösädettä ratilla ei voinut säätää lainkaan, vaan ominaisuus tuotiin erikseen päivityksessä. Harmittavaa kyllä, se ei tunnu vieläkään säätyvän auton mukaan automaattisesti, toisin kuin esimerkiksi Project CARS -pelissä.


Yksinpelimuodot pitävät sisällään erilaisia haasteita driftauksesta aika-ajoon. Puhtaasta uratilasta ei voida kuitenkaan puhua. Muuten tarjolla on perus rataviikonloppua aikakierroksineen. Pelin kaikki radat ja ajoneuvot ovat käytettävissä heti. Moninpeli sekä yksinpeli on rajoitettu 16 pelaajaan. Täydellä määrällä ruudunpäivitys kärsii ajoittain. Moninpeli on hienoinen pettymys, sillä se ei tue privaattilobbyjä lainkaan. Myöskään minkäänlaisia online leaderboardeja ei ole olemassa, josta voisi esimerkiksi verrata kierrosaikaansa muihin. Tämän lisäksi peli on edelleen melko buginen, tekstuurit välkkyy, kaasu jää välillä jumiin, vaihteiston automaattiasetus tuntuu siltä kuin robotti käskisi manuaali-askia, päävalikon äänet ja niiden volyymitaso ei tunnu tallentuvan oikein.

Graafinen taso ja piirtoetäisyys on hyvää perustasoa, mitään silmäkarkkia se ei ole, mutta kelpaa oikein hyvin. Radat ovat täynnä kasvillisuutta ja ovat ennennäkemättömän eläväisiä. Äänet tuntuvat autenttisilta, mutta suurimmasta osasta esikuvia ei ole omakohtaista kokemusta.

Ratin kääntämisen juhlaa

Mutta – se tärkein, eli ajaminen tuntuu älyttömän hyvältä. Kosketuksen asfalttiin, hiekkaan, kanttariin tuntee. Myös rengaskovuuden huomaa välittömästi ohjattavuudessa, varsinkin kun ne lämpiävät. Hurjaa.

Ratavalikoima on vähäinen, mutta onnistunut ja upean eläväinen, josta jokaiselle varmasti löytyy joku suosikki. Auton säätäminen on helppoa valikon avulla ja säädöt onnistuu rata sekä autokohtaisesti. Säätöjen vaikutuksenkin huomaa helposti. Ratti on ehdottomasti ainakin lainattava jostain, jollei sellaista omista, mutta ohjaimellakin pystyy pelaamaan yllättävänkin hyvin. Tuntuma tiehen testattiin Elite-ohjaimella sekä Thrustmaster TX Racing Wheel Leather 28 GT & Wheel Stand Pro -rattipoljin yhdistelmän kera. Jälkimmäisen kanssa realismi on vakuuttavaa tasoa.

Tästä syystä jokaisen autoista haaveilevan pelaajan on koettava Assetto Corsan tarjoama upea ajomalli. Puutteistaan huolimatta se tarjoaa puhdasta ajokokemusta erilaisilla autoilla, upeilla radoilla erilaisissa olosuhteissa. Autojen erot ovat selvästi nähtävissä, säätöjä on mukava kokeilla kun vaikutukset huomaa herkemmin. Sisältöä on vähän, mutta koettavaa paljon. Suosittelen kokeilemaan.