F1 2015

Kirjoittanut: Livegamers

16.09.2015

F1 2015 on Codemastersin kuudes ja samalla ensimmäinen F1-peli uuden sukupolven konsoleilla. Kohtaako joka vuosi julkaistava F1-peli samat onglemat kuin NHL-pelisarja? Mitä peliin voi enää tuoda lisää?
Leave me alone, I know what I’m doing!

F1 2015 on tähän mennessä tehdyistä F1-peleistä kaunein. Peli käyttää hyväkseen uuden konsolin tehokasta rautaa, jolloin aikaan saadaan entistä realistisemmat sääolot. Rankkasade tuntuu oikeasti sateelta, eikä vain voilla sivellyltä asfaltilta. Uutena silauksena peliin on myös tuotu oikeiden F1-kuskien kasvonmallinnus, mikä tuo syvyyttä kisaviikonloppuun, kun näkee itse Sebastian Vettelin vilkuttamassa kameralle. Kasvojen mallinnus ei Codemastersin mukaan ole vielä siinä pisteessä mihin kehittäjä parhaillaan pystyy, mutta aiempiin F1-peleihin verrattuna oikeiden F1-kuskien kasvot ovat mukava lisä.

Täyden päivityksen on saanut myös tekoäly. Tekoälykuskit ovat tämän vuoden F1-julkaisussa entistä agressiivisempia ja toimivat radalla vaikeusasteesta riippuen entistä enemmän oikeiden F1-kuskien tavoin. Tekoälykuskit ohittavat, kolaroivat ja mokailevat inhimillisemmin. Uuden tekoälyn kanssa kilpaillessa radalla sattuu ja tapahtuu jatkuvasti. Tämän vuoksi uusittu instant replay -ominaisuus on allekirjoittaneella jatkuvassa käytössä. Uudistetulla instant replay -ominaisuudella voi kelata radan tapahtumia taaksepäin ja hypätä valitsemansa auton kyytiin ja katsoa, kenen vika kolari oikeastaan oli. Uusi pelimoottori mahdollistaa myös entistä realistisemmin käyttäytyvät F1-autot. Painon jakautumisella on oikeasti väliä. Otatko tankkiin 80 vai 85 kiloa polttoainetta? Entäs rengaspaineet? Onko rata mutkainen vai täynnä pitkiä suoria?


Uudistetusta tekoälystä huolimatta kilpailujen lopputulos on arvattavissa jo ensimmäisellä kierroksella. Mercedes, Ferrari, Williams. Pelin tekoäly on pyritty rakentamaan oikeiden kuskien taitojen, sijoitusten ja autojen mukaan, jolloin kilpailujen lopputulos on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sama. Peli on realistinen, mutta kilpahengessä tylsä. Sama lause on kuultu monelta oikeita F1-kisoja seuranneelta toimittajalta. Mercedeksen ylivoima syö jännitystä, kun voittajaa ei tarvitse arvailla. Moninpeliin mentäessä avautuu pelaajalle kuitenkin valikko, josta autot voi asettaa tasavertaisiksi, jolloin kaverin kanssa kilpaillessa tekoäly ei ole yhtä ennalta-arvattava.

Dude, where’s my car?

Pitkään päätä raavittuani tajusin, että tämän vuoden F1-pelissä ei ole, eikä Codemastersin mukaan tule, omaa kautta kuten aiemmissa F1-peleissä. Pelaaja voi ajaa kaudet 2014 ja 2015 valitsemallaan F1-kuljettajalla, mutta mahdollisuutta luoda oma F1-kuljettaja ja edetä kausi kaudelta parempaan talliin ei ole. Oman kuljettajan luominen on monelle F1-pelin ystävälle ollut se, minkä takia pelin on pelihyllyynsä hommannut. Sen sijaan mukana on haastetta etsiville kuskeille pro-season -pelimuoto, jossa kamera on lukittu kuljettajan kuvakulmaan, vaikeusaste asetettu vaikeimmalle ja avustukset poistettu käytöstä.


Pelaaja ei myöskään saa itse päättää millä taktiikalla lähtee kilpailuun. Peli tarjoaa yhden vaihtoehdon kilpailutaktiikaksi, ja ilmoittaa, että tämä on paras vaihtoehtomme. Pelaajalle ei luoteta päätösvaltaa asiassa. Miksi peliin on luotu valikko, josta taktiikan voi valita, jos sitä ei oikeasti saa valita?

F1 2015 on lisenssipeli parhaimmillaan. Jos etsii realistista F1-kisaviikonloppua ja tärkein on itse kilpa-ajo, tarjoaa F1 2015 parhaimmat puitteet tähän asti. Codemastersin mukaan vanhat ominaisuudet esitellään uudestaan ensi vuoden painoksessa, jonka takia peli kannattaa jättää kaupan hyllyyn, jos odotat pääseväsi rakentamaan uraa omalla F1-kuljettajallasi.