XCOM: Enemy Within

Kirjoittanut: Livegamers

03.02.2014

Viime vuonna julkaistu XCOM: Enemy Unknown oli kuin vastaus taktiikkastrategiapeli-fanien rukouksiin. Varsinkin 2K:n fiaskomaisen räiskintä-XCOMin esittelyn jälkihiillostuksessa olo oli kuin luodin väistäneellä. Näin jälkiviisaana voi todeta, että taktiikka-XCOM sai paljon anteeksi juuri Bureauksi muuttuneen räiskintä-XCOMin myötä, ja Bureau taas pääsi pälkähästä vihan kohteena, kun fanina sain mitä halusin: strategiapelin. Arvostelupöydällä loikoileva Enemy Within on Firaxisille tuttuun tapaan lisälevy jo olemassa olevaan peliin, eli perus-dlc siis? Ei aivan.

Uusi uljas maailma

Jotta päästään jyvälle siitä, mistä on kysymys, tulee katseet kohdistaa Firaxisiin. Kyseinen pelitalo on niittänyt nimeä pienen pienellä strategiamessiaalla nimeltä Civilization, tuoreimpana pelinä roomalaisnumero viisi ja siihen ilmestyneet kaksi lisäosaa. Firaxisilla luotetaan lisäosien vetovoimaan, eikä turhaan. Toisin kuin perusvarmat delsut, lisäosat eivät ole lisää sitä samaa – tai eriä, vaan ne ehostavat emopeliä ja muuttavat ruohonjuuritasolla kaikkea sen verran, että pelin tunnistaa samaksi, mutta se tuntuu silti tuoreelta. Civ Veen kohdalla lisäiltiin ensin uskonnot ja toisella tempauksella kulttuuri, ja näiden kohdalla pelin luonne muuttui kertaheitolla emopelistä. Mutta kuinka on XCOMin laita?


Paperilla lisäri näyttää pieniltä uudistuksilta: muutamia aseita, lisää karttoja, uusi yksikkö ja genetiikkaprojektit. Korjauksia on tehty käyttöliittymään, ja vihdoinkin löytyy nappi, jolla tyhjennetään vaihtomiesten taskut hyödyllisestä roinasta. Yhdessä pienistä muutoksista syntyy iso joki, joka vaikuttaa kaikkeen – aina taktisesta pelaamisesta tukikohdan hallintaan. Pykäläkolikoiden rinnalle on lisääty meld-resurssi, joka toimii valuuttana uusien ominaisuuksien hankkimiseen. Meldiä löytyy pari purnukkaa per alien-tehtävä. Nämä ovat ajastettuja joten tutun suojaan ja overwatch -etenemisen kanssa joutuu tekemään kompromisseja, ja näistä kompromisseista vastaavat XCOM-joukkojen uudet lisäykset, MEC-hahmoluokka sekä genetiikkamanipulaation avulla kehitettävät superkyvyt.

Tuttu Alienista

MEC-yksikkö on mekanisoitu sotilas mechapuvussa, ja ne toimivat ensisijaisena luotimagneettina muun joukkueen edetessä mukana. Tulivoimaa löytyy minigunin lisäksi muutamia vaihtoehtoja kranaatinheittimestä omaan lemppariin eli paniikkia aiheuttavaan liekinheittimeen. Robosotilaat luodaan jo olemassa olevista hahmoluokista, joten pientä hahmoluokkaceptionia on havaittavissa erikoistaitojen puolella. MECit eivät kuitenkaan ole ainoa uudistus, vaan ilman robopukua jääviä solttuja pystyy muokkaamaan genetiikkalabrassa esimerkiksi vahvistamalla jalkoja korkeampia hyppyjä varten tai ihoimplantilla, joka muuttaa sotilaan näkymättömäksi suojaan mentäessä.

XCOM-joukot eivät ole ainoa uudistuksen kohde, muukalaisilta löytyy Sectopod vastineena XCOMin MEC-sotilaalle sekä lento- ja häiveteknologiaan luottava lonkero-otus Seeker. Suurimapana uudistuksena tuodaan EXALT-ryhmittymä, joka koostuu ihmisjoukoista. Ideana alienteknologiaa keräävä EXALT kuulostaa hyvältä, mutta ryhmän motiiveista huolimatta muukalaisinvaasio ei ole henkilökohtaisesti ajateltuna paras mahdollinen paikka maailmanvaltaukselle. EXALT-tehtäville lähetetään yksi sankari soluttautumaan, ja hetken kuluttua kasataan kunnon poppoo vetäytymisoperaatiota varten. Tehtävät vaihtelevat puolustus- ja hyökkäysoperaatioista, ja pistoolilla varustettu peitehahmo toimii näissä enemmän tai vähemmän isommassa roolissa.

Enemy Within on hieman outo lisäri siinä mielessä, että pelin jo läpipelanneille se ei tarjoa kunnollisia syitä palata pelin pariin. Vaikka Enemy Withinin myötä emopeli kokee pienen muutoksen, ei Enemy Unknown itsessään ole uudelleenpelattavaa materiaalia. Korjauksia löytyy sieltä täältä ja second wave -valintojen kanssa haastetta saa nostettua, mutta pelinappulat ja tavoite ovat täysin samat. Pelattavia karttoja löytyy vajaa viisikymmentä uutta, joten toistoa niiden kohdalla ei pahemmin näkynyt. PC-pelaajat haukkaavat hieman pas… siis ilmaa, kun lisäri vaatii alkuperäisen XCOMin toimiakseen. Konsolisteille tarjolla on Commander Edition, joka sisältää emopelin ja siihen ilmestyneet delsut. Keltanokille paketti on väistämättä hankinnan arvoinen, mutta veteraanien kohdalla kysymys on lähinnä siitä, jaksaako pelata XCOMin läpi, taas.