I Am Alive (Xbox Live Arcade)

Kirjoittanut: Livegamers

21.03.2012

Microsoftin järjestämän House Party -kampanjan viimeinen julkaisu oli kauan odotettu selviytymiskauhupeli I Am Alive. Apokalyptiseen maailmaan sijoittuvan pelin kehityskaari on ollut pitkä ja vaikea prosessi, jonka aikana kehitystiimiä on jouduttu vaihtamaan ja julkaisumuotoa muuttamaan yksinomaan digitaaliseen. Vaikeuksista huolimatta Ubisoft Shangai sai kuljettua pitkän taipaleen kunnialla loppuun ja I Am alive on nyt ladattavissa 1200 MS-pisteen hintaan Xbox Live Arcade -palvelusta.
Matka maailmanlopun keskipisteeseen

I Am Aliven tarina kuvaa maailmanloppuskenaarion, jossa ihmiskunta on menettänyt suurimman osan populaatiostaan selittämättömän katastrofin seurauksena. Jäljellejääneiden ihmisten päivittäistä selviytymistaistelua vaikeuttavat niin pahatahtoiset jengit kuin myös ilmaston muutoksesta johtuvat maanjäristykset ja pölymyrskyt. Peli alkaa noin vuosi itse tapahtuman jälkeen, kun tarinan sankari – Adam – saapuu kuvitteellisen Haventonin kaupungin rajalle. Mies kertoo olleensa toisella puolella Yhdysvaltoja katastrofin tapahtuessa, jonka jälkeen hän on vuoden päivät tallustellut kotikuntaansa kohti: päämääränä vaimon ja tyttären löytyminen. Haventon on kuitenkin kokenut kovia ja toivo perheen löytymisestä alkaa vaikuttaa askel askeleelta heikommalta. Hylätyn kodin edustalla syttyy kuitenkin toivonkipinä, kun Adam näkee vilauksen tytärtään muistuttavasta lapsesta. Lyhyen kilpajuoksun päätteeksi mies tavoittaa tytön, mutta vain huomatakseen olleensa väärässä: eksynyt lapsi ei ole hänen tyttärensä. Tämä löytö laukaisee kuitenkin tapahtumasarjan, jonka seurauksena Adam päätyy oman perheensä etsimisen sijaan auttamaan lasta ja tämän seuruetta.

I Am Aliven tarinaa kuljetetaan eteenpäin Adamin kuvaamien videonauhoitusten avulla; mitään tapahtumarikasta juonta on kuitenkaan turha odottaa, sillä nauhoitukset ovat lähinnä vain lyhyitä pohjustuksia seuraavaa tehtävää varten. Pelin tarinankerronta jättää muutenkin paljon asioita arvailujen varaan, eikä pelin aikana esimerkiksi selviä edes syytä maapallon synkkään tilanteeseen. Kehnohko tarinankerronta korvataan kuitenkin ainutlaatuisella tunnelmalla, jonka aikana pelaaja joutuu todistamaan mitä järkyttävimpiä tekoja, joihin ihmismieli kykenee kun se on ollut tarpeeksi kauan altistuneena äärimmäisille olosuhteille.

Rajoitettua selviytymistä

I Am Aliven tehtävät koostuvat lähinnä nouto- ja pelastustehtävistä, joiden aikana Adam joutuu kiipeilyn ohella puolustamaan itseään pahantahtoisilta kanssaselviytyjiltä. Pelin kiipeilyosuudet ovat hyvin pelkistettyjä ja nojautuvat pääasiassa yhden napin rämpyttämiseen. Kyseiseen aktiviteettiin on kuitenkin onnistuttu luomaan hieman uudenlaista jännitystä kuntomittarin avulla; käytännössä tämä tarkoittaa siis sitä, että Adam ei pysty yhtäjaksoisesti kiipeilemään kauan, vaan miehen lihakset menevät maitohapoille melko nopeasti. Kuntomittarin valuminen miinuksen puolelle tarkoittaa hyvin usein Adamin kuolemaa; miehen reppuun mahtuu tosin paljon virvokkeita ja välipaloja, joiden avulla kuntoa saa kohennettua jopa kesken kiipeilyn. Pelaaja joutuu kuitenkin ikäväkseen huomaamaan, että kiipeilykykyjen käyttö on pelialueissa erittäin rajattua ja esimerkiksi hyppääminen onnistuu vain tietyissä kohdissa. Tällaiset pelimekaaniset rajoitukset riistävät kaupungin tutkimisesta vapauden tunteen ja paljastavat pelin lineaarisuuden.

Matkan varrella tulee myös vastaan tilanteita, joista ei vain yksinkertaisesti selviä ilman väkivaltaa. Näihin tilanteisiin joutuessaan pelaajan täytyy pitää pää kylmänä ja tehdä harkittuja ratkaisuja – ainakin niin kauan kunnes havaitsee, että viholliset toimivat aina saman kaavan mukaan. Toistosta huolimatta jokainen taistelutilanne tulee ottaa vakavasti, sillä useimmiten vihollisia on vastassa enemmän kuin pelaajalla on luoteja lippaassa – viholliset eivät kuitenkaan tiedä sitä, minkä takia he ryntäävät harvoin kimppuun, jos heitä osoittelee aseella. Uhkaavan tilanteen eskaloituessa taisteluksi, tulee pelaajan muistaa ohjata vähäiset luotinsa vihollisiin, joilla on ampuma-aseet käytössä. Lähitaistelutilanteet I Am Alivessa hoidetaan yksinkertaisella reaktiorämpytyksellä; vaikein osa on vain päästä tarpeeksi lähelle vihollista laukaistakseen taistelun. Jostain syystä kehittäjät ovat päättäneet jättää vapaamuotoisen lähitaisteluaseen heiluttelun pois pelistä.

Elossa olemisen hinta…

I Am Aliven synkän harmaa visuaalinen toteutus tukee loistavasti pelin tunnelmaa, joskin joitain pelaajia voi häiritä Film Grain -efektin reipas käyttö grafiikassa. Kyseisen tehokeinon vahva esiintyminen on toki selitettävissä kaupungin ilmastoa dominoivilla pölymyrskyillä, mutta on myös selvää, että sen käytöllä yritetään peittää tekstuurien heikompaa laatua. Rumasta pelistä ei kuitenkaan ole kyse, vaan esimerkiksi raunioituneen pilvenpiirtäjän katolta näkyvät synkät maisemat ovat erittäin vakuuttavaa katsottavaa. Äänimaailman kirkkain tähti on ehdottomasti pelin taustamusiikki. Selviytymisretken aikana tulee usein vastaan hetkiä, jolloin pelin kauhuelementit nousevat uusiin sfääreihin pelkän taustamusiikin voimalla.

Yhteenvetona voisi sanoa, että jos tykkäät sellaisista teoksista kuten Cormac McCarthyn novelli ”The Road” tai Hughes Brothersin ohjaama ”The Book of Eli”, niin I Am Alive on luotu sinua varten. Pelin teknisestä toteutuksesta paistaa kyllä ajoittain läpi se, että muutamia mutkia on jouduttu vetämään suoraksi – ehkä taloudellisista, ehkä aikataulullisista syistä – mutta tehdyt kompromissit eivät kuitenkaan pilaa yleistä tunnelmaa tai pelinautintoa. I Am Alive on peli, jossa on onnistuttu pitämään selviytymisaspekti alusta loppuun mukana, ja se on harvinainen kokemus nykypeleissä. Toivottavasti tulemme jatkossa näkemään enemmän tämän tyyppisiä ”kauhupelejä”.