GRID Autosport

Kirjoittanut: Livegamers

29.07.2014

Ajosimulaattoripeli GRID (ennen ToCa-pelisarjana tunnettu) saa tänä kesänä jälleen uuden osansa. GRID-pelisarja on aina tukipilareiltaan yritetty perustaa silkkaan realismiin – niin kuin Turn 10:n menestyksekäs Forza Motorsport -pelisarjakin. Autoista on yritetty tehdä mahdollisimman todentuntuisia ja ajotuntumasta mahdollisimman ammattimainen. Se on ollut uusimpien autosimulaattoreiden trendi jo pitemmän aikaa. Need For Speeditkin ovat lähteneet vanhoista Arcade-ralleista ammattimaisimmille tantereille ajat sitten.
GRID: Autosportista ei voida oikein käyttää termiä ”uusi pelijulkaisu”. Se on kaikinpuolin siloiteltu ja uusiksimaalailtu versio muutaman vuoden takaisesta GRID 2:sta. Tutut radat, grafiikka ja uramoodi ovat edelleen tallella ja moottorit sauhuavat ja renkaat vinkuvat kuten ennenkin. Virtuaalikuskit saavat taas uuden pelin tutkittavaksi vanhalle konsolialustalle.

Lähe mun kaa

Olen itse ollut aina enemmän arcade-kaahailujen fani. Innostus lähti Project Gotham Racingista, ensimmäisistä Colin McRaeista, Burnoutista ja tietenkin Remedyn legendaarisesta Death Rallysta. Forza vei aikoinaan autopelejä askeleella eteenpäin – silloin pitikin jo miettiä mitä auton pellin alle oikein laittaa. GRID:n uramoodin keskipiste on talliin värväytyminen, sponsorien hankkiminen ja tietenkin kisojen ajaminen (periaatteessä hyvn lähellä siis Forza Motorsportia). Uramoodissa pääset ajamaan oman valinnan mukaan kaikenlaisia kisoja; ihan kaikkea formulakisoista katuhurjasteluihin.

Uramoodi on tuttua huttua ajopelejä pelanneille. Vaikka pelattavaa ja kisoja onkin paljon, se tuntuu silti hieman tylsältä. GRID: Autosport ei Career-pelimuodon suhteen tarjoa yhtikäs mitään uutta. Tekoälykuskit näyttävät olevan myös aika mielikuvituksettomia botteja, eivätkä kisat ole ainakaan tietokonekuskeja vastaan mistään hurjimmasta päästä. Jonkinlaisten identiteettien luomien tietokonepelaajille olisi ollut mainio lisä ja luonut todentuntuisuutta uramoodin läpipeluuseen.


Siinä missä Forza Motorsportit ovat aina pystyneet yksinpelin suhteen tarjoamaan edes jotain uutta, GRID: Autosport ei sitä tee.; se on kaikinpuolin liian samanlainen kuin edeltäjänsä. Ei varmasti tule monelle yllätyksenä, että tämäkin autopeli herää henkin moninpelinä. Peli tukee nettipeliä Liven välityksellä sekä myös vanhaa kunnon ”splitscreeniä”.

Verraten muihin ajopeleihin, GRID: Autosportin ajotuntuma on askeleen vaativampi. Kun ajoneuvot toimivat kuin tosielämän vehkeet, on otettava paljon seikkoja huomioon. Autopelejä vähemmän mättäneelle tulee varmasti yllätyksenä jarrun tärkeys. Ilman sen aktiivista ja oikeaoppista käyttöä ei tule voittamaan kisoja. Tuntuma on yksi seikka, mikä varmasti erottaa GRID:n tusina-autoviihteestä. Mielestäni ajotuntuma on edelleen reilusti edellä Need for Speed-sarjan vastaavaa.

Ei ollu tunnelmaa, vaik näytti fiiniltä

On mainiota todeta, että GRID: Autosport näyttää yllättävän hyvältä vanhalla konsolisukupolvella. Radat, ruudunpäivitys ja ennen kaikkea yleisö on viimeisen päälle viilattua. Autopeleissä vaikutuksen tekevät myös realistisen näköiset törmäykset ja ajoneuvon romuttuminen. Se on tehty uusimmissa tuotoksessa täydellisesti ja siitä peli ansaitsee ehdotonta plussaa.

Yleinen tunnelma radalla kuitenkin on hieman aneeminen. Buustia tunnelmaan olisi varmasti tuonut jonkinlainen selostus tai räväkämpi musiikki taustalle. On kuitenkin varmaa, etteivät kaikki autopelejä pelaavat sitä niin kaipaa, vaan ainoa mikä riittää on moottorin pauhaus.

Edelleen meidän sydämet pumppaa

GRID: Autosport on tiivistettynä hyvää viihdettä sarjan faneille. Se varmasti saa ajopeleistä kiinnostuneet vielä kerran polvilleen mutta tuotoksesta on hankala löytää mitään tajunnanräjäyttävää tai mullistavaa seikkaa.

Codemastersin pojat ovat tehneet vanhoille konsoleille vielä ”sen yhden GRID:n” ja nyt se on sitten pois päiväjärjestyksestä. Ei muuta kuin nokka kohti uusia konsoleita.