Payday 2: Crimewave Edition

Kirjoittanut: Livegamers

28.07.2015

Kun Payday: The Heist nähtiin ensimmäistä kertaa PC:llä, se räjäytti pankin ─ kirjaimellisesti. Siihen ei kuitenkaan kehittäjä Overkill Software tyytynyt, vaan kakkososa päätettiin tehdä. Payday 2 tuli ja vei pankkiryöstöt taas aivan uudelle tasolle. Uusimmille konsoleille julkaistu Crimewave Edition kokosi nippuun jo PC:llä nähdyt DLC:t sekä hieman parannuksia, kuten parempi framerate sekä paremmat tekstuurit 1080p-tuen kera.
Put your mask on

Pellenaamarit on noukittu naftaliinista ja on aika lähteä taas keikalle. Ensimmäisestä osasta tutut lainsuojattomat Dallas, Hoxton, Wolf ja Chains ovat valmiina pistämään Washington D.C:n polvilleen rikosaallon pyyhkiessä ylitse vieden kaiken arvotavaran mennessään. Ryöstely ei onneksi ole vain keskittynyt pankkeihin, vaan mukana on keikkoja laidasta laitaan. On pikkuputiikkeja, jalokivikauppoja, arvokuljetusjunia, huumevarastoja, taidenäyttelyitä sekä monia, monia muita. Uusi Crimenet Network -järjestelmä tarjoaa kattavan valikoiman erilaisia keikkoja sankarien suoritettavaksi. Payday 2 on suunniteltu pelattavaksi co-oppina, joten yksinpelaajalle se ei sovi. Toki pelistä löytyy myös mahdollisuus offline-yksinpeliin, mutta yksin pelatessa ryöstökavereiksi saa vain ampumistaidon omaavia tietokoneohjattuja botteja. Ne kun eivät osaa tehdä sitä pelin tärkeintä asiaa ─ ryöstää. Eli kaverit mukaan, jotta pelistä saa kaiken ilon irti. Täydellä neljän hengen poppoolla saakin tilanteen kuin tilanteen haltuun kunhan kommunikaatio sujuu. Jos joku lähtee sooloilemaan, on äkkiä koko keikka vaarassa.

Useimmiten ryöstötehtävissä on kaksi lähestymistapaa ─ hiljaa ja suunnitelmallisesti hiipien tai aseet paukkuen ja voimaa käyttäen. Jos taitoa löytyy, on suositeltavaa hoitaa keikka mahdollisimman hiljaa. Tilanteen kärjistyessä kun saattaa linnareissu kutsua tai saalis jäädä pieneksi. Mukana oleva varustus vaikuttaa osaltaan myös hiiviskelyn onnistumiseen. Liian järeä varustus herättää vartijoiden huomion hetkessä, ja tilanne on heti päällä. Varusteet siis täytyy aina valita keikan ja tilanteen mukaan. Toisinaan kun hiiviskely ei ole vaihtoehto, on paras lyödä parhaat aseet vyölle ja täysi sotavarustus ylle.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Kuten tavallista, rikosaalto aloitetaan aallon pohjalta ja edetään kohti aallonharjaa. Onnistuineiden keikkojen myötä aukeaa suurempia, ja sitä myöden rahakkaampia, keikkoja. Vastapainona riskitkin kasvavat. Onneksi kaikkea haastetta ei kaadeta pelaajan taitojen varaan, vaan omaa pelihahmoaan voi kehittää oman pelitapansa mukaan. Erilaisia rooleja on viisi: Mastermind, joka tukee muuta ryhmään niin henkisesti kuin fyysisestikin. Enforcer, joka hallitsee väkivallan sekä ammusten jaon. Technician, joka hoitaa lukot ja kassakaapit auki käden käänteessä. Ghost, joka hoitaa hiiviskelyt ja raivaa tiet huomaamattomasti. Fugitive, joka osaa selviytyä ja piiloutua lain kouralta, kun tilanne käy tukalaksi.
Jokaisella roolilla on oma taitopuunsa, jossa voi pisteiden ja käteisen avulla kehittyä haluamallaan tavalla. Jokainen taito sisältää perustason sekä ässätason. Pelaaja ei ole täysin sidottu vain yhteen rooliin, sillä taitopisteitä riittää käytettäväksi myös muihinkin rooleihin. Taitopuiden lisäksi löytyy myös perkkejä, joita kehitetään omilla pisteillään. Perkkipuita voi olla vain yksi kerrallaan aktiivisena. Erona perkeissä on myös, että jokaista taitoa on vain yksi taso, ja seuraava avautuu kehitettäväksi kun edellinen on kehitetty loppuun.


Ennen jokaista keikkaa on siis hyvä sopia roolit porukan kesken, jotta taidoista olisi mahdollisimman paljon hyötyä. Samoin kannattaa sopia myös etenemistapa. Hyvä kommunikointi onkin kaiken A ja O. Ennen jokaista tehtävää on myös suunnittelutila, jossa voi valita pakoauton sijainnin, varustekasseja, kameravalvonnan seurantalaitteita sekä muuta tarpeellista apuroipetta. Moni tehtävä alkaa myös tiedustelutilassa, eli voi ilman naamiota tutkia hieman paikkoja, seurailla vartijoiden kulkureittejä sekä suunnitella toimintamenetelmää. Tässä tilassa on suuressa roolissa mukana oleva varustus ─ liian järeä varustus herättää huomion hetkessä. Yleensä tässä tilassa Ghost-rooli hoitaa vartijat ja kamerat pois pelistä ja raivaa reitin mahdollisimman helppokulkuiseksi. Kun reitti on selvä, voi muu jengi vetäistä naamarit ylleen ja ottaa tilanteen haltuun. Alueella olevat siviilit täytyy käskyttää maihin ja niputtaa kiinni, etteivät pääse soittamaan poliisille. Kun tilanne on hallinnassa, voi murtopuuhat käynnistää. Yleensä siihen vaaditaan järeä pora, jolla menee tietty aika ennen kuin kassaholvi saadaan auki. Tuona aikana kone saattaa jäädä jumiin, jolloin se täytyy taas käynnistää pelaajan toimesta. Sisällä holvissa on pienempiä lokeroita, jotka voi joko tiirikoida aikaavievästi auki tai hoidella nopeammin akkukäyttöisellä sirkkelillä. Rahat ja muut arvotavarat pakataan säkkeihin, joita voi kukin pelaaja kantaa yhtä kerrallaan. Säkit luonnollisesti painavat ja haittaavat liikkumista sisällöstä riippuen. Pakoautokin on usein sen verran kaukana, että saaliin kuljettaminen voi viedä aikaa. Jos tilanne on kuumentunut ja kimpussa on koko kaupungin poliisivoimat, on kuljetus luonnollisesti vielä hitaampaa ja tukalampaa. Tällöin on ehkä viisainta ottaa mukaan vaan se mitä saadaan ja paeta nopeasti paikalta. Jotta samaan taktiikkaan ei muodostuisi rutiinia, randomoi peli pankkiholvin ja huoneiden sijainteja.

Kuin lapsi karkkikaupassa

Pelin yksi tärkeimmistä osa-alueista on aseistus. Ilman hyvää sellaista häkki heilahtaa hyvinkin nopeasti. Valinnanvaraa onkin tarjolla, sillä yli sadan aseen valikoimasta riittää tilanteeseen kuin tilanteeseen varmasti oivat tussarit. Lähes jokainen ase on myös kustomoitavissa kymmenillä lisäosilla, joten aseesta voi tehdä omaan pelitapaansa sopivan. Mikään ei kuitenkaan ole ilmaista, sillä aseet ja lisäosat maksavat rutkasti rahaa, ja rahaa kun tarvitsee myös taitopuun kehitykseen. Aseiden lisäosia ei vaan ole heti saatavilla, vaan niitä aukeaa tehtävän jälkeen tulevasta arvonnasta. Lisäosien lisäksi arvonnasta voi tulla rahapalkkio, kokemuspisteitä, naamareita ja naamarin materiaaleja sekä värejä. Usein siis tulee eteen tilanne, jossa täytyy päättää, kehittääkö hahmoaan vai ostaako sen aseen, jota on seuraavaksi himoinnut.

Payday 2 on oiva siihen mihin se on luotukin, eli co-op pankkiryöstelyyn. Kaveriporukan kanssa pelatessa siitä saakin kaiken irti, vaikka pelikokemusta rikkovat bugit ja lagit ajoittain haittaavatkin. Asiaa ei helpota sekään, että kehittäjä on melko haluton korjaamaan pelin ongelmia. Jokainen rooli taitoineen on tarkkaan mietitty, ja jokaiselle pelaajalle löytyy varmasti ainakin yksi, joka sopii omaan pelityyliin. Kirsikkana kakun päällä on laajaakin laajempi asevalikoima, jonka ainoat miinuspuolet ovat valinnanvaikeus ja hurjaa vauhtia hupenevat käteisvarat. Sisältöä siis löytyy, vaikka kentät toistavatkin hyvin nopeasti itseään. Sillä ei kuitenkaan kauheasti ole väliä, onhan pankkiryöstely niin mainiota puuhaa.