Fuse

Kirjoittanut: Livegamers

06.07.2013

Ratchet & Clankeista, Spyrosta ja Resistanceista tuttu yhdysvaltalainen Insomniac Games on työstänyt jo tovin aikaa Fuse-tieteisräiskintää PS3:lle ja Xbox 360:lle. Vuosi sitten E3-messuilla lupaavalta näyttänyt peli saa nyt vihdoin julkaisunsa. Insomniac Gamesilta on kautta linjan tullut ulos varsin laadukkaita pelejä. Niinpä odotukset Fusenkin suhteen ovat suhteellisen korkealla. Peli kertoo palkkasoturitiimi Overstrike 9:stä, jonka tavoitteena on estää rikollisten aikeet ryöstää tulevaisuuden Fuse-asearsenaali. Palkkasoturijengi lähtee selvittämään tilannetta aselaboratorioon, ja homma räjähtääkin täysin käsistä.
Fuse on kolmannesta persoonasta kuvattu tulevaisuuden räiskintäseikkailu. Tuoko se mitään uutta genreensä vai onko kyseessä vain läpihuutojuttu? Kyseisen genren pelejä on nähty viime vuosina ihan riesaksi asti, ja erottuminen joukosta vaatii nykyään jo jonkin sortin taikatemppua.

Olipa kerran tulevaisuus

Fuse liikkuu pelillisesti aika samanlaisilla raiteilla kuin Gears of War. Pelaaja liikkuu tiimin mukana, ja taistelutantereilla pärjäämiseen vaaditaan joukkuetovereiden auttavaa kättä. Pelissä yhdistyvät niin aseet kuin supervoimatkin – siinä samalla voi myös kehittää hahmon ominaisuuksia ja kykyjä. Neljän hengen Overstrike-tiimistä on yritetty tehdä hauskaa läppää heittävä kaverikööri, mutta homma ei ole mennyt ihan nappiin. Pelihahmot ovat aika mitäänsanomattomia ja huumori on mätää paskanjauhantaa vailla minkäänlaista pointtia.

Eikä tekoälyäkään ole pahemmin kehuminen: Overstrike-tiimin tietokonepelaajat eivät osaa toimia tiiminä sitten yhtään! Välillä pitää odottaa lääkintämiestä kuin VR:n junaa talviaamuna, ja kaverit menevät kuolemaan itsekseen vähän väliä. Insomniac Gamesilta, jos joltain, olisi osannut odottaa hieman laadukkaampaa lopputulosta näihin seikkoihin.

Mitenkäs on sitten niiden vihollisten laita? Niitä on ainakin paljon. Ase saa käydä koko ajan kuumana, kun joka nurkasta hyppii päälle vihollista hirveällä vimmalla. Valitettavasti vihollislaumat eivät edes erotu kovin paljon toisistaan – samanlaisia tulevaisuuden kyberrosvoja ne ovat koko pelin alusta loppuun saakka. Pelin pomotaistelutkaan eivät ole valitettavasti sieltä omaperäisimmästä päästä.

Graafisesti Fuse on mälsä ja kentät tosi kolkkoja. Labra-kentät ovat ne kaikista surkein anti – edetään lähes identtisistä laboratoriohuoneista toisiin ja tyhjennetään tilat tyhjäksi vihulaisista. Ei mitään herkkua suoraan sanottuna. Vaihtelevuutta olisi joka osa-alueella kaivannut paljon lisää.

Ase kärtsyää paremmin kaverin kanssa

Jos Fusesta haluaa saada edes jotain irti, suosittelen ottamaan kaverin messiin. Kaupasta sipsipussi ja muutama olut kouraan, ja kaveri kylään illaksi mättämään peli yhteistyönä läpi. Näin säästyy ainakin turhilta raivonpuuskilta – tekoälypelaajat kun eivät osaa tehdä kentällä yhtikäs mitään – ja pääsee rakentamaan taktisia tilanteita ihan eri malliin. Peli herää suorastaan eloon, kun tilanteita pääsee ratkomaan ihan oikean ihmispelaajan kanssa. Peli ei kaksinpelaten tunnu lähellekään yhtä tylsältä.

Moninpelissä on mahdollista pelata myös ekstratehtäviä, ja Fusen Echelon, joka on Fusen oma Horde-pelimuoto, on huomattavasti helpompaa kauraa kavereiden kanssa. Ja kaikki tämähän onnistuu myös Liven välityksellä.

Kunnianhimoinen visio muuttuukin keskinkertaiseksi räpellykseksi

Eihän tämä kovin mairea saavutus Insomniacilta ole. Näiden menestysvuosien jälkeen olisin Spyro-pelitalolta oottanut jotain aivan muuta, kuin keskitason räiskintää vailla minkäänlaista koukkua. Tässä on yritetty selvästi tehdä uutta Mass Effectin ja Army of Twon fuusiota, mutta lopputulos olikin kahden markan Gears of War -kopio. Reilusti kuivempi kuin Resistance: Fall of Man eikä yhtään niin koukuttava kuin Spyro ja Ratchet & Clank. Insomniac Gamesin ehdoton pohjanoteeraus. Osta alelaarista jos vastaan sattuu.