Pro Evolution Soccer 2008

Kirjoittanut: Livegamers

06.12.2007

Konamin Pro Evolution Soccer –sarja on ollut poikkeuksellisen hyvä urheilupelisarja ja pätevä kuvaus kuningaslaji jalkapallosta. Erinomainen pelattavuus on yhdistynyt kelvolliseen grafiikkaan, eikä monien aitojen joukkuelisenssien puute ole häirinnyt. Kilpailevan FIFA-sarjan pelit ovat jääneet kakkosiksi, vaikka sen sarjalisenssit ja joukkuepaidat ovatkin, pelin musiikkiraidan ohella, olleet parempia. Jalkapallopelien paremmuus ratkaistaan kuitenkin kentällä pelitapahtumien mukaan ja sen realistisessa toteutuksessa Konamin japanilainen näkemys jalkapallosta onkin ollut FIFA:a edellä. Uudesta PES2008:sta odotettiin jatkajaa hienoiseksi pettymykseksi jääneen edellisosan perinnölle, mikä olisi muodostanut pelaajille uusilla tehokkailla pelikonsoleilla parhaan mahdollisen jalkapallosimulaation. Nämä odotukset eivät kuitenkaan täyttyneet edes puoliksi, uusi PES2008 on osoittautunut karvaaksi pettymykseksi.
Voittoisan Vajaatusinan vaivalloinen paluu

Ongelmaksi Konamille muodostui pieni kehitystiimi ja monialustajulkaisu ja pelissä on mukana selvästi hätäilyn makua. Pelin valikot ovat kammottavat, aivan kuin suoraan alkuperäiseltä Playstationilta. Taustalla soivat musiikkikappaleet edustavat pahinta malliesimerkkiä siitä, mitä japanilainen pelimusiikkimaku voi kaikessa karmeudessaan olla. Ainahan näissä peleissä musiikkipuoli on tehty halvalla, mutta nyt lopputulos on poikkeuksellisen huono. Pelin luoma huono ensivaikutelma alkuvideon vipeltävien saippuakuplapäisten jalkapallosilhuettien myötä ei todellakaan nouse päästessä riitasointujen säestämiin valikoihin. Nämä kaikki tietenkin saa onneksi hiljennettyä, mutta silti peli katsoo tarpeelliseksi ilmoittaa, mikä kappale taustalla soisi juuri nyt jos äänet olisivat päällä. Ottelukommentaattorit ovat uudistuneet ja juttujen taso on hieman parantunut, pidemmän päälle niitä ei kuitenkaan edelleenkään jaksa kuunnella.

Taktinen valikko päätettiin uusia PES6:sta ja sen tuloksena pelaajien juoksulinjojen määrittäminen taktiikkataululta on nyt hankalampaa. Uusia kykyarvoja pelaajilla ei ole, mutta esimerkiksi hyökkääjän paitsioansan välttämistä helpottava Lines-kyky on uudelleennimetty oudosti puolustuspelaamiseen viittaavaksi DF Positioning-kyvyksi, vaikka käytännön merkitys on yhä sama. Samalla vanha käännösvirhe säilyy: 1-touch pass-kyky, mikä ensimmäisen kosketuksen syötön sijasta vaikuttaa vain maalintekoon ilman haltuunottoa, saa jatkaa edelleen samalla syöttöpeliin viittaavalla nimellään. Ennen erikoiskyvyt merkattiin selvästi tähdillä, nyt jokaisen kyvyn jälkeen on tumma pallosymboli, joka on punainen mikäli pelaaja hallitsee tämän taidon. Tämä vaikeuttaa pelaajien taitojen nopeaa hahmottamista aiempaan verrattuna. Ainoana plussana taktiikkaruudussa voi nyt hypätä nopeasti pelaajavalikossa vaihtopenkin pelaajien kohdalle.

Eteenpäin ei menty

Pelin nurmikentällä PES6-veteraania odottavat uudet pettymykset. Tempoa on nostettu takaisin lähelle sarjan viitososaa, mikä tekee pelistä turhankin kolikkopelimäisen realistisen simulaation sijasta. Omalaatuista on myös pallon liike: keskitykset lähtevät keskikertaisiltakin pelihahmoilta huikean tarkasti ja voimakkaasti, kun taas puolustaminen, pallonriistot ja taklaukset taas tuntuvat vaikeammilta. Kun pallon kuljettaminen on ketterällä hahmolla aiempaa helpompaa, tekee se pelistä hyvin hyökkäysvoittoisen. Etenkin Barcelonan kaltaisella joukkueella pelaaminen on aivan liian helppoa, sillä jo yksikin pallotaituri riittäisi puolustuksen ohittamiseen. Tarkka puolustuspeli on hankalaa, etenkin kun maalivahtien torjuntaprosentit ovat laskeneet tuntuvasti. Pallot eivät pysy maalivahtien näpeissä, vaan ne ohjautuvat usein vastustajille ja ajoittain jopa vahdin selän taakse vaarattomankin oloisesta tilanteesta.

Joitakin hyviäkin uudistuksia on pelissä toki mukana. Yksinpelissä tekoäly pelaa aiempaa paremmin ja kone esimerkiksi osaa johtotilanteessa pelata aikaa. Pelaajilla on uusia animaatioita, esimerkiksi ajoittain pelaajat heittäytyvät pallon eteen hyvinkin uskottavan näköisesti ja uusia pallotemppujakin on lisätty. Pelin nopea jatkaminen rikkeen jälkeen onnistuu tietyissä tilanteissa nyt uskottavammin. Toisaalta taas jotkut uudet animaatiot ovat vähintäänkin erikoisia, etenkin osalla pelaajista nopea juokseminen näyttää huvittavalta porhaltamiselta käsien liikkuessa kuin koomikolla. Vastustajien paidoissa voi myös roikkua. Hieman ristiriitaisia tunteita nostattaa filmauksen mahdollistaminen, nyt pelaaja voi pallollisena kolmea nappia yhtä aikaa painamalla tehdä komean kuperkeikan, mikä tuottaa lähes aina keltaisen kortin. Jopa silloinkin kortti nousee automaattisesti, kun pelaaja tekee tämän kaukana vastustajista keskikentällä ja tilanne näyttäisi todellisuudessa vain kompastumiselta.

PES6:n ongelmana oli kaukovetojen matala onnistumistodennäköisyys ja laidalta lähetettyjen matalien syöttöjen tehokkuus, mikä usein teki hyökkäyspelistä hieman yksipuoleista. Nyt kaukovedot ovat voimakkaampia, ehkäpä jopa liioitellusti. Kuitenkin tähän jatko-osaan verrattuna vanhan pelin heikkoudet olivat vähäisiä. Etenkin Live-toteutus on 2008:ssa uusi pohjanoteeraus. Konamin antamien haastattelujen mukaan uuteen peliin oli tulossa tähän asti paras nettikoodi pelisarjassa, mutta nämä puheet ovat osoittautuneet tyhjiksi. Suoraan julkaisussa Live-toteutus oli pelikelvoton nykivän nettiviiveen takia, äskettäin julkaistu päivitys ilmeisesti vähensi tätä hieman. Silti pallo voi siirtyä kentällä arvaamattomasti paikasta toiseen edelleen, eivätkä 2008:n Live-ottelut pääse lähellekään PES6:n sujuvuutta. Live-peleissä maalivahtien pätemättömyys tuntuu korostuvan ja testipeleissä tehtiin lähes jokaisessa pelissä yhteensä n. kymmenen maalia.

Nappulakengät, pyöreä pallo, ihan kiva dumari

Peliin on lisätty uusia joukkueita Euroopan pienemmistä maista, iloisena yllätyksenä myös kotoinen Helsingin Jalkapalloklubi on myös mukana lisensioituna pelattavaksi joukkueeksi. Klubin tuloksellisesti heikon juhlavuoden kokoonpano onkin nyt ikuistettu peliin. Joukkueen kykyarvot ovat kuitenkin aika epätarkasti määritelty, esimerkiksi Veikkausliigan nopeampiin pelaajiin lukeutuva Medo jää vauhdissa veteraanilaituri Nurmelalle ja esimerkiksi teknisesti taitava Dawda Bah on pelissä melkoinen puujalka. Toisaalta taas Erfan Zeneli on osuvasti ketterä ja epätarkka, Hermanni Vuorinen taasen hyvä maalintekijä mutta pituudestaan huolimatta heikko pääpelissä. Pelipaidat näyttävät aidoilta, pelaajien kasvot ovat taas vain vähän esikuviaan muistuttavia. Toki pelin kansainvälisesti kuuluisat tähtipelaajat ovat helpommin tunnistettavia.

Graafisesti peli ei näytä kovinkaan kummoiselta pelinäkymässä, mutta hidastuksissa läheltä katsottuna pelaajat ovat hyvin tehtyjä. Ikävä kyllä uusinnat, hidastukset ja maalituuletusanimaatiot nykivät usein pahasti, mikä vie paljon tehoa näiltä kuvilta. Yleisö näyttää useimmissa kuvissa karkealta. Pelin Playstation 3 –versiossa tämä pelin nykiminen ei rajoittunut ainoastaan uusintoihin, vaan myös itse pelitapahtumiin 360 –versiosta poiketen. Laitteelle julkaistu päivitys korjaili ongelmia laskemalla tekstuurien tarkkuutta, mikä kertoo myös omalta osaltaan Konamin hutiloinnista tämän pelin julkaisussa. Edellä mainittu Xbox 360:n päivitys ei vaikuttanut grafiikan hidasteluun uusinnoissa, mutta paransi hivenen pelin online-toimivuutta.

Katsokaas tätä, Beckham sinivalkoraidoissa

Live-toteutuksen taso on kuitenkin se suurin pettymys pelissä. PES6:sta poisjätetty co-op –pelimuoto ei vieläkään tee paluuta. Yhteistyöpelimuoto Livessä pelastaisi jo keskinkertaisenkin futispelin. Pienenä kehitysaskeleena nettiin voi nyt viedä myös oman Master League-muodossa kokoamansa joukkueen, mutta näiden otteluiden tuloksista ei kuitenkaan pidetä kirjaa. Periaatteessa tämä pelimuoto voisikin olla PES2008:n paras ominaisuus, mutta se vaatisi tietenkin nykivän Live-toteutuksen paikkaamista ja mielellään myös oman ML-joukkueen tilastojen kirjaamista ollakseen mielekästä pidemmän päälle. Maailmantähdillä vahvistetulla Klubilla kyllä kelpaisi näyttää ulkomaan Live-pelureille pelikuvioita.

Peliin on lisätty myös tuki Live Vision –kameralle, jolla saa periaatteessa itsetehdylle pelaajalle omat kasvonsa tai joukkueille itsekuvatun logon. Tämän arvo jää käytännössä vähäiseksi kameralaitteen epätarkkuuden myötä, sillä hyvän tuloksen aikaansaaminen on erittäin vaikeaa. Pelissä tulisi olla mahdollisuus käyttää tarkemman kameran kuvaa, mikä onnistuisi ainakin PC:llä. Microsoftin Live-politiikan mukaisesti käyttäjien tekemiä logoja ja nimimuokkauksia lisensioimattomille joukkueille on hankala ladata Xbox 360:lle. Tämä on valitettavaa, sillä PS3- ja PC-versioissa ei ole tätä ongelmaa lainkaan ja ensimmäiset pätevät pelaajien tekemät joukkue-editoinnit onkin jo julkaistu.

Pro Evolution Soccer 6 ei pääse vielä eläkkeelle

Kokonaisuutena PES2008 heikompi esitys kuin edellisosa. Siitä ei pääse mihinkään. Toivottavasti Konami julkaisee pian vielä uuden Live-pelaamisen korjaavan päivityksen ja sitä odotellessa PES6 on selvästi parempi nettipeli. Monille meille Livegamersin käyttäjille Live-toteutus on kuitenkin peleissä ensisijaisen tärkeä asia. Mikäli pelaaja itse ei arvosta nettipelaamista lainkaan, voi toki tästäkin pelistä nauttia. Tosin mitään erityisen tärkeää uudistusta ei ole lisätty, mutta samalla pelitempoa on nopeutettu, puolustamista vaikeutettu ja hyökkäyspeliä helpotettu. Pallon liike vaikuttaa myös kummalliselta vanhaan toteutukseen tottuneelle, joten on suositeltava PES6:n säilyttämistä edelleen pelihyllyssä. Tänä vuonna EA:n kilpailevan pelisarjan FIFA 08 on uudella kymmenen pelaajan Live-moninpelillä ja realistisen hitaan pelitempon käyttämisellä ottanut askeleen Pro Evolution Soccerin edelle. Pelattavuus on osittain yhä PES:n puolella, mutta tämä ei yksinään enää riitä.