F1 2012

Kirjoittanut: Livegamers

05.10.2012

Tämänvuotinen kisakausi alkaa maltillisesti. Lähi-Idässä Yas Marinan moottoriradalla pyörivä junnukuskien testiohjelma kaappaa pelaajan mukaansa ennen kuin pääsee alkuvalikkoihin. Ferrarin ratissa harjoitellaan kaikkea kaasuttamisesta jarruttamiseen monipuolisessa – mutta veteraaneja haukotuttavassa – treenipaketissa. F1 2011:n ohittaneet voivat toki tutustua kerssin (KERS) ja derssin (DRS) oikeaoppisen hyödyntämiseen, mutta Codemastersilla olisi voitu fiksuuden nimissä antaa aiempia formuloita pelanneille mahdollisuus ohittaa pitkäksi venyvä treenimoodi.

Oli sitten veteraani tai alokas, jo Abu Dhabin testipätkä tarjoaa pienen maistiaisen ajonautinnosta. F1 2012 on elementissään radalla. Fiilis vain paranee, kun pääsee nauttimaan rataosuuskohtaisesta sään vaihtelusta ja parannetusta kuskien tekoälystä. Jo valmiiksi kiitettävän hyvään ajomalliin on tehty vain pieniä muutoksia: jousituksen ja iskunvaimennuksen realistisemmalla mallintamisella korostetaan pidon merkitystä. Aiemmissa peleissä ongelmia tuli hidasvauhtisissa kaarteissa, jolloin aerodynaaminen pito (downforce) putosi pois kyydistä eikä kilpuria saanut kääntymään tarpeeksi rivakasti – edes tempaamalla tatin kaakkoon. Tuoreimmassa mallissa kaarreajo sujuu jokseenkin paremmin. Kokonaisuutena tuhannen hevosen käskyttäminen on juuri niin hauskaa kuin miltä se kuulostaa. Tosin sitä se oli myös viime vuonna.

Maailmanmestarit areenalla

Fiksuimmat uudistukset koostuvat pienestä. Entisen F1-kuski Anthony Davidsonin selostamat rataesittelyt antavat erinomaisia vinkkejä kuskeille, aivan kuin JJ Lehto PS2-aikaan Maikkarilla! Naulan kantaan osuu myös mahdollisuus korjata radan ulkopuolelle livennyt sääntöjen vastainen ohitus päästämällä kaveri takaisin ohi. Lisäksi jarrujen tasapainoa ja polttoaineseosta voi muuttaa lennosta suuntaohjaimella. Champions-moodi on näkyvämpi uudistus, jossa on potentiaalia. Pelaaja laitetaan ajamaan erilaisia skenaarioita nykypäivän maailmanmestareita vastaan. Hamiltonin pidätteleminen sadekelillä tai Buttonin jahtaaminen turva-auton väistyttyä ovat ihan hauskoja suupaloja, mutta liityntä oikean elämän F1-sirkukseen puuttuu. Missä on Häkkisen ”kaikkien aikojen ohitus” Schumacherista? Tai Räikkösen MM-kauden päätöskisan voitto Alonson ja Hamiltonin jäädessä pisteen päähän. Haasteskenaarioita on muutenkin vain puolisen tusinaa, ne taputtelee yhdessä illassa. Idea on silti mitä kutkuttavin.

Pelimuotoruletin muita tuloksia: Grand Prix -tila poistettiin, Ura-tilan triplaharjoitukset tiivistettiin yhteen ja samalla kisapituuden minimi siirrettiin 25 %:iin. Season Challenge pamauttaa rosvosektorille. Siinä yhden ”kauden” aikana ajetaan kymmenen viiden kierroksen kisaa, joita edeltää yhden kierroksen aika-ajo. Kaiken lisäksi joka kolmas kisa vaihdetaan tallia, riippuen menestyksestä suhteessa Rival-vastustajaan. En kykene ymmärtämään, minkä takia moinen pelimuotojen frankenstein on kursittu kasaan. Nettipelin puolella taasen ei ole tehty mitään uutta, joskaan mitään ei ole poistettukaan. Co-op Championship -tila antaa kaveruksille mahdollisuuden leikkiä tallikavereita, kuten ennenkin. Matsihaun nettiskaboissa ajetaan romurallia automaattiohjaus päällä, kuten ennenkin.

F1 2012 ei ole missään tapauksessa huono peli. Männävuoden mallin omistajalle hankintaa ei voi suositella, mutta vauhdin hurmaa himoitsevalle alokaskuskille jo mainitut kattavampi harjoitustila ja rataesittelyt vinkkeineen sopivat kuin vaihdekeppi käteen. Pelisarjan tulevaisuutta ajatellen sopisi toivoa pienempiä muutoksia ja isompia parannuksia, ehkä kisakauden alkukin olisi järkevämpi julkaisuajankohta. Lopulta kuitenkin pelattavuus ratkaisee, ja radalla F1 on ykkönen.