Halo: The Master Chief Collection

Kirjoittanut: Livegamers

07.11.2014

Lähes jokaisella ihmisellä on jokin peli- tai elokuvasarja, joka nousee kaiken muun yläpuolelle. Yleensä se on Star Wars, Lord of the Rings, The Matrix tai joku muu. Itselleni viihdejulkaisuista nousee kirkkaasti muiden yläpuolelle alkuperäinen Halo-trilogia – osittain äärimmäisen kiehtovan juonensa, osittain erittäin toimivan moninpelinsä vuoksi, mutta myös siihen liittyvien runsaiden muistojen vuoksi. Alkuperäiseen trilogiaan sisältyy Xbox-alustaan tutustuminen, ensimmäiset moninpelikokemukset konsolilla, nykyiseen klaaniin ja klaanilaisiin tutustuminen, yhteiset hetket niin ystävien kuin veljenkin kanssa, oman elämän hyvät ja huonot hetket sekä niiden jakaminen kanssapelaajien kanssa ja eeppiseen tarinaan tutustuminen. Nyt nämä muistot on pakattu Halo: Combat Evolved Anniversaryn, Halo 2: Anniversaryn, Halo 3:n, Halo 4:n, Halo: Nightfall -sarjan ja Halo 5: Guardiansin betan pääsylipun muodossa yksiin kuoriin: Halo: The Master Chief Collectioniin. Samoihin kansiin on upotettu kaikkien pelien yksinpelit sekä kaikki julkaistut moninpelikentät – Halo 4:n Spartan Ops -episoditehtävät saapuvat päivityksenä myöhemmin joulukuussa.

Paluu menneisyyteen

Halo: The Master Chief Collectionissa pelaajalle aukeaa valikko, joka on jaettu kampanjoihin, moninpeliin sekä yksinpelikentistä muodostettuihin pelilistoihin. Ekstroista halottaja löytää muun muassa edellä mainitun Halo: Nightfall -sarjan uusimmat jaksot. Valikot palvelevat niin pelisarjaan tutustumattomia kuin vanhoja konkareitakin, sillä jokaisen pelin jokainen tehtävä on heti kättelyssä avoinna. Pelaaja voi siis aloittaa urakkansa Halon ensimmäisellä tehtävällä, tutustua uusittuun Delta Haloon tai viettää riemukkaita hetkiä The Libraryn käytävillä – tai olla viettämättä. Aiemmin mainitut pelilistat on kasattu eri teemojen mukaisesti peleittäin sekä ristiin pelistä toiseen hyppien. Valmiita pelilistoja ovat muun muassa Arbiterin kampanja Halo 2:ssa, ajotehtävät Halo 3:ssa ja kaikkien pelien viimeiset kentät eeppisine loppuhuipennuksineen. Kaikkien pelien kampanjat tukevat yhteistyöpelaamista sekä samalta konsolilta että Xbox Liven ylitse. Kampanjan uudelleenpeluuarvoa nostaa mukavasti sekä kenttä- että pelilistakohtaiset leaberboardit, joissa vertaillaan kentissä kerättyjä pistemääriä sekä niiden läpäisynopeutta. Kun on läpäissyt kaikki pelit vaikeimmalla tasolla, niin voikin iskeä kaikki kallot päälle ja itkeä itsensä uneen.


Paketin keskiössä on Master Chiefin lisäksi myös kymmenen vuotta täyttävä Halo 2, joka saa paketin yhteydessä täyden juhlakäsittelyn. Halo 2: Anniversary pyörii Xbox Onella muiden paketista löytyvien julkaisujen tavoin 1080p-resoluutiolla ja miellyttävällä 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella ─ lukuunottamatta kampanjaa, jota jouduttiin karsimaan 1328×1080 tarkkuuteen, lisäksi peliin on piilotettu pelisarjasta tuttuja terminaaleja, joita avaamalla pelaajaa kiusoitellaan tulevien osien juonikäänteistä. Blur Studio on työstänyt toiseen osaan erittäin näyttävät tietokoneanimoidut välivideot. Näyttävyydellä on kuitenkin kääntöpuolensa, sillä pudotus välivideoista itse peliin on visuaalisesti raju. Lisäksi melko nuoren kuuloisen Miranda Johnsonin (Julie Benz) ääni ei vain toimi ”uuden” Mirandan ulkonäön kanssa. Kampanjan päähenkilöt jäävät myös hieman etäisiksi, sillä päähahmoista voi olla saman pelin sisällä kolmekin erilaista variaatiota – tähän lisättynä vielä muiden julkaisujen versiot, niin lopputulos on hivenen sekava ja osa hahmojen persoonaa häviää.

”We exist together now…”

Ensimmäisen Halon uusintajulkaisun tavoin Halo 2: Anniversaryssä pelaaja voi hyppiä napin painalluksella alkuperäisen ja uusitun version välillä – aiemmasta uusintajulkaisusta poiketen myös välivideoiden aikana. Halo 2 Anniversaryn uusittu ilme on tyylikäs, mutta joissakin tilanteissa valaistukset eivät oikein kulje yhteen alkuperäisen pelin kanssa. Esimerkiksi pelin loppupuolella High Charityn pimeillä käytävillä on lähes klaustrofobinen tunnelma, kun pelaajan tulee edetä taskulamppunsa varassa. Uusitussa versiossa ei taskulamppua tarvita, sillä kyseinen kohta yhdessä monen muun kampanjan kentän kanssa on uusitussa versiossa täysin kirkas.

Grafiikoiden lisäksi juhlaversioon on nauhoitettu pelin legendaariset musiikit ja ääniefektit uudelleen. Halo-sarjan pelit ovat tulleet osaltaan tutuksi ikonisista äänistään: aseet, kulkuneuvot ja muut pelimaailman laitteet tunnistaa helposti pelkän äänen perusteella. Uusintaversion äänissä on kyllä munaa, mutta ne eivät ole persoonalliset tai tunnistettavissa – aina realistisuus ei ehkä ole askel parempaan. Valitettavasti ainakaan testatussa versiossa ei ollut mahdollisuutta Halo: Combat Evolved Anniversaryn tavoin valita erikseen uusien ja vanhojen grafiikoiden sekä uuden ja vanhan soundtrackin väliltä.

Muiden julkaisujen tapaan myös Halo 2:n moninpeli on tuotu juuri sellaisenaan, kun se kymmenen vuotta sitten ilmestyi, jälkikäteen julkaistujen laajennusten kera. Lisäksi hurjaa moninpelikenttien katalogia kasvattavat Halo:n sekä Halo 2:n PC-versioiden moninpelikentät. Halo 2: Anniversary sisältää perinteisen moninpelin lisäksi myös päivitetyn version, johon kuuluu kuusi uusintakäsittelyn saanutta moninpelikenttää, Gungoose-kulkuneuvo, Forge-kenttätyökalu tyhjine kenttineen ja uusittu pelimoottori ulkokuorineen.


Myös moninpelin pelilistoissa on ainakin julkaisussa tarjolla sekä tiettyihin peleihin keskittyviä kuin niitä sekoitteleviakin listoja. Näinkin laajan moninpelin kohdalla pelilistat eivät millään voi kattaa kaikkea sisältöä, mutta itse olisin julkaisuun toivonut Halo: Combat Evolvediin 2 vs 2 -pelilistoja. Halojen moninpelin suola on kuitenkin sen laajat muokkausmahdollisuudet ja custom-kekkerit, joissa pelien isäntä voi toteuttaa itseään sääntöjä alkuperäisten pelien tapaan muokaten. Jokaisella pelillä on oma Spartan-hahmonsa, jonka muokkausmahdollisuudet vaihtelevat aina pelin mukaan. Hahmokortissa patsastelevaan hahmoon ei valitettavasti päivity esimerkiksi tehdyt värimuutokset, eikä hahmoaan voi sen enempää valikossa tarkastella. Pakettiin on upotettu kasapäin kaikenlaista pientä avattavaa: Halo-profiilin hahmokortteja, muokattavia nimikenttiä, emblemejä ja viitisensataa achievementtiä. Kaikki Halo 2:n pelisuoritusten mukaan elänyttä tasojärjestelmää rakastaneet lienevät vähintäänkin mielissään paketin vastaavanlaisesta tasojärjestelmästä.

Once more, with feeling…

Halo: The Master Chief Collectionin yhteydessä polkaistaan käyntiin The Halo Channel, josta pelaajat voivat katsella muun muassa Halo 5: Guardiansia pohjustavaa Halo: Nightfall -sarjaa, terminaalivideoita ja paljon muita Halo-aiheisia videoita. Sovellus saapuu ladattavaksi Xbox Onelle 11. marraskuuta.

Teknisesti paketin pelit suoriutuvat nopeammasta ruudunpäivitysnopeudesta ja kasvojenkohotuksista varsin mallikkaasti. Ensimmäisten osien rajoitukset näkyvät ajoittain lyhyinä yksityiskohtien piirtoetäisyyksinä, yksin pelatessa ruudunpäivitys takkuili ainoastaan ensimmäisessä osassa Warthogilla pyöriessä. Voisikin sanoa, että paketti tarjoaa edellä mainitut Halot juuri sellaisenaan, kun ne ovat kauppoihin saapuneet. Tarjonnan olisi omalla kohdalla kruunannut jonkinlainen leikkuupöydälle jäänyt ”ekstra-tehtävä” tai jokin täysin pelisarjalle uusi ominaisuus. Mikäli olet Halo-pelisarjan missannut ja ihmettelet pöhinää koko sarjasta, niin Halo: The Master Chief Collection on melko pätevä tapa ottaa asiasta selvää. Vanhoille Halo-veteraaneille kokoelma tarjoaa tietysti tolkuttoman määrän vanhojen muistelua uusine pikkuhaasteineen ja korjauksineen. Tuleva Halo 5: Guardiansin beta näyttää onko pelisarjasta vetovastuun ottanut 343 Industries oppinut virheistään Halo 4:n kohdalla vai onko pelisarjan kulta-ajat pysyvästi päättyneet.

Kymmenisen vuotta sitten Halot jo jättänyt pelistudio Bungie sai valtavista kehitysvaikeuksista huolimatta toimitettua maailmalle yhden pelikonsoleiden tunnetuimman julkaisun. Millainen pelisarjasta olisikaan muodostunut, jos sarjan ensimmäisen jatko-osan kehitys olisikin onnistunut täysin ongelmitta? Ajatusleikki on toki kutkuttava, mutta pakko on myöntää, että näinkin on aika pirun hyvä.