Syndicate

Kirjoittanut: Livegamers

08.03.2012

Syndicaten alkuperäinen versio oli vuonna 1993 julkaistu reaaliaikainen strategianaksu, jonka kehityksestä vastasi itse Peter Molyneux. Ensi vuonna kaksikymmentä täyttävä syndikaatti teki vaikutuksen synkällä tunnelmallaan, joka kumpusi jopa moraalittomaksi moititusta tarinasta. Verityöt, kyberimplantit, geenimanipulaatio ja aivopesu kuuluivat nelihenkisen iskuryhmän työkalupakkiin. Oman syndikaatin, rikollisyhteisön, puolesta valehdeltiin, kiristettiin, varasteltiin ja kuoltiin. Peli ei sopinut pikkupilttien moraalioppaaksi, mutta pahistelu maistui paremmalta kuin omenapiirakka.
Vuoden 2012 uusversio on kunnianosoitus maailman parhaimpien pelien joukkoon valitulle Bullfrog-studion Syndicatelle. Näin siis ainakin teoriassa. Käytännössä kumartelu suurelle yleisölle osoittautuu pyllistykseksi vanhalle kaartille: strategiapelailu on muutettu tavanomaiseksi putkijuoksupaukutteluksi ja samalla esikuvan viehätys on unohtunut tyystin. Nanotekniikan syövyttämä maailma jää pelkäksi kliiniseksi kulissiksi, jonka historialle ei uhrata muutamaa repliikkiä enempää. Henkilöhahmoistakaan ei saa juuri mitään irti, paitsi jos keskeisen juonenkäänteen arvaaminen vartin sisään lasketaan. Koko yksinpelikampanja oli ohi reilussa neljässä tunnissa, vaikka pelailin heti alusta vaikeimmalla tasolla. ”Modernin sodankäynnin” jytkyä ja sen vaikutusta ei käy aliarvioiminen.

Puutteita koodissa

Nettipeli pelastaa Syndicaten vuoden sisältököyhimmän julkaisun palkinnolta. Livessä rötösporukan perustaminen ja laajentaminen on paitsi laillista, myös suotavaa. Rikoskumppaneiden kanssa Syndicaten yhdeksästä pikkutehtätävästä saa reilusti enemmän kokemuspisteitä, joilla kehittää hahmon kyberimplantin erikoiskykyjä sekä aseistusta monipuolisesti. Oman syndikaatin suorituksia voi vertailla tuloslistoilla muuhun maailmaan, mutta suora keskinäinen välienselvittely ei onnistu. Harmin paikka – mutta nykyiselläänkin co-op -toiminta Expert-tasolla on yhtä lailla vaativaa ja palkitsevaa. Ahtaassa ala-aulassa liekinheittimellä aseistetun supersotilaan & kumppanien kaataminen yrityksien ja erehdyksien jälkeen saa fiiliksen kattoon. Seuraavassa hetkessä voitonriemu vaihtuu äänekkääseen kiroiluun, kun peli jäätyy kesken rutiinitaistelun.

Yhden Syndicaten yhteistyöpeli-illan aikana laskin uudelleenkäynnistyksiä kertyneen seitsemän kappaletta. Tämä tietysti tarkoitti kentän alusta aloittamista sekä matsihaun kanssa häsläämistä. Hyvä peliporukka katosi bittiavaruuteen useimmissa tapauksissa, eikä kaverien kanssa tahkoamisesta tullut mitään, kun joka kentässä vähintään yksi taistelija kaatui – pelin nettikoodin uhrina. Edes konsolibugeistaan kuuluisat Falloutit eivät aiheuttaneet lähellekään yhtä paljon harmaita hiuksia. Korjauspäivitys on lupailtu saapuvaksi ”pikapuoliin” Syndicaten foorumeilla, mutta kaksi viikkoa julkaisun jälkeen ongelmat ovat yhä läsnä.

Syndicatea ei voi suositella täysihintaisena hankittavaksi, mutta mahdollisen päivityksen korjattua nettipeliongelmat on lupa odottaa mielekästä co-op-toimintaa ja kevyttä hahmonkehitystä kavereiden kanssa. Sinä päivänä arvostelun pistemäärän pikselit saattavat järjestyä uudelleen näyttämään seiskalla alkavaa.