Ghost Recon: Future Soldier

Kirjoittanut: Livegamers

05.06.2012

Elämme vuotta 2012 ja vihdoin Ubisoftin arvostettu Ghost Recon -sarja saa jatkoa. Advanced Warfighter -lisänimikkeellä varustetut kaksi edellistä Ghost Reconia ovat olleet hurjia menestyksiä: Tulevaisuuden sotateknologia, laadukas yksinpelikampanja, ryhmätaktikointimahdollisuudet ja uskomattoman kaunis ulkoasu tekivät peligenrestä hetkessä seksikkään. Tähän vielä ynnätään suorastaan aatelinen moninpeli, joka on ollut online-pelaajien suosikkeja jo vuosia. Pelisarjan uusin osa, Ghost Recon: Future Soldier on ollut fanien huulilla siitä asti, kun Ubisoft paljasti pelin olevan kehitteillä alkuvuodesta 2009. Future Soldierin julkaisua kaavailtiin alun perin jo tilikaudelle 2009–2010. Lukuisten lisälykkäyksien jälkeen pelin lopulliseksi julkaisuajankohdaksi päätyi vasta tämä kevät.
Nykyisin kun Gears of Warin ja Call of Dutyn kaltaiset, melko yksinkertaiset shooterit ovat muodissa, on Ubilla varmasti käyty kovat keskustelut Ghost Recon -pelisarjankin muuttamisesta casual-pelaajia kosiskelevammaksi. Pari kuukautta sitten käynnissä ollut moninpelibeta jättikin monille aika äklön jälkimaun suuhun. ”Onko tämä enää edes Ghost Recon!?” -kaltaisilta älähdyksiltä ei voinut välttyä. Uudistautumista kuitenkin aina tarvitaan, jotta Xbox-pelaajien pelipaletista pystyy erottumaan edukseen. Ja kukapa haluaisi samaa peliä pelata uudestaan vuodesta toiseen.

Oli miten oli, Future Soldierilla on isot saappaat täytettävänään: miten uudistaa uutta Ghost Reconia, jotta saadaan lisää uusia pelaajia tutustumaan sarjaan suututtamatta kuitenkaan pelisarjan vanhoja faneja? Siinäpä vasta kysymys. Arvioimani Ubisoftilta lähetetty kappale on PS3-versio.

Kozak the Man

Ensimmäisenä tarkasteluun pääsee yksinpelikamppanja. Future Soldierin tarinamoodi vie haamuryhmän nimensä mukaisesti lähitulevaisuuden sotatantereille. Yhdysvallat huomaavat, että heidän valvovan silmän ohitse kuljetetaan radiologisia aseita kohti itärajaa. Asialla ovat yllätys yllätys rakkaat itänaapurimme venäläiset, joiden kiihkokansalaiset uhkaavat terroritoimillaan koko maailmaa. Amerikkalaiset sotilaat Kozak, Ghost Lead, 30K ja Pepper lähtevät selvittämään tilannetta. Tie ei ole mitään ruusuilla tanssimista, vaan ryhmä joutuu kuoleman kielekkeille useampaan otteeseen.

Pelin tarina on rakennettu kaiken kaikkiaan todella loistavaksi. Mitä jännimpien cliffhangereiden lisäksi on hienoa todeta, että yksinpelikampanja ei jämähdä missään vaiheessa paikalleen. Heti kun ensimmäisestä konfliktista on selvitty, seuraa perässä heti toinen. Yksinpelissä päästään sotimaan Nigerian ja Pakistanin lisäksi myös muun muassa Venäjällä ja Norjassa. Tunnelmaa luovat myös loistavat elokuvamaiset ja huumorilla höystetyt välivideot – vaikuttaisi siltä, että kehittäjät ovat katselleet inspiraatiokseen rutkasti viime vuosikymmenten sotaelokuvia.

Tunnelmankohottajina toimivat myös äärettömän hieno ulkoasu ja äänimaailma. Advanced Warfighterit olivat tällä saralla aikoinaan aivan ammuskelupelien kärkikaartia, ja viisi vuotta myöhemmin Future Soldier onnistuu pistämään vielä paremmaksi: yhä massiivisemmat räjähdykset, nopea ruudunpäivitys ja komeat miljööt tekevät Ghost Recon: Future Soldierista yhden Xbox 360:n tämän hetken komeimmista shootereista.

Julmetun siistiä sotimista

Yksinpelin tehtävät ovat tuttua huttua Ghost Recon -faneille. Pelaaja saa ryhmälleen esimerkiksi käskyn tuhota jonkin kohteen, ja ryhmä etenee maastossa ohjeiden mukaan kohti maalitaulua. Uutta on se, että konkreettista ryhmän käskyttämistä on pelissä paljon vähemmän. Niinpä pelaaja ei saakaan enää niin vapaita käsiä tehtävän suorittamiseen kuin viime osissa. Tähän osasyynä voi olla yksinpelin elokuvamaisempi rakenne, joka asettaa rajat ryhmän käskyttämiselle. Myös tehtävien läpipeluuta on yksinkertaistettu, ja perinteisiä Call of Duty -henkisiä räiskintäkohtauksia on runsaasti enemmän. Homma toimii sellaisenaan kuitenkin kertakaikkisen hyvin. Tehtävistä löytyy kaiken kukkuraksi mukavasti vaihtelua: välillä mukana on mieluisaa hiiviskelyä ja välillä tulitetaan vihuja sydämen kyllyydestä.

Pelistä löytyy myös Guerrilla-pelimuoto, joka on varmasti kaikille Gears of Warin Hordea pelanneille tuttua tavaraa. Viholliset valuvat pelaajan kimppuun aaltoina, ja meno vaikeutuu ja vaikeutuu aalto aallolta. Samalla pelaaja pyrkii pitämään tukikohtaansa pystyssä.

Tietokonepelaajien tekoälyä on paranneltu huomattavasti sitten Advanced Warfightereiden. Ryhmän muut jäsenet osaavat pysyä tarvittaessa tiukasti suojassa ja hakea pelaajan käskystä juuri oikean paikan vihollisen niittaamiseen. Samalla myös vihollisten tekoälyä on viilattu paljon realistisempaan suuntaan. Viholliset uskaltavat edetä haamujengin selkään ja käyttämään laajasti myös pelin asearsenaalia.

Future Soldierin yksi ennakkoon odotetuimmista puolista on ollut pelin sotakalusto. Mukana on mitä omituisimpia härpäkkeitä aina röntgen-laseista lämpöohjuksiin ja UAV-droneihin. Hienoin väline on kuitenkin näkymättömyysviitta, joka toimii pelaajan ollessa liikkumatta ja hiipimällä edetessä. Näiden lisäksi raakaa asekalustoa pystyy kustomoimaan myös todella monipuolisesti. Aseista saa irti kaiken aina lippaasta piippuun ja tähtäimeen, ja korvaavia osia on miltei loputtomasti. Tämä tuo aivan oman viehätyksensä pelaamiseen. Vastapainona tämä tulevaisuuden sotakalusto tekee pelaamisesta ehkä jopa liiankin simppeliä. Taivaalla liitelevä UAV-Drone on välineenä miltei ylivoimainen ja tekee etenemisestä välillä lapsellisen helppoa. Normal-tasolla pelattaessa ei kovin montaa pattitilannetta päässyt syntynymään.

Homma haltuun moninpelissä

Future Soldierin verkkomoninpeli on aivan oma maailmansa. Meno on itse asiassa paljon taktisempaa netissä. Pelejä ei pysty ratkaisemaan yksin, vaan ainoastaan tiiminä. Pisteitä ei saa vain konkreettisista tapoista, vaan kaikki pienet yhteistyöelementitkin, kuten kaverin tukeminen pommia kohteeseen asettaessa, kantavat hedelmää. Pelimuotoja on neljä: Siege, Conflict, Decoy ja Saboteur. Näistä ehdottomasti addiktoivimmaksi kehkeytyi Conflict, jossa koitetaan vallata alueita ympäri kenttää, meno on mukavan taktista ja pärjääminen vaatii tosiaan sitä paljon puhuttua tiimipeliä. Maksimipelaajamäärä on 14 pelaajaa, jolla saa aikaiseksi oikein mukavat online-mittelöt.

Moninpelikentät ansaitsevat myös erityismaininnan – niissä on kivasti vaihtelua ja kenttäsuunnittelu yksinkertaisesti vain pelittää. Ainoaksi heikkoudeksi voisi mainita moninpelin paikoittaisen lagimisen. Varsinkin rapakon toisella puolella pelaavia vastaan saa varsin useasti maistaa rasittavaa nykimistä. Mukana on myös co-op-moninpeli niin jaetulla ruudulla kuin netinkin välityksellä.

Suupielet ne vaan kääntyy kummasti ylöspäin

Kaikin puolin Ghost Recon: Future Soldier on loistelias peli. Uudistukset toimivat, mukana on sopivasti vanhan koulukunnan menoa ja, mikä tärkeintä, pelaaminen on mukavaa. Pisteen iin päälle tuo vielä addiktoiva moninpeli, jota jaksaa jauhaa varmasti vielä pitkään. Kinect-ominaisuuksia en valitettavasti päässyt testaamaan laisinkaan, koska arvostelukappale sattui olemaan mallia PS3. Mutta tiivistettynä: tästä sodasta et halua jäädä paitsi!