EA Sports MMA

Kirjoittanut: Livegamers

09.11.2010

Sanotaan nyt suoraan: MMA on pelinä erittäin hyvä. Riskinotto on ollut suuri, ja vaikka arvostelut ovat jakautuneet kahtia, niin peli onnistuu haastamaan THQ:n tuoreimman UFC-tekeleen.
Yleisvaikutelma on kaiken A ja O

Mennään suoraan asiaan, koska kyseessä on haastaja ja debyytin tekevä pelisarja.

Grafiikka miellyttää ja on sulavaa. Liikkeet näyttävät luonnollisilta eivätkä töki, ja niihin on kiinnitetty huomiota varsinkin liikkuessa eli liikkeen muodostaminen ei tapahdu kuin salama kirkkaalta taivaalta, vaan asento haetaan, mikä taas avaa vastustajalle paikkoja vastahyökkäyksille. Eritoten grafiikat näyttävät hyvältä uusinnoissa, joissa näkyy jo enemmän heijastuksia ja yksityiskohtia kuin pelitilassa. Tämä toisaalta pistää miettimään, miksi ottelun aikana näkyvään grafiikkaan ei voitu panostaa yhtä lailla. Pelin valikoiden ulkonäkö yleisesti on miellyttävä ja sopivan värikäs.

Äänimaailma on aika lailla tasapaksu. Fight Night -pelisarjasta tuttu rikas ääniefektien käyttö on läsnä pelissä eli kovalla pelattaessa on tärykalvot herkässä, kun pamauttelee sarjan ”haymakereita” vastustajaa kohti. Liiallista ilotulitusta peli ei onneksi ole. Soundtrack on erinomainen ja sopii peliin todella hyvin. Musiikkia on jokaiseen makuun ja valinnanvaraa juuri sopivasti.

Kontrollit on määritelty oletuksena hieman hankaliksi, mutta valikosta vaihtamalla ohjaimen asetukseksi ”classic” saadaan kutakuinkin juuri haluttava lopputulos, joka muistuttaa hyvin paljon uusimman UFC:n kontrolleja. Suorasta kopioimisesta ei kuitenkaan voi puhua, sillä MMA:n kontrollit on suunniteltu UFC:tä paremmin varsinkin painin, alasviennin ja lukotuksien puolesta. Enää ei tarvitse rämpyttää nappia tai veivata tattia lähtiessään hakemaan esimerkiksi lukotusta.

Ennen mestariksi tuloa täytyy opetella perusasiat

Pelimuotoina ovat perinteinen ”quick match” naamioituna nimellä ”Fight now”, suora mestaruusottelu MMA 101, uramoodi sekä tietenkin moninpeli. Näistä korostettuina ovat selkeästi ura ja moninpeli. Ennen moninpeliä on suositeltavaa pelata ainakin kerran ura läpi, sillä se sisältää samassa tutoriaalin ja opettaa pelaajalle kaikki tarvittavat alkeet ja perusasiat, jotka tulee osata kehässä. Ura alkaa tyypillisesti oman ottelijan luonnilla. Muokattavaa riittää, ja hahmon voi suunnitella ulkonäöstä lähtien asenteeseen saakka. Kamppailutaustan valinnan merkitys on suurempi kuin UFC:ssä, sillä samaan aikaan ei voi olla täydellinen nyrkkeilijä ja alan paras lukottaja. Valinnanvaraa on muun muassa potkunyrkkeilystä thai-nyrkkeilyyn, painista samboon ja jujutsusta yleisesti tasapainoiseen ottelijaan.

Uran managerina toimii niin palvottu kuin vihattukin ottelija Bas Rutten, joka nähdään välivideoissa muutamaan otteeseen uran aikana. Sitäkin enemmän tulee kännykkään ääniviestejä, joissa Bas heittää kommenttia ennen ottelua ja ottelun jälkeen. Tähän turhautuu nopeasti, mutta onneksi kaiken voi skipata.

Ura kestää 40 ottelun verran, ja jokaiseen otteluun on 8 viikkoa aikaa treenata. Ura on siis yllättävän lyhyt, ja ongelmana siinä on liiallinen kaavamaisuus, joka tekee pelaamisesta puurtamista. Uraan ei mitä todennäköisimmin palaakaan enää sen jälkeen, kun mestari on tehty ja viety Liven puolelle ottelemaan todellisesta mestaruudesta.

Treenejä suorittamalla saadaan arvosanoja, jotka ilmentävät kehityspisteiden määrän tietyllä osa-alueella. Hyvänä puolena treenaamisesta ei olla tehty pakkopullaa, vaan kerran suoritettu harjoitus voidaan jatkossa simuloida samat kokemuspisteet joka kerta tienaten. Uran edetessä on mahdollisuus matkustaa leireihin, joista voi oppia erikoisliikkeitä räjähtävästä koukusta ultimaattiseen lukotukseen tai aivovamman tekevään alasvientiin. Matkustaessa sitoutuu kahdeksaksi viikoksi treenaamaan valitulla leirillä. Vaihtoehtoja on useampia, ja matkustaminen kannattaa, koska erikoistuneet vetäjät tarjoavat parempia ja tehokkaampia harjoituksia kuin mitä perinteisellä salilla on tarjolla.

Kuka on todellinen mestari?

EA ansaitsee ison kiitoksen onnistuneesta moninpelistä. Tämä on se ominaisuus, joka tuo pituutta peliin – varsinkin silloin, kun se toimii. Lagiset pelit ovat vähissä ja kaatuilua ei ole juurikaan nähtävissä Liven puolella. Rankedeissa otellaan ja ansaitaan kokemuspisteitä. Mitä enemmän kokemuspisteitä, sitä parempi vyöarvo. Samalla kokemuspisteiden kerääminen mahdollistaa mestaruusottelut, joissa palkintona on mestaruusvyö. Voiton jälkeen alkaa vyön puolustaminen. Puolustamalla vyötä ansaitsee enemmän kokemuspisteitä, jotka määrittävät myös menestymisen moninpelissä.

Yksi kiitosta ansaitseva ominaisuus on Live Broadcast, johon parhaat ottelijat pääsevät kokeilemaan toisia mestareita vastaan täyttämällä hakemuksen EA Sports -sivulla. Myös pelintekijöitä vastaan ottelemaan on mahdollista päästä tätä kautta. Huumaavana lisänä turnauksia voi itse seurata joko suorana tai koosteena. Tämän kaiken lisäksi otteluita selostavat oikeat kommentaattorit, joita on todella ilo kuunnella ottelun aikana. Tuntuu kuin seuraisi oikeaa ottelua televisiosta.

Fight cardissa eli itse kustomoiduissa peleissä voi liittyä lobbyyn, jossa voi haastaa muita pelaajia tai mennä seuraamaan otteluita, joita voi samalla kommentoida muiden pelaajien kanssa.

Suurin ongelma moninpelissä on löytää matseja aika ajoin ja haun joutuu suorittamaan useamman kerran.

Miten tässä kävikään?

EA:n debyytti vapaa-ottelun puolelle on onnistunut, eikä pelistä juurikaan löydy pahaa sanottavaa. Ehkäpä ura olisi voinut olla pidempi tai sitten tietty kaavamaisuus olisi siitä voitu naamioida paremmin, jolloin uran pelattavuus olisi pysynyt kiinnostavana. Nyt otteluita on kirjaimellisesti joka kahdeksas viikko, ja tämän vuoksi jokainen viikko alkaa tuntua samalta. Moninpeli on ylivoimaisesti pelin paras elementti. Lagi on todella harvinainen ilmiö ja uusi Live Broadcast todella omaperäinen ajatus, joka ansaitsee puhjeta kukkaan.

Jos nyt suoraan verrataan peliä kilpailijaan, niin viiva on aika selkeä: kontrollit ovat pitkälti yksi yhteen, grafiikka ja äänimaailma menevät MMA:n eduksi. Yksinpeli ei pärjää UFC 2010:lle, mutta moninpeli, joka on monelle juurikin se juttu, vie voiton MMA:lle. Mikäli moninpeli on etusijalla, kannattaa ilman muuta tutustua peliin tarkemmin.