NHL 13

Kirjoittanut: Livegamers

13.10.2012

Electronic Artsin NHL-pelisarja on kehittynyt hurjasti parin viime vuoden aikana, vaikka varsinaista kilpailua ei tällä saralla ole tarjolla. Edellisvuoden tuotos esitteli hyvää kokonaisuutta uudella fysiikkamoottorilla ja toi pelikokemuksen astetta lähemmäksi oikeaa jääkiekkoa, mutta hyvistä arvostelupisteistä huolimatta se jokin jäi uupumaan – tämän NHL 13 paikkaa.

Uusia tuulia

NHL 13 esittelee True performance skating -luistelumoottorin. Kyseinen uudistus mullistaa pelaajien liikkumisen, mikä mahdollistaa aidon tuntuisen sekä luovan teränkäytön virtuaalikaukalossa. Tämä tuo peliin sen, mikä viime vuoden pelistä uupui: tuntuma pelaajien massasta. Kovassa vauhdissa oleva pelaaja ei käänny enää nuppineulan pallon kokoisessa tilassa, vaan kääntymiseen tarvitsee varata puolen kaukalon verran matkaa, mikäli haluaa pitää vauhtinsa. Aina toki voi jarruttaa ja vaihtaa suuntaa, mutta uuden luistelumoottorin myötä aikaa kuluu enemmän, kun pelaaja joutuu polkemaan liikkeelle uudelleen. Pelaajat eivät myöskään saavuta välittömästi huippunopeuttansa kuten edellisessä versiossa; tänä vuonna peli pitää huolen siitä, että pelaajat kiihtyvät arvojensa mukaisesti ja matkaa käyttäen maksiminopeuteen. Kiihtyvyyteen voi myös itse vaikuttaa vasenta tattia painamalla, jolloin hallussa olevan pelaajan saa kiihdytettyä muutamalla nopealla potkulla kovempaan vauhtiin. Oikein ajoitettuna tällä toiminnolla voi suorittaa rytmin vaihdoksia luistelussa, ja näin ollen aiheuttaa vastustajalle hieman haastetta pysyä rytmissä mukana. Spurttia kannattaa käyttää harkiten, sillä se kuluttaa pelaajan energiaa nopeammin ja pian vauhtihirmu huomaa, kuinka virtuaaliset maitohapot jylläävät reisissä vauhdin hiipuessa. Myös pelaajien arvoja on rukattu uuteen uskoon ja tasoerot näkyvät kaukalossa selkeämmin. Pelaajien kokonaisarvo ei aina kerro kaikkea, sillä 70–80 kokonaisarvon pelaajista saattaa löytyä todellisia helmiä, mutta sen saa selville tarkkailemalla pelaajien eri osa-alueiden pisteytyksiä.

Kiekko liikkeelle

Edellä mainitut uudistukset sekä paranneltu tekoäly tuovat virtuaalijääkiekkoon suuren annoksen realismia, joka välittyy pelaajalle välittömästi tilan ja ajan puutteena. Tekoälyn ohjastamat kiekkoilijat lukevat kentän tapahtumia huomattavasti paremmin kuin aiemmin, ja näin ollen koko viisikko tuntuu dynaamiselta, kun jokainen reagoi toistensa liikkeisiin. Tämä tekee pelistä hieman haastavampaa, sillä tilaa ja aikaa ei ole paljon. Sooloilemalla ei maalintekopaikkoja avaudu, vaan avain tähän on kiekon liikuttelu, oma liike sekä sijoittuminen. Hyvin rakennettu tilanne saattaa johtaa puolustuksen hetkittäiseen hajoamiseen, jolloin on aika iskeä. Maalintekopaikalle päästyään vastassa on tosin vielä peliä lukeva ja tilanteita ennakoiva maalivahti. Maalivahtien käyttäytyminen muistuttaa enemmän ja enemmän oikean maalivahdin tapaa käsitellä tilanteita. Kassarit reagoivat tilanteisiin erittäin mallikkaasti haastaen pelaajia tilanteesta riippuen ja tekemällä maalinteosta haastavaa. Maalivahdit ovat vaikeasti ohitettavia, mutta nekin tekevät virheitä: ne saattavat välillä ylipelata tilanteen, jolloin maltillisella pelaajalla on helppo työ siirtää kiekko reppuun.

Pelattavaa koko talveksi

NHL 13:ssa on pelattavaa yllin kyllin. Pelimuotoja löytyy aina nopeasta voittomaalikilpailusta useamman kauden kestävään Be a Pro -pelimuotoon ja mikäli nämä eivät riitä, niin lähes kaikkia pelimuotoja voi myös pelata verkossa toista ihmistä tai EASHL-joukkuetta vastaan. Vanhojen tuttujen pelimuotojen lisäksi NHL 13:sta löytyy kaksi uutta mielenkiintoista pelimuotoa, NHL Moments Live sekä GM Connected.

NHL Moments Live -pelimuodossa yritetään toistaa NHL:n historiallisia tapahtumia. Erilaisia tehtäviä on yhteensä 27, ja ne sijoittuvat enimmäkseen lähitulevaisuuteen. Muutama poikkeus kuitenkin löytyy listalta, ja pelaaja pääsee yrittämään toistaa esimerkiksi Wayne Gretzkyn temppua tämän saavuttaessa 50 maalin rajapyykin Philadelphia Flyersia vastaan vuonna 1981. Tosin tässä ei päästä käsiksi vuoden -81 kokoonpanoihin, vaan numero 99 sijoitetaan nykyajan kokoonpanoon. Myös tälle kaudelle on näkyvissä oma NHL Moments -ikkuna, mutta sinne on turha odottaa mitään uutta työsulun aikana.

Suurempi mielenkiinto näistä kahdesta kohdistuu kuitenkin GM Connected -pelimuotoon, sillä se tuo mahdollisuuden pelata NHL-kausia verkon yli jopa 750 muun pelaajan kanssa ympäri maailmaa. GM Connected tarjoaa lähes kaikki samat työkalut kuin yksinpelin puolelta tuttu Be a GM, jossa hallitaan kaikkia NHL-joukkueen aspekteja manageroinnista itse pelien pelaamiseen. Tämä uutukainen ei kuitenkaan selviä ilman pieniä vikoja. GM Connectedin käynnistyessä huomio kiinnittyy ensimmäisenä pitkään latausaikaan, mikä vaivaa pelimuotoa oikeastaan kaikessa itse pelaamisen ulkopuolella. Käyttöliittymän sekavuus sekä hitaat valikot hämmentävät koko pakkaa lisää. Kaikkeen tietenkin tottuu ja kun alkujärkytyksestä pääsee ylitse, niin pelimuoto on rautaa ja joukkueensa peräsimessä viihtyy useita kausia peliseuran ollessa sopiva.

Aikalisä

Valikot ovat edelleen melko sokkeloisia, ja niiden aikana kuuluva musiikkikirjo on hyvin suppea, mutta visuaalisesti peli näyttää hyvältä ja siitä on saatu aiempaa sulavampi jo pelkästään presentaation muutoksella. Pelikatkoilla ei nähdä enää skriptattuja välivideoita kentän tapahtumista, vaan tilanne ikään kuin jatkuu siitä mihin se jäi, tai sitten näytetään uusintoja ottelun huippuhetkistä. TV-lähetyksen tuntua lisää myös maalin sisälle laitettu kamera, joka näyttää maalin läheisyydessä tapahtuvat hektiset tilanteet kuten oikeissakin lähetyksissä. Vaikka graafisesti on menty jälleen hieman eteenpäin, niin pelaajat eivät näytä esikuviltaan: Selänteen Teemu näyttää enemmän terminaattorilta kuin legendaariselta Finnish Flashiltä.

Palataanpa vielä näin loppuun 19 vuotta ajassa taaksepäin, jolloin julkaistiin ensimmäinen NHL-lisenssillä varustettu Electronic Artsin NHL-sarjan peli, NHL 94. Moni ei varmaankaan ole koskaan nähnyt tai kokenut tätä peliä, mutta voi kuvitella kuinka paljon tämä sarja on siitä muuttunut. Joka vuosi tuon 19 vuoden aikana peliin on tuotu jotakin uutta: alkuaikojen kokonaisen kauden lisääminen peliin, tämän päivän fysiikkamoottori sekä kahden napin (syöttö ja laukaus) komennoista siirtyminen täysin analogiseen ohjaussauvalla hallittavaan mailankäsittelyyn. Syy, miksi otin tämän asian esille on se, että NHL 13 herättää allekirjoittaneella samanlaista innostusta ja halua pelata tätä peliä kuin 19 vuotta sitten julkaistu NHL 94 aikoinaan.

NHL 13 ei ole vain pelkkä pelaajapäivitys, vaan uudenlainen jääkiekkopeli ja askel kohti realistisempaa kiekkoviihdettä, kiitos True Performance Skating -luistelumoottorin.

Katso traileri: