MotoGP 14

Kirjoittanut: Livegamers

18.08.2014

Italialainen pelikehittäjä Milestone on tullut tunnetuksi pitkän linjan ralli- ja ratamoottoripyöräilypelien kehittäjänä, joka tuottaa tasaiseen tahtiin WRC-, SBK- ja MotoGP-sarjojen pelejä. MotoGP 14 on yhtiön ensimmäinen askel uuden sukupolven konsolille Playstation 4 -version muodossa. Myöskin arvostelukappale on tällä kertaa PS4-versio. Ratamoottoripyöräily on jäänyt Suomessa formuloiden varjoon niin televisioissa kuin pelipuolellakin. Edellisen sukupolven MotoGP 13 herätti kuitenkin kiinnostusta hyvällä ajotuntumallaan ja sopivan erilaisella ajomallinnuksellaan erottuakseen kymmenistä rata-autoiluun keskittyvistä peleistä. Moni asia on parantunut sukupolvenvaihdoksen myötä ja erityisesti sarjan pidempiaikaiset fanit ovat varmasti tyytyväisiä lopputulokseen.

Kantapään kautta huipulle

Seuraavan sukupolven kehitystyö on ollut vaivansa väärti, sillä ajotuntuma on parempi kuin koskaan. Pyörä käyttäytyy paranneltujen fysiikoiden myötä huomattavan eri tavoin kuin vaikkapa F1-pelien kilpurit. Mutkasta nopeasti selviytyminen vaatii tarkkaa kaasun ja ajolinjan hallintaa sekä renkaiden pidon tuntemusta. Keskeinen formuloista poikkeava fysiikan koukku on kuskin sijoittuminen pyörän päällä. Kääntyminen pitää aloittaa aiemmin, jotta kuski ehtii siirtyä nojaamaan oikeaan suuntaan. Ajolinjojen merkitys on siis huomattavan suuri, eikä MotoGP 1 -luokan pyörät pysy aloittelijan käsissä tiellä edes yhtä kokonaista kierrosta. Systeemi on julma, mutta osaltaan myös erittäin palkitseva. Ajofysiikat toimivat myös varsin loogisesti kaatumisten suhteen. Jos jarrutuksen aikana kääntyy liian jyrkästi, saattaa eturengas lukkiutua ja pyörä tipahtaa alta erittäin helposti. Kattava valikoima erilaisia ajoapuja sekä fysiikoiden julmuuteen perustuvia säätöjä antaa mahdollisuuden muokata ajokokemuksen mieleisekseen. Jopa ohjainasetukset ovat asetettavissa oman maun mukaan.

kauneus on katsojan silmässä

Seuraavan sukupolven konsoleilta odotetaan entistä laadukkaampaa silmäkarkkia ja varsinkin ajopelit ovat olleet pääsääntöisesti edelläkävijöitä graafisen puolen suhteen. MotoGP 14 ei valitettavasti nostanut pintaan suuria tunteita. Ainakaan positiivisessa mielessä. Yleisön sijaan paikalle kilpailuihin on kannettu pahvihahmojen armeija, joita ei ole viitsitty animoida lainkaan. Myöskään radan tai ympäristöjen yksityiskohdat eivät täysin vastaa odotuksiin, vaan kyseessä on enemmänkin Next gen 0.5 -versio. Taustat eivät vaikuta eläviltä ja radan reunukset jäävät melko mitäänsanomattomiksi. Resoluutiota on kasvatettu tarkkuuden parantamiseksi, mutta toivomisen varaa jää melkoisesti esimerkiksi sääefekteissä. Positiivisena voi pitää suhteellisen tasaista ruudunpäivitystä. Vaikka ruudulle osuisi Grand Prixin ensimmäisessä mutkassa parisenkymmentä pyörää, ei häiritsevää takkuamista ilmene. Myös kuskit ja moottoripyörät liikkuvat sulavasti ja tältä osin ero edelliseen sukupolveen on näkyvä, vaikkakaan pelielämystä se ei suuresti syvennä. Äänipuoli on kunnossa ja ajopelit kuulostavat asiaankuuluvan kimeiltä kilpapyöriltä.


Uraohjus

Yksittäisten kustomoitavien kilpailuiden lisäksi pelistä löytyy tietysti myös uramoodi. Oman kuskin nimi, ajotyyli ja perustiedot määritellään helpon luontityökalun avulla, jonka jälkeen siirrytään MotoGP 3 -luokan heikoimpien tallien palkkalistoille. Tästä alkaa pitkähkö ja melko monotoninen matka kohti tähteyttä ja kuninkuussarjan mestaruutta. Perus kisaviikonloppuun kuuluu vapaat harjoitukset, aika-ajot ja itse grand prix. Harjoitusten tarkoituksena on testata oman kaluston sopivuutta radalle ja tutkailla vastustajien aikoja. Tallin puolella mekaanikko voi tehdä muutoksia ajo-ominaisuuksiin yksinkertaisen dialogiin pohjautuvan säätösysteemin kautta. Tavalliseen tapaan aika-ajot määrittävät lähtöjärjestyksen ja grand prix sarjapisteiden jaon. Kisan pituus on oletusasetuksilla 3 kierrosta, mutta puristit voivat ajaa vaikkapa täysimittaisen kisan. Ura on niin peruskauraa, ettei valittamista juurikaan ole. Kaikki on jo nähty ennenkin, eikä pyörää ole lähdetty keksimään uudelleen. Ihmetystä herätti selkeä kumilankamainen tekoäly, joka kellottaa aika-ajoissa viitisen sekuntia huonompia aikoja kuin itse kisassa. Mainittava toki on, että alempien sarjojen kisat olisivat kovin tylsiä ilman ainuttakaan vauhdissa pysyvää kuskia. Uramoodi jää varsin valjuksi kokemukseksi, joka ei herätä suurta tarvetta palata sen pariin pikimmiten uudelleen.

Lajin tähtihetket

Mielenkiintoisinta osastoa pelissä edustaa skenaarioihin perustuvat pelimuodot, joissa jäljitellään lajihistorian suurimpia saavutuksia kilpailutilanteissa. Lyhyt aidosta kisatilanteesta kuvattu videoklippi nostaa tunnelman kohdilleen ja kertoo mistä tapauksesta on kyse. Esimerkiksi Valentino Rossin eeppinen nousu viiden sijan takaa kilpailun toiseksi kahden viimeisen kierroksen aikana ja kymmeniä muita toinen toistaan ihmeellisempiä tapauksia. Haasteet ovat todella intensiivisiä vääntöjä tietokonetta vastaan ja kokemattomalle pelurille tie voi nousta pystyyn jo ensimmäisten testien aikana. Sisällöllisesti haasteista löytyy monipuolisesti tekemistä useiksi tunneiksi. Ajotyyliään joutuu muokkaamaan tapauksen mukaan aina huolellisesta ja passiivisesta hieman riskivoittoisempaan ja aggressiivisempaan.

Moninpeli

Myös moninpeli on toteutettu hyvin yksinkertaisesti riskejä ottamatta. Pelimuotona ajetaan tavallinen kolmen kierroksen kisa ja kokemuspisteitä ropisee tilille menestyksen mukaan.
Valitettavasti arvostelujakson aikana linjoilta löytyi hyvin vähän pelaajia. Tavallisesti peliä sai haeskella parista minuutista puoleen tuntiin, eikä kisoihin ottanut osaa kuin 3-4 ihmispelaajaa. Onneksi muut lähtöruudut täytetään tekoälyn ohjaamilla vastuksilla, jotta tunnelma pysyy kohdillaan. Hyvässä seurassa kyseessä on kuitenkin varsin viihdyttävää kisailua hyvällä ajotuntumalla.

Hyytyminen loppusuoralla

Kokonaisuutena kyseessä on viihdyttävä paketti ratamoottoripyöräilystä kiinnostuneille, mutta mitään uutta ja mullistavaa on turha odottaa. Karkeita kulmia on hieman pyöristelty ja ajotuntumaa saatu ruudunpäivityksen myötä ylemmäs, mutta se todellinen next-gen uudistus tästä vielä puuttuu. Vielä toistaiseksi varsin suppean ajopelivalikoiman tueksi kyseessä on erittäin hyvä lisäys, vaikkakaan syytä konsolin hankkimiseen MotoGP 14 ei anna. Palataan asiaan seuraavana vuonna ja katsotaan mihin ollaan päästy. Suunta on ainakin oikea!