Lisää lukemista
Artikkelit samalta kirjoittajalta
04.12.2015 Mitä tehdä Xbox-tilisi ylijäämällä?

Lisää lukemista
Uusimmat artikkelit
20.03.2017 Kurkistuksia Mass Effect maailmankaikkeuteen
21.02.2017 Tunnelmia Horizon Zero Dawnin esittelytilaisuudesta
16.02.2017 Call of Duty: Infinite Warfare Sabotage (DLC)
13.02.2017 Ennakkovilkaisussa Team 17 ja Playtonic Gamesin tuleva Yooka-Laylee -peli
30.01.2017 Arvostelu: SanDisk Extreme 500 Portable SSD
20.01.2017 Arvostelu: SanDisk Ultra II SSD
22.12.2016 Arvostelu: SoundBlasterX H7 -pelikuulokkeet
24.11.2016 Arvostelussa Destiny: Rise of Iron
14.11.2016 Ei ole virtuaalitodellista!
24.10.2016 Tunnelmia Farming Simulator 17 -lehdistötilaisuudesta

Uusimmat peliarvostelut
Viralliset arviot, kaikki lajityypit
72/100 - Halo Wars 2
             21.03.2017
90/100 - Nioh
             15.03.2017
70/100 - Tom Clancy´s Ghost Recon: Wildlands
             13.03.2017
96/100 - Horizon Zero Dawn
             07.03.2017
76/100 - Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue
             06.03.2017

Julkaisematta jääneet lupaavat videopelit

Kirjoittaja Sponsoroitu, julkaistu 01.04.2016
 

Tämä artikkeli on kolmannen osapuolen sponsoroima

Videopeleissä on niin paljon valinnanvaraa, että tuskin koskaan tulee muisteltua niitä pelejä, jotka eivät koskaan päätyneet kauppoihin. Pelien julkaisun peruutuksiin on yleensä painavat syyt, mutta joskus hyvinkin lupaavat ja paljon odotetut pelit jätetään julkaisematta. Olisiko seuraavista peruutetuista peleistä tullut myyntihittejä, jos ne olisivat nähneet päivänvalon?

Videokuvamateriaalin ja sisällön löytäminen on haastavaa niiden pelien kohdalla, joiden kehitys lopetettiin ennen aikojaan. On tosin olemassa sivustoja, kuten Unseen64.net, jotka keskittyvät keräämään tietoa julkaisemattomista peleistä. Joistakin kehityshyllylle jääneistä peleistä tietoa on saatavilla niin vähän, että valmiin tuotteen tarkoitus jää arvailun varaan. Esimerkiksi tieto GTA 64 -pelistä on niin vähäistä, että siitä on muodostunut jonkintasoinen myytti. Toisista peleistä puolestaan materiaalia on tarjolla niin paljon, ettei jää epäselväksi, millainen peli olisi ollut, jos se olisi valmistunut.

Skies (Dreamcast ja PC)

Dreamcast tuli markkinoille vain muutama kuukausi ennen Sonyn PlayStation-konsolia, ja useimmat päätyivätkin odottamaan Sonyn teknisesti ja graafisesti parempaa laitetta. Vain kahden vuoden jälkeen Sega lopetti Dreamcastin tuen, minkä vuoksi useita tälle konsolille tarkoitettuja pelejä jäi julkaisematta. Yksi kunnianhimoisimmista julkaisuista Dreamcastille oli Skies MMO, jonka oli alunperin tarkoitus ilmestyä myös PC:lle. MMO puhelinverkkoyhteydellä? Kuulostaa vähintäänkin naurettavalta nykypäivänä, mutta Dreamcastilla näitä oli useampia. Mainittakoon esimerkkinä vaikkapa Phantasy Star Online. Ei se mahdotonta ollut, mutta Skies katosi tutkasta pian SegaSoftilla vuonna 2000 tehtyjen rakenneuudistusten jälkeen. Pelissä käytettiin lentosimulaatioteknologiaa mahdollistamaan maagisen Menigar-maailman asukkaiden kyky lentää. Taikuutta ei pelistä puutu ja magia perustuukin eriarvoisten LEDOjen (Limited Edition Digital Object) keräämiseen. Toiset LEDOista ovat harvinaisempia kuin toiset, ja erilaiset kombinaatiot mahdollistavat mitä erilaisempien loitsujen tekemisen. Internet-arkistosta nimeltä Wayback Machine käy ilmi, ettei virallisesta Skies-sivusta vuodelta 1998 ei ole paljoakaan jäljellä.



Global Kumite (Gameboy Color)

Tätä 1 vs 1 -taistelupeliä odotettiin julkaistavaksi Gameboy Colorille. Pelin kehittäjä oli hollantilainen Karma Studios. Heidän IGN-profiilinsa mukaansa useat kehitteillä olevat pelit peruttiin tai jätettiin julkaisematta. Pelin oli määrä ilmestyä vuoden 2000 alussa, mutta Karma Studios ei koskaan paljastanut itse peliä, eikä syytä siihen, miksei Global Kumitea, tai muitakaan pelejä, tuotu markkinoille. Yrityksen kotisivuilla 1. tammikuuta 2006 julkaistussa uuden vuoden viestissä annettiin ymmärtää, että samana vuonna markkinoille olisi tulossa useampikin peli kyseiseltä pelistudiolta. Ironista kyllä, ´just stay tuned´-sanoihin loppunut viesti jäi heidän viimeisekseen.

Global Kumitessa pelaaja saattoi valita mieleisensä kahdeksasta pelattavasta hahmosta. Ei ole tiedossa, oliko peliä tarkoitus pelata moninpelinä. Useita muita modeja, uusia taistelijoita ja tasoja oli kuitenkin suunnitteilla. Suurin osa hahmoista muistutti tyypillisiä kamppailuhahmoja; ninja, Hulk-kaksoisolento, Martial Arts -kamppailija ja poninhäntätyttö pelkissä housuissa ja rintaliiveissä. Kuvakaappauksista ei käy ilmi näiden taistelijoiden nimiä. Värikkäistä kuvista voi kuitenkin päätellä, että tasot olivat vähintäänkin viihdyttäviä.



Ruudun alalaidassa näkyvä numero saattaa tarkoittaa aikarajaa Global Kumiten kamppailussa.

Worms Battle Rally (PlayStation 2, Xbox ja/tai GameCube?)

Team 17 on brittiläinen pelitalo ja tunnetun Worms-pelisarjan kehittäjä. Vuonna 2003 heillä oli tekeillä peli nimeltä Worms Battle Rally, joka kuitenkin kuopattiin, kun kustantaja Sega vaati Worms Forts Under Siegen (PC, PS2, Xbox) kehittämistä Battle Rallyn sijaan. Kyseinen peli sai keskinkertaiset arvostelut pelimedioissa.

Worms Battle Rallysta tiedetään vain vähän lukuunottamatta kahta screenshot-kuvaa, joista voi päätellä seuraavaa: tasoilla näyttää olevan mäkiä ja luolia (1), minkä vuoksi muita pelaajia ei välttämättä näe kuin tutkasta (2). Vastapelaajaa saattoi kohdatessa ampua tykillä (3) tai jättää tielle banaaninkuoria (4). Näyttää myös siltä, että tykinkuula- ja banaaninkuorivarastoja on mahdollista täyttää. Pelissä on myös ralli-/ajopeleille tyypillisiä piirteitä: aika oikeassa ylälaidassa, sijoitus vasemmassa alalaidassa ja sen alla energia-palkki. Kun energia loppuu, vastustajat saavat viestin ruudulle (5). Erikoisin piirre tässä pelissä on kuluneen ajan alla näkyvä kuva. Molemmissa kuvakaappauksissa näkyy hautakivi, ja sen päällä numero 1. Saattaa olla, että numero kuvaa joko kuolemia, tai sitä, kuinka monta kertaa pelaaja syntyi uudelleen.




Call of Duty (4): Devil’s Brigade (Xbox 360 ja PlayStation 3)

Devil’s Brigade eli Paholaisen Prikaati koostui amerikkalaisista sotilasvankilassa istuvista ongelmasotilaista ja kanadalaisista ykkösluokan sotilaista, jotka taistelivat toisen maailmansodan loppupuolella Italiassa ja Ranskassa. Peli perustui näiden erikoisjoukkojen kokemiin tositapahtumiin. Erona muihin Call of Duty -peleihin, Devil’s Brigade painottui strategiaan, erikoisjoukkojen vaikuttaviin taktisiin ja urheilullisiin taitoihin sekä rajuihin taisteluihin.

Tämän Call of Duty -spinoffin työstö kuitenkin keskeytettiin maaliskuussa 2008 yhdeksän kuukauden kehityksen jälkeen. Huhun mukaan kehitystiimille annettiin toinen, tuottoisampi tehtävä, nimittäin Guitar Hero: Van Halen. Yksi Devil’s Brigaden kehittäjistä, Jason VandenBerghe, kertoo Polygonin haastattelussa ettei pelin kohtalo ollut kehittäjien käsissä. Kuten usein yritysfuusioissa käy, kehitystiimi hajosi Vivendin ja Blizzardin yhdistymisen jälkeen. Vaikka Devil’s Brigade oli jo saavuttanut viimeisen niin sanotun green light –kehitysasteen, tuli se silti tiensä päähän.



  --Sponsoroitu

Kommentit

Ei kommentteja
takaisin