Forza Motorsport 6

Kirjoittanut: Livegamers

28.09.2015

Forza Motorsport on täällä taas. Sarjan edellinen osa jätti pelaajansa hieman kylmäksi mikromaksuineen sekä suppean sisältönsä takia, mutta nyt asiat on toisin. Enää ei voida puhua minkäänlaisesta välimallista, vaan luvassa on jälleen ehtaa Turn 10 Studiosin tuottamaa laatua.
Autoja pelistä löytyy huimat 450 ja ratoja 26:sta eri lokaatiosta. Uusina ratoina Forza-perheeseen liittyivät Brands Hatch, Circuit of the Americas, Daytona, Lime Rock Park, Monza sekä Watkins Glen. Jos jotain uutta, niin myös jotain aiemmistakin osista, sillä esimerkiksi Rio de Janeiro on tuotu takaisin sarjan ensimmäisestä osasta. Paluun pelisarjan kuudenteen osaan tekevät myös Hockenheimring sekä Sonoma, jotka nähtiin Forza 4:ssa. Ratoja siis on sopiva määrä, ja jokaisesta radasta löytyy vielä erilaisia variaatioita, joten ajatettavaa on riittävästi. Uusina ominaisuuksina Turn 10 Studios on tuonut peliin kauan kaivatut sadekelit sekä yöllä ajettavat kilpailut. Sisällöltään Forza 6 on aivan eri planeetalta kuin edeltäjänsä.

Uramoodissa pelaaja etenee taso kerrallaan ylöspäin kohti tykimpiä kiesejä. Ura alkaa tietenkin hieman kesymmillä autoilla, ja päästäkseen todellisiin unelma-autoihin käsiksi on tehtävä töitä urakalla. Jokainen taso sisältää kolme sarjaa, joihin valitaan menopeli kuudesta eri luokasta. Autoluokista lisää tietoa kertovat Top Gearista tutuksi tulleet James May, Richard Hammond sekä Top Gear USA:n Tanner Foust. Sarjat eivät varsinaisesti ole tyypillisiä mestaruussarjoja, joissa pisteet määrittävät voittajan vaan pelaaja pääsee etenemään sijoittumalla kisoissa kolmen parhaan joukkoon. Tämä systeemi syö vähän illuusioita uramuodosta, ja sitä tyytyykin helposti jopa 3. sijaan edetäkseen pelissä. Uran ohella löytyy myös haasteosio nimeltä Showcase, johon aukeaa lisää ajettavaa uran edetessä. Showcase sisältää erilaisia kisatapahtumia aina leikkimielisistä Top Gear -mittelöistä vakavamielisempään kestävyysajoon. Tätä kautta pelaaja pääsee myös haastamaan The Stigin virtuaalisen serkun erilaisissa 1 vs 1 -kisoissa. Showcase-kisoissa pelaaja ei pääse valitsemaan ajoneuvoaan, vaan ne ovat ennalta määrättyjä tapahtumia.

Yksinpeliä on maustettu uusilla mods-korttipakoilla sekä Forza Horizon 2:sta tutulla level up -spinnerillä. Korteilla voi tehdä kisoista haastavampia sekä parantaa tai heikentää auton suorituskykyä, jolloin myös kisan jälkeen saatavat palkkiot kasvavat niiden mukaisesti. Korttien käyttäminen ei ole pakollista, ja ne tuppaavatkin unohtumaan helposti, mutta ovat ihan hauska lisä pelille. Spinneri on ikään kuin onnenpyörä, jota pääsee pyöräyttämään pelaajan noustessa seuraavalle tasolle. Palkintoina voi olla eri autoa, miljoonan verran krediittiä tai eri arvoisia korttipakkoja. Mikäli omalle kohdalle osuu spinneristä auto, jonka jo omistaa, antaa peli auton verran krediittejä sen sijaan.


Forzan vahvuus on aina ollut moninpeli, ja niin on tälläkin kerralla. Moninpeliin mahtuu kunnioitettavat 24 kuskia, mikä on suurin pelaajamäärä konsoleiden autopeleissä. Verkkopelit toimivat yllättävänkin sulavasti, eikä kisoissa tapahtunut mitään suurempaa nykimistä, vaikka radalla oli täysi ruudukollinen kuskeja ympäri maailmaa. Pelaaja voi halutessaan myös luoda oman serverin johon kutsua kilpakumppaneita. Peli tarjoaa erittäin kattavat työkalut kilpailun sääntöjen ja rajoitusten muokkaamiseen.

Kaiken tämän ajamisen lisäksi Forza tarjoaa tyypilliseen tapaansa monipuolisen autojen virittämisen. Mikäpä sen hauskempaa kuin asentaa vuoden -97 Volvo 850 R -farkkuun V8-moottori ja muuttaa auto takavetoiseksi. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta tarvitseeko ollakaan. Virittämisen lisäksi autoja voi tietenkin maalata ja siihen hommaan saakin aikaa menemään. Mikäli ei kuitenkaan omaa taiteellisia lahjoja, voi autoon hakea yhteisön tekemiä hienoja maalauksia käden käänteessä.

Forza 6 on graafisesti hyvännäköinen peli. Tarkasti mallinnetut autot vain näyttävät uskomattoman hyvältä pelissä. Radat, valaistukset, varjot sekä maisemat lentävine helikoptereineen ovat todella sulavia. Sadekeli on toteutettu ihan hienosti, vaikkei se olekaan dynaaminen. Se ei ole kaunein eikä parhaimman tuntuinen, mutta se on hyvin toteutettu lätäköineen. Lätäköt tuovat oman lisänsä ja tuntuvat toimivan kuten pitäisikin. Lätäkön yli tasaisesti ajettaessa auto nousee vesiliirtoon, kun taas vain toisen puolen renkaiden osuessa niihin, se vetää autoa sivulle. Lätäköt voi toki tarvittaessa myös ohittaa, koska ne ovat aina samassa paikassa. Yöllä ajettavat kisat näyttävät todella hienoilta valaistuksineen ja yksityiskohtineen. Mikä tärkeintä, peli ei hyydy missään kohdassa, vaikka ruudulla olisi kuinka paljon tavaraa.


Ajotuntuma Forza 6:ssa onkin sitten mielenkiintoinen ja aiheutti arvostelijalle hieman ristiriitaisia tuntemuksia. Alkuun pienemmillä luokilla ajaessa autojen tuntumasta ei saanut kiinni, ei sitten millään. Minkäänlaista tuntumaa auton ja tien pinnan välillä ei syntynyt. Autojen massa on siellä, mutta alustan käyttäytyminen ei vain oikein välity, jolloin väistämättä mutkat menevät pitkäksi lukkojarrutusten seurauksena. Saman asian huomaa, kun auto kevenee pienestä nyppylästä, mutta sitä ei huomaa, ennen kuin perä haluaa mennä edellä. Tämä ongelma ei tosin vaivaa kaikkia autoja, mikä aiheuttaakin ristiriitaisia tunteita. Toinen pitoon liittyvä huomio, jonka havaitsin heti alkuun liittyy erilaisiin tienpintoihin. Pito on tismalleen sama, vaikka tienpinta muuttuisi asfaltista mukulakiviin kesken mutkan. Ajan saatossa näihin kuitenkin tottuu, eikä niitä enää edes huomioi. Rattituesta joudun antamaan hieman miinusta myös. Ohjaaminen ratilla on yksinkertaisesti liian tunnotonta ja kääntösäde aivan liian pieni. Asetusten muuttaminen niin pelistä kuin ratista itsestään ei tähän tuonut ratkaisua, joten toivon ja uskon, että tähän on tulossa päivitystä myöhemmin. Vauhdin tunne on tuotu hienosti myös esille, mutta sekin tulee ilmi vasta kovemman luokan rasseilla.

Kaiken kaikkiaan Forza 6 on kuitenkin todella laadukas ja nautittava teos. Sisällöltään sekä toimivuudeltaan peli pyyhkii muilla kilpailijoillaan lattiaa mennen tullen. Se ei yritä olla simulaatio, vaan tarjoaa pelaajille tuttua Forzaa toimivine uudistuksineen. Peli on helposti lähestyttävä, mutta samalla haastava myös kokeneemmille hurjapäille. Ennen kaikkea ajaminen on riittävän hauskaa sekä haasteellista samaan aikaan. Forza Motorsport 6 on ehdottomasti autopelien aatelia.