NeverDead

Kirjoittanut: Livegamers

23.02.2012

Konami korkkaa tänä keväänä uuden pelisarjan alkuunsa. Alkoholisoituneesta demoninmetsästäjästä kertova NeverDead on brittiläisen Rebellionin kehittämä peli. Pelistudio, joka tunnetaan parhaiten Aliens vs Predators -peleistään, on luonut tällä kertaa jotain normaalista varsin radikaalisti poikkeavaa. NeverDead on niin överiksi vedetty peli, ettei sitä pelatessa tiedä itkeäkö vai nauraa.
Tarina on bestseller-tasoa (huomaa sarkasmi)

Bryce Boltzmann voisi olla nimensä perusteella joku Arnold Schwarzenneggerin näyttelemä leffahahmo – kovaverinen action-sankari tai vastaava. Mutta ei Bryce sellainen ole; hän on demoninmetsästäjä, joka ei pysty kuolemaan. Bryce kirottiin kuolemattomaksi 500 vuotta sitten muuan demonin, Astarothin toimesta. Nyt alkoholisoitunut rääväsuu haluaa kostaa koko demonikonkkaronkalle oikein isän kädestä partnerinsa Arcadian kanssa. Kyllä Brycea toki rahakin kiinnostaa, sillä sillä hän saa tietenkin hankittua lisää viinaa ja naisia. Muutenhan elämä olisikin varsin tylsää.

Mainitaan jo tässä vaiheessa, että Bryce ja Arcadia ovat kummatkin todella mitäänsanomattomia päähenkilöitä: geneerisiä ääliöitä, joiden läpänheitot saavat naamapalmuttamaan jatkuvasti. Pelin tarina toisin sanoen seuraa Brycen ja Arcadian kostoretkeä. Kahdestaan he siinä samassa koittavat pelastaa kaupungin massiivisilta demonihyökkäykseltä.

Brycen ja Arcadian unohtumaton seikkailu

Olen jo kauan pohdiskellut, milloin kolmannen persoonan shooterit oikein menevät pois muodista. NeverDead on, yllätys yllätys, myös sellainen kuorrutettuna kaikilla mahdollisilla kliseillä, joita ollaan käytetty vastaavissa peleissä jo useita vuosia. Kyllähän Bryce kantaa myös miekkaa mukana, mutta suurimman osan aikaa pelissä keskitytään ampumaan demoneja säälittävien tussarien avulla. Toiminta on suorastaan vastenmielisen tylsää.: aivotonta parin napin rämppäämistä pelin alusta loppuun. Pelissä pystyy muun muassa hidastamaan aikaa, kouluttamaan päähenkilölleen uusia yliluonnollisia kykyjä ja avaamaan ovia miekkaa heiluttamalla. Suorastaan mullistavaa!

Ainoan toivon pilkahduksen peliin tuo Brycen kuolemattomuus. Kun herra ei kerran pysty kuolemaan, voivat hänen kaikki raajat lähteä irti taistellessa. Pelaaja sitten pyörittelee tarpeen vaatiessa vaikka vain ja ainoastaan Brycen päätä, kunnes saa taas kaikki muut ruumiinpalaset kokoon. Idea on naurettava, mutta sitä on onnistuttu hyödyntämään nerokkaasti. Pelin pienet puzzle-kohdat voivat vaatia Brycen puolikkaalla kropalla tai pelkällä päällä liikkumista.

On vaikea ymmärtää hypeä pelin soundtrackin ympärillä. Megadethin tehtailema soundtrack on nimittäin täysin yhteensopimaton pelin kanssa. Musiikki onnistuu vain oikeastaan pilaamaan pelin tunnelman ja vakavastiotettavuuden. Vaikka tätä peliä nyt ei luultavasti monikaan ota vakavasti, ei Megadethin taustamusiikki ainakaan auta sitä tippaakaan. Kaikki kunnia Dave Mustainelle, mutta Megadeth ja Neverdead ovat kuin vesi ja bensa – ne eivät vain liukene toisiinsa!

Graafisesti peli on kauhea. Ruudunpäivityken kanssa on suuria ongelmia. Varsinkin pelin loppuosa on suorastaan tuskallinen kärsimysnäytelmä. Kun demoneita hyppii ruudulla kourallisen sijaan kunnon armeija, on nykiminen huipussaan. Jos pelintekijät eivät näin simppeliä ongelmaa pystyneet fiksaamaan peliä tehdessä, ei sympatiapisteitä hirveästi voi kyllä jakaa. Eikä pelin miljöö kummallisine vihollisineen ja rumine tapahtumapaikkoineen ole kovin sävykästä katsottavaa. Ja tiedoksi kaikille, että tässä pelissä verikin on sinistä!

Todella huono demonihippa

Kaikin puolin tuotoksesta on haistettavissa, että se yrittää olla uusi Devil May Cry. Sitä se ei kuitenkaan missään nimessä ole. Totuus on, että peli yrittää aivan liikaa. Vastenmielinen huumori, tylsä pelattavuus ja tarinan todellinen mitäänsanomattomuus kumoavat NeverDeadin suohon, josta sitä ei toivottavasti nosteta enää koskaan takaisin. Pelin läpipeluussa meni aikaa tasan yhdeksän tuntia. Onneksi ei sen enempää – elämä on liian lyhyt tällaisten keskinkertaisten tekeleiden kanssa taistelemiseen.