Chromehounds

Kirjoittanut: Livegamers

18.06.2006

Segan kunnianhimoinen mech-rymistely Chromehounds valtaa kesän aikana Xbox 360 -konsolin. Livegamersilla on ollut kunnia tutustua pelin ennakkoversioon useiden viikkojen ajan. Kyseessä on ensimmäinen mech-peli uuden sukupolven konsolille, joten odotukset Chromehoundsia kohtaan olivat ennakkoon kovat. Peliä kehittää Tokiossa majaansa pitävä From Software, jonka aikaisempiin julkaisuihin kuuluvat muun muassa Armored Core- ja Otogi -pelisarjat. Tällä hetkellä yritys työstää Xbox 360 -konsolille myös Enchanted Arms -peliä.
Tässä ennakossa tutkailemme ainoastaan Chromehoundsin yksinpeliosuutta, moninpeliraportti ja lopullinen arvostelu seuraavat myöhemmin. Yksinpelin tarina sijoittuu kuvitteelliseen tulevaisuuteen, jossa sotien runtelemaa ihmiskuntaa hallitsevat jättimäiset mechit ja palkkasoturit. Tästä skenaariosta pelaaja aloittaa yli 40 tehtävää käsittävän taipaleensa pelin mechien eli Houndien puikoissa.

Sanoista tekoihin

Tehtävät on jaettu kuuteen luokkaan tai rooliin, joita ovat soldier, sniper, defender, scout, heavy gunner ja commander. Kampanjan voi siis aloittaa esimerkiksi sniper-luokasta ja siirtyä myöhemmin kokeilemaan taitojaan raskaan kaluston parissa heavy gunner -luokkaan. Chromehounds on rakennettu selkeästi moninpeliä ajatellen, sillä yksinpelikampanjaakin pelataan harvemmin yksin, mukana on miltei aina joukko omia tiimikavereita – luonnollisesti myös eri rooleissa.

Roolipohjaisen tehtäväajattelun lisäksi yksi pelin ehdottomista koukuista on Houndien monipuolinen kustomointi. Voit rakentaa minkälaisen kulkupelin tahansa, kunhan siitä löytyy liikkumisen mahdollistavat elementit, eli käytännössä jalat tai pyörät. Muutoin ainoana rajoitteena toimii pelaajan mielikuvitus sekä tietysti rahapussi, sillä ilmaista näiden järkäleiden rakentelu ei suinkaan ole.

Tärkeintä on liike

Houndien ohjaaminen on pienen harjoittelun jälkeen suhteellisen helppoa, riippuen tietysti ohjattavasta laitteesta. Houndit itsessään on mallinnettu varsin tyylikkäästi, sen sijaan maasto ainakin tässä ennakkoversiossa oli varsin vaatimatonta ja sisälsi hyvin vähän pinnasta kohoavia elementtejä. Graafinen keskinkertaisuus jatkuu pelin rakennuksissa, jotka ovat paitsi yksinkertaisia, myös näyttävät monesti toistensa kopioilta. Rakennelmat ovat pääosin tuhottavissa, mutta operaatiosta aiheutuvat räjähdys- ja sortumisefektit ovat jokseenkin mitäänsanomattomia, eivät ollenkaan sellaisia joita seuraavan sukupolven konsolipeliltä odottaisi. Sama linja jatkuu vihollishoundien kohdalla, eli kokonaisuudessaan graafinen puoli on kautta linjan hyvin vaatimatonta. Tässä kohden on jälleen syytä muistuttaa, että pelattava versio oli ennakko – on hyvin mahdollista, että monet asiat on korjattu lopulliseen versioon.

Yhteenveto

Chromehoundsista löytyy paljon potentiaalia, mutta vasta lopullinen versio ja etenkin siitä löytyvän Xbox Live -tuen toimivuus osoittavat onko pelistä uuden sukupolven mech-pelien suunnannäyttäjäksi. Palaamme asiaan lähiaikoina lopullisen arvostelun myötä.