Lisää lukemista
Artikkelit samalta kirjoittajalta
20.12.2015 Joulukalenterin 20. luukku: The Witcher
19.12.2015 Joulukalenterin 19. luukku: WipEout
18.12.2015 Joulukalenterin 18. luukku: BioShock
13.12.2015 Joulukalenterin 13. luukku: The Elder Scrolls
06.12.2015 Joulukalenterin 6. luukku: Suomipelit konsoleilla
05.12.2015 Joulukalenterin 5. luukku: Halo
04.12.2015 Joulukalenterin 4. luukku: Mass Effect
22.11.2015 Oranssia, vihreää ja punaista — kymmenen vuotta Xbox 360:sta
05.11.2015 Karhuhallista kajahtaa — Insomnia XVII
25.10.2015 Esittelyssä: Menace — dynastian paluu
26.08.2015 Seitsemän tapaa poiketa massasta
27.07.2015 Esittelyssä: FatSom
24.07.2015 Tiukat dopingsäännöt ainoa vaihtoehto kilpapelaamiselle
06.07.2015 Kun tarina epäonnistui pelinä
25.06.2015 Vuoden E3-messut paketoituna
10.06.2015 Esittelyssä: Kakkonen On Ykkönen!
03.06.2015 Markkinointia vai valehtelua?
02.06.2015 Esittelyssä: SoNCompetitive
20.05.2015 Sipulit silmillä
19.03.2015 Kaiken takana on laiskuus
28.02.2015 Tyylikkäät tylsät pelit
20.12.2014 Katsaus Livegamersin vuoteen 2014
14.12.2014 Peli, joka varasti kaamosmasennukseni
08.12.2014 QA: Livegamers laajentuu
05.11.2014 Väärin ymmärretyt väärinpelaajat
30.05.2014 E3 2014 ennakkoasetelmat
04.12.2012 Yliannostus kasuaalia pelaamista?
06.10.2012 Ennakko: Halo 4:n moninpeli
10.06.2012 Tarkastelussa Halo 4:n esittely
07.05.2012 GoW 3 DLC: Forces of Nature
23.12.2011 GoW 3: RAAM's Shadow
25.05.2009 Fable 2: See The Future

Lisää lukemista
Uusimmat artikkelit
20.03.2017 Kurkistuksia Mass Effect maailmankaikkeuteen
21.02.2017 Tunnelmia Horizon Zero Dawnin esittelytilaisuudesta
16.02.2017 Call of Duty: Infinite Warfare Sabotage (DLC)
13.02.2017 Ennakkovilkaisussa Team 17 ja Playtonic Gamesin tuleva Yooka-Laylee -peli
30.01.2017 Arvostelu: SanDisk Extreme 500 Portable SSD
20.01.2017 Arvostelu: SanDisk Ultra II SSD
22.12.2016 Arvostelu: SoundBlasterX H7 -pelikuulokkeet
24.11.2016 Arvostelussa Destiny: Rise of Iron
14.11.2016 Ei ole virtuaalitodellista!
24.10.2016 Tunnelmia Farming Simulator 17 -lehdistötilaisuudesta

Uusimmat peliarvostelut
Viralliset arviot, kaikki lajityypit
81/100 - Little Nightmares
             17.05.2017
90/100 - Stardew Valley
             12.05.2017
86/100 - Super Rude Bear Resurrection
             11.05.2017
92/100 - Thimbleweed Park
             28.04.2017
86/100 - Flinthook
             28.04.2017

Joulukalenterin 2. luukku: Rainbow Six

Kirjoittaja Spesi, julkaistu 02.12.2015
 

Kirjailija Tom Clancyn perustamalla Red Storm Entertainmentillä suunniteltiin uutta FPS-peliä, jossa pelaajan ohjastama pieni sotilasryhmä pelastaisi panttivankeja ja vetäisi terroristejä kylmäksi. Alunperin peliä suunniteltiin FBI:n panttivankitiimin, eli FBI HRT:n, ympärille, mutta sittemmin pelistä haluttiin kansainvälisempi. Ensin Black Opsina tunnettu projekti koki vielä nimenmuutoksen ennen julkaisuaan, sillä Clancyltä oli tulossa ulos hengeltään hyvin samankaltainen tuotos: Rainbow Six. Näinpä peliä kehittävä Red Storm viilaili pelin vastaamaan myöhemmin tulevaa kirjaa sekä nimeltään että osittain myös sisällöltään.

Hyvin suunniteltu on puoliksi ammuttu

Vuonna 1998 toi kehittämänsä Tom Clancy's Rainbow Sixin vastauksena markkinoilla oleville muille FPS-peleille. Toisin kuin kilpailevissa räiskinnöissä, pelaajan tuli Rainbow Sixissä ajatella jatkuvasti seuraavia liikkeitään: aseet tuli ladata, liikkuminen vaikutti tähtäämiseen ja jokainen oven avaus oli ylimääräinen riski matkalla kohti operaation päätepysäkkiä. Lisäksi pelissä kuolo korjaa viholliset yleensä jo ensimmäisellä osuneella luodilla. Kuolema ei tosin katso tiimin värejä, joten myös pelaajan itsensä taival loppuu yhtä helposti. Koska vihollisella on poikkeuksetta enemmän tulivoimaa ja sotilaita sekä puolustuksellinen hyöty, pakottaa peli hoitamaan tehtävää edeltävän suunnitteluvaiheen huolellisesti ja vaivaa nähden. Suunnitelmat menevät luultavasti kymmeniä kertoja täysin pieleen, mutta palasien loksahdellessa paikoilleen ja operaation onnistuessa on onnistumisen tunne taattu.

Peli on hyvin armoton myös valittujen agenttien kuolemien suhteen: kun joku hahmoista kuolee, häntä ei voi enää käyttää tulevissa tehtävissä. Peli ei siis laita pelaajaa suorittamaan tehtäviä keskitasolla, vaan niissä on käytännössä onnistuttava täydellisesti. Näihin täydellisiin suorituksiin pyrkivien pelaajien otsasuonet ovat pullistelleet useita kertoja myös pelin tekoälyn ansiosta. Pelisarjan ensiosassa iskuryhmän jäsenet jäävät valitettavan usein seisomaan juuri niille sijoilleen, johon etukäteen luotu suunnitelma heidät on määrännyt menemään.

Klikkaamalla kuvat suuremmaksi


Vaikka ensimmäinen Rainbow Six sisältääkin virheitä, sisältää se idean, josta pelikehittäjät voisivat ottaa mallia vielä tänäkin päivänä. Jokaisen hävityn pelin niin yksin- kuin moninpelitantereilla tulisi opettaa pelaajaa. Onnistuminen tuntuu missä tahansa pelissä paremmalta, kun sen eteen on pitänyt tehdä suunnittelutyötä, nähdä vaivaa ja kokeilla erilaisia variaatioita tehtävän suorittamisesta. Asioiden oivaltaminen ajaa pelaajaa eteenpäin, ei saadut kokemuspisteet tai mielikuvitusvaluutta.

Rainbow Six menestyi PC:llä lopulta sen verran hyvin, että se tuotiin myöhempinä vuosina myös Dreamcastille, Game Boy Colorille, Macille, Nintendo 64:lle ja PlayStationille.

Salut, je m'appelle Ubisoft!

Jo vuotta myöhemmin PC-julkaisusta pelisarjalle saatiin jatkoa, kun Rogue Spear saapui kauppoihin. Kuten ripeästä julkaisusyklistä voi olettaa, ei Rogue Spear tarjonnut saapuessaan suuria muutoksia edeltäjäänsä verrattuna. Samalla pelimoottorilla pyörivä jatko-osa esitteli uutuutena muun muassa nurkan taa kurkkaamisen ja parannellun operaatioiden suunnittelutyökalun. Yhtenä uutuutena työkalussa oli mahdollisuus tarkastella karttaa 3D-muodossa. PC:lle, Dreamcastille, Macille, PlayStationille ja Game Boy Advancelle julkaistu Rogue Spear helpotti pelaajan tuskaa myös paremmalla tiimikavereiden tekoälyllä.

Rogue Spearin julkaisun kannalta vieläkin tärkeämpiä asioita tapahtui pelisarjan kulisseissa. Vuotta myöhemmin pelisarjan toisen osan julkaisusta, ranskalainen pelijätti Ubisoft, osti Tom Clancy's Rainbow Six -pelisarjaa kehittäneen Red Storm Entertainmentin.

Vuonna 2003 koitti ensimmäisen Ubisoftin julkaiseman (mikäli ei lasketa Etelä-Koreassa julkaistua Take-Down – Missions in Korea -julkaisua) Rainbow Sixin saapuminen kauppoihin. Monen fanin mielestä pelisarjan paras osa, Tom Clancy's Rainbow Six 3: Raven Shield, paranteli huomattavasti muun muassa graafista ulosantia ja tehtävien suunnittelu oli entistä helpompaa, mutta silti kattavaa. Muina uutuuksina peli esitteli vauhdissa annetut pikakäskyt ryhmän jäsenille, liikkumisen kurkkaillessa kulman takaa ja ovien avaamisen vaihe vaiheelta.



Valitettavasti pelin konsoliversioista karsittiin rutkasti ominaisuuksia, jotka tekivät Rainbow Six -sarjasta muista FPS-peleistä poikkeavan. Konsoliversioissa ei nähty tehtävien suunnittelua, pelaaja ei voinut hallita useampaa hahmoa vaan oli sidottu ohjaamaan yhtä hahmoa, ryhmän jäsenet eivät kuole lopullisesti ja “hyvikset” kestävät hieman tavallista enemmän pahisluoteja. Lyhyesti sanottuna, pelin konsoliversio tyhmennettiin massoille. Pelisarjan ydin, tarkka suunnittelu voittaa aivottoman räiskimisen -opetus oli leikattu pois.

Ensin vuonna 2005 PlayStation 2:lle ja Xboxille julkaistu Lockdown vei pelisarjaa entistä enemmän kohti hektistä toimintaa. Kyseessä on ensimmäinen sateenkaarikutosten tuleminen, jossa ei edes PC-versiossa nähty kuuluisaa operaatioiden suunnittelua. Lisäksi ensimmäistä kertaa pelaaja voi tallentaa kesken tehtävän, missä tahansa haluamassaan vaiheessa. GameCubella ja puhelimillakin nähty Lockdown sai pelimedialta ristiriitaisen vastaanoton. Konsoliversiot saivat varsin mallikkaita arvosanoja, mutta PC-versio lytättiin maahan useissa arvioissa sen toimintapelimäisyytensä takia. Vuotta myöhemmin julkaistu Critical Hour yritti lepytellä Rainbow Six -faneja viemällä sarjaa takaisin juurilleen, mutta kehnohkon arvostelu- ja myyntimenestyksen myötä peliä ei koskaan julkaistu Euroopassa ja sen PlayStation 2 -porttaus peruutettiin. Kriittinen tunti tarjosi muun muassa epälineaarisia kenttiä, taktiikkakartan ja perinteistä, rauhallista pelitapaa. Ripeä julkaisu näkyi kuitenkin suppeassa sisällössä, joka oli omiaan laskemaan pelin saamia arvosanoja peliarvosteluissa.

"Dum, dum, dum, dum, dum"

2006 lopulla Rainbow Six suuntasi iskuryhmineen Vegasiin, kun Tom Clancy's Rainbow Six: Vegas julkaistiin Xbox 360:lle ja PC:lle. Puolisen vuotta myöhemmin peli nähtiin myös PlayStation 3:lla sekä PSP:llä. Julkaisun myötä oli jo turvallista sanoa, että “vanhan ajan” Rainbow Six -pelit olivat historiaa ja pelisarjasta oli tullut toimintaa, räjähdyksiä, räiskintää ja vauhtia tarjoileva “toimintapläjäys”. Peli esitteli Gears of War -tyyppisen kulmiin liimautumisen sekä hämmentävän samantyyppisen tarinan samana vuonna julkaistun Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighterin kanssa. Toisin kuin edeltävät osat, Vegasista vastasi Ubisoftin Montrealin studio, joka oli kehittänyt muun muassa Ghost Recon -pelisarjaa.

Vegas sai pelimedialta kuitenkin positiivisen vastaanoton ja Livegamersinkin klaanipuolta innostanut moninpeli tarjosi monelle ikimuistoiset pelihetket. Ei liene yllättävää, että Vegasille saataisi jatkoa pari vuotta myöhemmin.



PlayStation 3:lle, Xbox 360:lle ja PC:lle julkaistu Vegas 2 ei ollut sisällöltään innovatiivisuuksien riemuvoitto. Kaikilta osa-alueiltaan hyvin paljon edeltäjäänsä muistuttava Vegas 2 pelasi asiat varman päälle ja toi pelimekaniikan lähes muuttumattomana edeltäjästään. Yhtenä suurehkona muutoksena esiteltiin mahdollisuus sprintata, joka teki pelistä jälleen napsun verran hektisemmän ja toimintapainoitteisen. Valitettavasti, kuten edeltäjänsä, myös Vegas 2 kärsi yhä edelleen vihollishahmojen heikosta tekoälystä.

Vuonna 2011 pelilehti Game Informerin kannessa julkistettiin näyttävästi uusi Rainbow Six -julkaisu, Patriots. Sen suuremmitta puheitta projekti kuitenkin todettiin peruutetuksi vuonna 2014 ja sen sijaan pelisarjalle tultaisiin näkemään täysin uusi julkaisu: Siege. Joulukuun alussa kauppohin saapunut Siege on samalla myös ensimmäinen Rainbow Six julkaisu, joka on saapunut kauppoihin kirjailija Tom Clancyn kuoleman jälkeen.

Nähtäväksi jää millaisen vastaanoton tuore julkaisu Siege pelimedioilta ja pelaajilta saa. Siitä riippunee hyvin paljon se, kokeeko pelisarja saman hiljaisen taivaanrantaan katoamisen yhdessä Ghost Reconin kanssa.



  --Spesi

Kommentit

Ei kommentteja
takaisin