The Elder Scrolls V: Skyrim

Kirjoittanut: Livegamers

20.12.2011

Bethesda on jälleen kerran luonut elämää suuremman pelin, minkä huomaa ensimmäisten pelituntien aikana. Silmille vyörytetään hyisen pohjolan lumisia taistelukenttiä sekä vihreitä metsiä korkeine vuorineen ja revontulineen.
The Elder Scrolls -sarjan viides osa Skyrim alkaa mestauspölkyltä, mitä ennen suoritetaan rodun valinta. Jokainen rotu poikkeaa toisista, joten kannattaa miettiä hahmo, jolla on omaan pelityyliin sopivat arvot. Pelisarjan aiemmasta osasta poiketen rodun valinta ei kuitenkaan poissulje minkään taitojen kasvattamista.

Tarinassa päähenkilön mestauksen keskeyttää juuri ennen kirveen heilautusta hyökkäävä lohikäärme. Tästä alkaakin ensimmäinen tehtävä, jonka jälkeen pelaajan eteen vyörytetään massiivinen Skyrim-maailma, joka on niin täynnä tutkittavaa, ettei perheellinen pelaaja selviydy siitä ilman nalkutusta. Pelin pääjuoni on selvittää, minkä takia lohikäärmeet ovat heränneet henkiin ja miten pelaaja liittyy niihin. Kun vuosisatojen takainen lohikäärmeitä vastaan käyty suuri sota voitettiin, luulivat kaikki lohikäärmeiden kuolleen sukupuuttoon. Toisin kuitenkin kävi.

LohikäärmeHuuto.net?

Lohikäärmeillä on oma kielensä, jota ymmärtävät vain lohikäärmeet sekä pelaaja, jonka veressä virtaa kyseisten otusten verta. Muinaiset otukset puhuvat kieltään muun muassa verbaalisissa konflikteissa, jolloin sanojen seurana saattaa lentää tulta tai jäätä. Tällöin väittelyn toinen osapuoli useimmiten menehtyy. Pelaajan tehtävänä on tappaa lohikäärmeitä, joiden sielu siirtyy tällöin niiden voittajalle. Sielut toimivat eräänlaisena avaimena pelaajan löytämille sanoille. Sanan huutaessaan pelaaja kykenee esimerkiksi syöksemään tulta tai jäätä tai pysäyttämään ajan. Huudot koostuvat kolmesta sanasta, joten kokonaisen huudon koostamiseksi täytyy tappaa kolme lohikäärmettä sekä löytää kaikki kolme sanaa. Yhdenkin sanan voi huutaa, mutta sen teho ei ole luonnollisestikaan yhtä suuri kuin kahden tai kolmen sanan huuto.

Pelaajan saapuessa ensimmäiseen kylään läjähtää lärvin eteen niin käsittämättömän paljon tehtävää ja ihmeteltävää, että pää meinaa räjähtää. On keskusteluja, pieniä tehtäviä, alkemiaa, ruuan valmistusta, pelastuspuuhia, kauppoja ja muuta pientä kivaa. Pelaaja voi myös harjoittaa sepän tehtäviä parantaakseen varusteitaan tai luodakseen uusia aseita. Kylän jälkeen seuraavana kohdelistassa ovatkin sitten kaupungit, jossa edellä mainitut toimet nostetaan toiseen potenssiin. Kaupungeista löytyy lukuisia erilaisia kiltoja, joihin voi halutessaan liittyä. Näistä muutamia ovat varkaiden, maagien ja palkkasotureiden killat. Monet killoista sisältävät erittäin mielenkiintoisia juonia sekä erilaisien taitojen hyödyntämistä. Muutamia mainitakseni pelaaja kykenee tiirikoimaan lukkoja, taikomaan, erikoistumaan eri aseluokkiin, vaikuttamaan pelihahmoihin illuusioilla ja luomaan aseita tyhjästä.

Eeppiseen fantasiamaailmaan uppoutuu niin helposti, että sitä huomaa istuneensa pelituolissa koko päivän. Pelin maailmaan kulutettavan ajan määrä ei ole ihan World of Warcraft -tasoa, mutta lähelle päästään. Toisaalta Skyrim on melko yksinkertaisella logiikalla toteutettu peli, jossa hyviksen roolissa pelaaja noutaa jostain jotakin, joka sitten palautetaan omistajalle. Tai sitten mennään tehtävän osoittamaan paikkaan ja tapetaan kaikki kyselemättä mitään. Tehtävien lopussa häämöttävä palkinto pitää kuitenkin pelaajan motivoituneena koko suorituksen ajan. Tätä voitaneen kärjistettynä verrata naisten ostoskeskusvimmaan, jossa kyseiset otukset kiertävät kaupan järjestelmällisesti läpi aarteen toivossa. Skyrimin ”ostoskeskus” pitää aina sisällään palkinnon, jota tavoitella.

Taitojen kakofoniaa

Pelin roolipelielementit, eli tasot, on toteutettu paremmin kuin edellisessä osassa. Ne ovat helpommin saavutettavissa, ja jokaiselle taidolle on olemassa lisäetuja, joista voi itse valita. Esimerkkinä yhden käden aseita käyttävät voivat tuplata vahingon tai vaihtoehtoisesti mahdollisuuden aiheuttaa kriittisiä iskuja. Haarniskaa, jousiammuntaa, taikomista sekä tiirikoimista voi myös parannella. Yhden tason saavutettuaan saa aina yhden pisteen, jolla voi parantaa pelihahmon yhtä ominaisuutta. Pelihahmo nousee uudelle tasolle taitojen kasvaessa. Taidon tason noustessa myös sen attribuutit kasvavat, jolloin esimerkiksi yhden käden aseita käyttävä tekee enemmän vahinkoa tai mahdollisuus tehdä kriittinen isku kasvaa. Toisena esimerkkinä tiirikointitaidon kasvaessa pelaajan on entistä helpompi tiirikoida lukko auki.

Taistelusysteemi on hyvin yksinkertainen. Vasen ja oikea liipaisin toimivat käsinä, joissa molemmissa voi olla aseet tai maagina taiat. Näitä rämpyttämällä tai pohjassa pitämällä saadaan esille erilaisia hyökkäyksiä, joita voi varioida painamalla tattia määrättyyn suuntaan. Käytännössä taistelu on kuitenkin teräaseilla rämpytystä ja pidemmän kantomatkan aseilla tähtäilyä. Aseiden käsittelytaidot kasvavat pelissä nopeasti, mutta myös viholliset skaalautuvat sen mukaan. Molempien käsien käyttäminen aseina tekee kuitenkin sen verran vahinkoa, ettei kilpeä tarvita lainkaan.

Luolastojen sekä linnakkeiden tutkiminen voidaan suorittaa hiiviskelemällä pitkän kantomatkan aseita käyttäen tai sitten suoraviivaisella teräaseiden sekä taikojen yhdistelmällä. Maagin roolissa erilaisten taktiikoiden soveltaminen on hupaisaa puuhaa. Vai mikä olisikaan tyydyttävämpää kuin pistää viholliset taistelemaan keskenään tai pakenemaan paikalta.

Kaikesta hyvästä huolimatta pelissä on huonona puolena bugit, jotka vaikeuttavat esimerkiksi grafiikan piirtymistä tai tiettyjen tehtävien suorittamista. Bugeja on monenlaisia, ja monet niistä tulevat esille valtaisaa maailmaa tutkiessa. Valtaosa niistä on kuitenkin vain hauskoja ja harmittomia. Jotkin kuitenkin estävät tehtävien läpimenon, aiheuttavat jonkin tietokoneohjatun skriptin epäonnistumisen tai hahmon jumiutumisen. Tällöin on tärkeää, että on muistanut tallentaa tarpeeksi usein.

Suurimmat pelin pahoista bugeista on jo korjattu, joten suurta huolta ei pitäisi olla, mutta kannattaa silti tallentaa mahdollisimman usein. Pelitilanne tallennetaan automaattisesti kolmen tallennuksen päähän. Bethesda pyrkii korjaamaan mahdollisia ongelmatilanteita jatkuvilla päivityksillä Xbox Liven kautta.

Loppukaneetti

The Elder Scrolls V: Skyrim on peli, joka vaatii tuhottomasti aikaa ja panostusta mutta palkitsee pelaajan takuuvarmasti. Peli sopii kaikille englantia hyvin ymmärtäville pelaajille. Sen järjettömän iso skandinaavinen fantasiamaailma vie mukanaan vähän liiankin kanssa, eikä pienistä bugeista ole pelaajalle juurikaan harmia päivityksien myötä. Skyrim tarjoaa uskomattoman realistisen pelimaailman, ja on ihailtavaa nähdä, kuinka se on voitu toteuttaa näinkin hyvin. Pelaajalla ei tarvitse olla aikaisempaa kokemusta pelisarjasta saadakseen siitä kaiken irti.

The Elder Scrolls V: Skyrim on ehdottomasti paras tämän genren peli tähän päivään mennessä, eikä kenenkään tulisi jättää kokematta sen kauneutta ja toteutusta. Mikäli et tiedä, mitä jouluksi haluat, toivo pukilta tätä.