Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Kirjoittanut: Livegamers

27.03.2014

Final Fantasy XIII-2:n suora jatko-osa Lightning Returns jatkaa tarinaa siitä, mihin edellisessä osassa jäätiin. Aiemmista osista tuttu Lightning on ottanut kevyet 500 vuoden päiväunet, kunnes hänet herättää itse kaikkivaltias Bhunivelze. Tältä hän saa tehtäväkseen kerätä niin monta sielua jo tuhoon tuomitun maan pinnalta ”uuteen maailmaan”, kuin vain suinkin annetun ajan puitteissa ehtii. Tehtävän suorittamiseen Lightningilla on peräti 13 päivää, ja onnistuessaan hän saa siskonsa Serahin takaisin. 13 päivää saattaa tuntua pitkältä ajalta, mutta onko asia todellisuudessa näin?
CONFUSION IMMINENT

Edeltäviin osiin verrattuna Lightining Returns: Final Fantasy XIII tuntuu kotoisammalta sarjan aikaisempien osien fanien käteen. Putkijuoksu on historiaa, ja pelaajalle annetaan suora pääsy kaikkiin paikkoihin heti alusta alkaen. Ei enää suoraviivaista juoksemista ahtaissa ympäristöissä, vaan ihan oikeaa tutkittavaa ympäristöä. Peli kyllä pitää huolen siitä, ettei alussa mennä väärään suuntaan, koska butthurt on todellista, jos eksyy vahingossa vaarallisemmalle alueelle turhan aikaisin. Tutkiminen on mukavaa vaihtelua aikaisempiin suoraviivaisempiin osiin verrattaessa. Tosin alkuun koko systeemi on hyvin sekava, ja sitä huomaa olevansa täysin pihalla pelin ensimmäisten tuntien aikana.

Sivutehtäviä on useita, ja päätarinasta löytyy viisi haaraa, jotka voi tehdä missä kohtaa tahansa, jos vaan rahkeet riittää. Toisaalta äärimmäisen hankalat vastukset myöhempiin vaiheisiin tarkoitetuilla alueilla pitävät huolen siitä, että tarinaa tulee pelattua jokseenkin järjestyksessä. Tarinapakkojen sekoittaminen toisiinsa sotkee myös kerrontaa. Lightningin on ajan puitteissa haalittava kasaan avainhenkilöiden sielut, mistä koostuu itse päätarina. Tähän ei paljon kannata tässä paneutua, ettei tule paljastetuksi liikoja, sillä eihän se olisi kivaa, jos kaikki kissat nostettaisiin pöydälle heti.

Liikkuminen maailmassa on suhteellisen kankeaa, ja varsinkin hyppiminen ”arkuille” tai railojen yli chocobolla on turhauttavaa ja tönkköä. Täydellisen vastakohdan tälle tuo itse taistelu. Taistelu ei ole hetkeen ollut täysin vuoropohjaista Final Fantasyssa, mikä on tavallaan harmi. Kaikkien onneksi se on tehty Lightning Returnsiin hyvin. Taistelu toimii todella sulavasti, eikä odottele turhia vaan tottelee jokaista napin painallusta. Allekirjoittaneella meni jokunen tunti tähän uuteen mekaniikkaan tutustuessa, mutta sen iskostuessa takaraivoon tuli pelaamisestakin paljon mukavampaa ja mielekkäämpää.

Taisteluihin Lightning varustetaan kolmella eri varustussuunnitelmalla, joihin jokaiseen voi laittaa itse valitsemansa taidot. Taitoja saa valita yhteen suunnitelmaan neljä kappaletta, ellei jokin varuste anna automaattisesti yhtä tai useampaa taitoa pelaajalle käyttöön. Kaikki taidot ovat fuusioitavissa, kunhan ne jakavat saman nimen toisen kanssa. Näin saavutetaan huomattavasti voimakkaammat hyökkäykset, taiat ja torjunnat. Esimerkiksi 1-levelin vakiohyökkäyksen boostattu versio tekee huomattavasti enemmän tuhoa kentällä, kuin boostaamaton.

Erinäisiä taitoja löytyy pelisarjalle tuttuun tapaan aimo läjä. Kolmesta suunnitelmasta löytää jokainen oman juttunsa, ja tämä vielä varmistaa sen, ettei yksikään pelaaja tule näkemään toista identtistä settiä kenelläkään muulla. Kustomointimahdollisuudet ovat älyttömässä mittakaavassa, minkä tajuaa kyllä jokainen, joka pelin käsiinsä joskus saa. Jopa varusteiden värin saa päättää itse.

NO LEVELING UP?

Leveleiden kartuttaminen on jäänyt kokonaan pois. Hyökkäyspisteitä, energiaa ja taikavoimaa nostatetaankin pelastamalla viattomien sieluja, tekemällä heille palveluksia tai selvittämällä isä-poika suhteita. Sivutehtävän vaikeustasosta riippuen Lightning saa x-määrän lisää statseja. Tästä tulee nopeasti vastaan itse taisteluiden välttäminen ainakin siksi ajaksi, kun energiapisteitä (EP) riittää. Vihollisten tappamisesta kun ei oikein hyödy muuta, kuin sivutehtäviin tarvittavia tarvikkeita tai energiapisteitä. Mitä enemmän sieluja pelastaa, sitä enemmän on aikaa pelissä päästä aina siihen kolmanteentoista päivään asti.

Tietyt tehtävät onnistuvat vain tiettyinä aikoina. Tähän löytyy ratkaisuna Lightningin käytössä olevat erikoiskyvyt, jotka vaativat energiapisteitä. Näistä kaikkein hyödyllisin on chronostasis, joka pysäyttää ajan täysin ja antaa pelaajalle mahdollisuuden suorittaa sivutehtävät loppuun ennen kuin kello lyö kuusi aamulla. Tällöin Lightning joutuu palaamaan Arkkiin, jossa tehtävänanto ja perusbriiffaus tapahtuvat Hopen toimesta. Arkkiin siis palataan kun kello lyö kuusi aamulla, eikä peliä ei kiinnosta, missä pelaaja menee juuri tällä hetkellä. Chronostasis-kykyä kannattaa ja pitääkin käyttää, jos meinaa päästä tarpeeksi pitkälle ja haluaa vielä pärjätäkin siellä. Sivutehtävät kantavatkin tällä saralla hyvin suurta roolia, koska ”levuttaminen” tapahtuu tätä kautta, vaikka sille ei oikeaa indikaattoria olekaan.

CONCLUSION

Lightning Returns on ehtaa Square Enix -kamaa, ja jos aikaisemmat osat saivat veret kiehumaan pelisarjan pilaamisesta, suosittelen katsastamaan tämän kappaleen. Pettymystä tuskin seuraa. Pelitunteja tulee hassattua useampia helposti yhdessä illassa, ja irti päästäminenkin on suhteellisen haastavaa. Taatusti rahanarvoinen tekele.