Faktat
Julkaisija:Warner Bros Interactive
Kehittäjä:NetherRealm Studios
Lajityyppi:Taistelu
Xbox Live: Kyllä
PSN: Kyllä
- Paikallinen moninpeli: 2 pelaajaa
Free-to-play: Ei
Vaadittava levytila: ei määritetty
Lisätietoa:https:
Tuetut alustat:
XboxOne
PlayStation 4

Hyvää
  • Tarina loistava
  • Graafisesti upea
  • Äänet
  • Hahmonkehitys
  • Vaatekaappi
  • Paljon pelattavaa

Huonoa
  • Erikoisliikkeet tuhnuja
  • Ei nakkisormille
  • Ei verta tai lopetusliikkeitä

93

Käyttäjät ovat arvioineet pelin 0 kertaa.

Lisää samalta arvostelijalta
 Injustice 293/100
 (07.08.2017)
 Tekken 788/100
 (13.07.2017)
 Assetto Corsa75/100
 (09.12.2016)
 MXGP2: The Official Motocross Videogam75/100
 (08.06.2016)
 Pure Hold ´Em40/100
 (19.10.2015)
 The Elder Scrolls Online: Tamriel Unli73/100
 (29.06.2015)
 Assassin´s Creed Unity71/100
 (10.12.2014)
 F1 201389/100
 (01.11.2013)
 MotoGP 1363/100
 (04.09.2013)
 007 Legends39/100
 (14.11.2012)
 Kinect Star Wars67/100
 (15.05.2012)
 Zumba Fitness Rush75/100
 (19.04.2012)
 Ninja Gaiden 345/100
 (16.04.2012)
 Asura´s Wrath89/100
 (08.03.2012)
 The Darkness 288/100
 (13.02.2012)
 Kinect: Disneyland Adventures85/100
 (17.01.2012)
 The Elder Scrolls V: Skyrim100/100
 (20.12.2011)
 Kinectimals: Now with Bears!85/100
 (29.11.2011)
 Forza Motorsport 495/100
 (11.10.2011)
 Gears of War 395/100
 (06.10.2011)
 Fruit Ninja Kinect (Xbox Live Arcade)79/100
 (29.08.2011)
 Call of Juarez: The Cartel59/100
 (02.08.2011)
 Duke Nukem Forever52/100
 (15.07.2011)
 Islands of Wakfu (XBLA)20/100
 (09.05.2011)
 Mortal Kombat96/100
 (06.05.2011)
 Tiger Woods PGA TOUR® 12: The Masters77/100
 (19.04.2011)
 Fight Night Champion80/100
 (31.03.2011)
 Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two World74/100
 (06.03.2011)
 Dante´s Inferno76/100
 (08.03.2010)
 Forza Motorsport 397/100
 (20.10.2009)
 Ninja Blade89/100
 (18.06.2009)
 Army of Two73/100
 (21.04.2008)
 Project Gotham Racing 482/100
 (11.10.2007)
 Call of Juarez78/100
 (11.10.2007)
 Forza Motorsport 294/100
 (24.07.2007)
 Soltrio Solitaire (Xbox Live Arcade)63/100
 (13.06.2007)
 Bullet Witch72/100
 (16.04.2007)
 Samurai Warriors 245/100
 (27.11.2006)
 Ninety-Nine Nights82/100
 (19.09.2006)
 X-Men: The Official Game38/100
 (26.06.2006)
 Quake 479/100
 (09.12.2005)
 The Warriors89/100
 (25.11.2005)
 Mortal Kombat: Shaolin Monks85/100
 (22.10.2005)
 Pariah63/100
 (18.08.2005)

Injustice 2

Injustice 2 arvostelu

Arvostelija ScorpioN, julkaistu 07.08.2017
NetherRealm Studio on kehittänyt pitkään Injustice-pelisarjan toista osaa vuonna 2013 nähdyn ensimmäisen osan jälkeen. Peli oli jo tuolloin varsin viimeistelty ja haki suosiolla erilaista ja ennen kaikkea teknistä suuntaa uudelle mätkinnälleen. Se sai osakseen ristiriitaisia tunteita, mutta oli yllättävän suosittu kilpapelaajien keskuudessa. Tilausta siis sankarimätkinnälle oli.

Ehkä suurin akilleen kantapää kotipelaajien keskuudessa oli juurikin korkea oppimiskynnys ja tarkka ajoituksen opettelu. Onnistuessaan hyökkääjä saisi vastustajan pysymään ilmassa, mahdollistaen pitkät kombot, eli yhdistelmähyökkäykset. Monet pelaajat olettivat pelimekaniikan olevan samankaltainen kuin studion 2011 vuonna julkaisemassa Mortal Kombatissa, joka olikin erittäin helposti lähestyttävä. Suuri osa erikoisliikkeistä oli helppo yhdistää muihin kovaa vahinkoa tekeviin hyökkäyksiin. Injustice-pelisarjan mekaniikka ei noudata tätä kaavaa. Vertakaan ei nähdä, eikä lopetusliikkeitä ole.

Do you want to play the tutorial? (YES) - NO

Edellä mainittu ei kuitenkaan tee pelistä huonoa. Tuntuukin, että kehittäjät ovat istuneet kuukausia pöydän ääressä suunnittelemassa erikoisliikkeitä ja niiden aiheuttamaa vahinkoa. Liikkeiden tekeminen on hieman vaikeampaa, sillä näppäinsarja pitää painaa nopeammin sisään, sama pätee yhdistelmähyökkäyksiin.



Injustice 2:n tarinatilaa aloitettaessa pelaaja voi halutessaan kahlata tutoriaalin läpi, jossa esitellään pelin kaikki liikesarjat. Mikäli mielii menestyä ja saada pelistään mahdollisimman paljon irti, kannattaa uhrata sille aikaa, vaikkei kaikki menisikään kerralla perille.

Itse tarina on jyhkeän mahtipontista menoa, jota seuraa mielenkiinnolla ja on juuri sopivan pitkä. Stoori kertoo Teriksen arkkivihollisen Brainiacin hyökkäyksestä maahan. Teräsmies on edellisen osan tapaan pahiksen roolissa, mutta nyt nähdään myös hieman kolikon toista puolta. Tarinaa kuljetetaan pelimoottorilla, jota ei ihan heti uskoisi. Hahmojen animaatioon etenkin kasvonliikkeiden osalta on käytetty varmasti älytön määrä työtunteja, sillä jälki on uskomattoman realistisen näköistä. Muutama poikkeuskin animaatiosta kyllä löytyy.

Supersankarit ei siivoile vaatekaappeja

Yksinpelaajille pelistä löytyy tarinan lisäksi Multiverse-pelitila, joka tarjoaa erilaisia haastetaisteluja, joissa joko areenan tai pelaajien ominaisuuksia on muutettu. Taisteluita voittamalla pelaaja saa palkintoja, sekä pelin sisäistä valuuttaa.

Jokaiselle hahmolle on saatavilla lähes loputon määrä erilaisia vaatteita, varusteita, sekä värejä. Varusteet tosin pitää kerätä pelaamalla. Niitä voi vaihtaa maskista bootseihin. Saapa hahmoille erilaisia erikoisliikkeitäkin varustettua. Varusteet vaikuttavat hahmon attribuutteihin, joka tarkoittaa sitä, että mukana on ensi kertaa taistelupelien historiassa hahmonkehitys. Pelaamalla nostat sarjakuvasankarin tasoa, joka mahdollistaa parempien varusteiden käyttämisen.




Pelaamisen tuoksinassa kehittää samalla hahmoa, tienaa rahaa, sekä ansaitsee kuutioita, joista saa lisää vetimiä. Kuten arvata saattaa, valuutalla voi ostaa lisää kuutioita. Ja jos tämäkään ei riitä, pelaaja voi uudelleengeneroida tai muuntaa vaatteita oman hahmon tasolle sopivaksi. Tämän lisäksi on mahdollista luoda tai liittyä eräänlaiseen klubiin, jonka tehtävien tekemisestä palkitaan kuutioilla. Tehtävät tehdään verkossa tai yksinpelissä vastustajalle tai jonkin tietyn klubin edustajalle.

Luulisi, että moinen vaatekaappi toisi murheita, mutta täytyy sanoa, että nyt ehkä ymmärrän kauniimman sukupuolen edustajia, sillä varusteiden keräily on järkyttävän koukuttavaa. Ehkä juuri siksi, että ne vaikuttavat hahmon tekemän vahingon, energiamittarin sekä puolustuksen lisäksi myös hahmon ulkonäköön.

Mmmmm.... so much graphical gorgeousness

Kuten jo yllä tuli todettua, pelin graafinen anti on jäätävän kovaa tasoa tarinatilassa. Perustaistelussa hahmot ovat kuitenkin sen verran etäällä, että samanlainen yksityiskohtien tarkastelu on mahdotonta. Areenat, sekä hahmot ovat silti todella upean näköisiä. Hahmojen asut myös likaantuvat taistelun tuoksinassa, saattaapa myös muutama naarmu ja repeämä asuun tulla matsin edetessä.

Äänimaailma on komea. Sarjakuvasankareiden iskujen voimakkuuden voi tuntea, mikäli omistaa kunnon kotiteatterin. Kovien iskujen tuoma basso luo mukavasti taistelun tuntua olohuoneeseen.

Peli on parhaimmillaan, kun pelataan suhteellisen tasaväkisen kaverin kanssa. Muutoin fiilis on kuin rikollisella Batmanin edessä. Rämpyttämällä tässä pelissä ei pärjää ja treenaamiseen kannattaa varata monta päivää. Kun peliin pääsee sisälle, saa lähes samankaltaisen olon kuin juoksija endorfiinihumalassa.



Verkon puolella homma toimii yllättävän mutkattomasti. Matsit löytyvät nopeasti, eikä verkkoviive juurikaan kiusaa suurimmassa osassa matseja, joskin joitain pätkimisiä esiintyi. NetherRealms Studio kehitti taannoin Mortal Kombat X -peliinsä paremman verkkopelituen, joka pienensi viiveen lähes olemattomaksi. Injustice 2 hyötyy tästä, sillä näppäinsarjojen komentaminen on pelissä muutenkin elintärkeää.

Jäätävän kova peli, go get it.

Injustice 2 on erittäin laadukas, hyvällä maulla toteutettu ja erittäin yksinpelattava tappelupeli. Sen ensimmäinen osa jätti hieman puun makua suuhun. Jatko-osa on pelimekaniikaltaan samankaltainen, mutta huomattavasti hiotumpi, joka tekee pelin sisälle pääsemisestä hieman vaativampaa. Treeniä se kuitenkin vaatii, mutta mukaan upeasti toteutettu hahmonkehitys ja äärettömän vaatekaapin sisällön kasvattaminen jaksaa pitää mielenkiintoa yllä niin kauan, että treenaus tapahtuu kuin itsestään.

Mainittakoon, että peli ei ole Mortal Kombat, se vaatii yhdistelmäliikkeiden sekä erikoisliikkeiden opiskelua, niiden yhteensovittamista ja melkoisen nopeita ja tarkkoja sormia. Hitaampikin kyllä pääsee peliin sisälle, mutta se saattaa vaatia hieman hermoja. Peli ei siis ole nakkisormille.

Tarina on jälleen kerran loistava ja ehdottomasti kokemisen arvoinen. Hahmoja on järkyttävä määrä ja lisää on tulossa. Latausajat ovat lyhyitä ja pelissä on paljon sisältöä jopa yksinpelaajalle. Ainoa pieni pettymyksen aihe on erikoisliikkeiden munattomuus. Niissä toivoisi oleman hieman enemmän potkua, varsinkaan kun veri ei lennä, eikä lopetusliikkeitäkään ole. Onhan pelissä kuitenkin supermittarin täyttyessä mahdollistava kykyliike, areenasiirtymiset, sekä tuhottavat elementit. Joten ei pelkoa, testosteroni haisee kyllä. Erikoisliikkeitä voi kyllä tehostaa mikäli supermittarista löytyy varastoa.

Tuoreinta Ed Boonin luomistyötä kelpaa huoletta suositella sarjakuvien, sekä taistelupelien ystäville, heikkohermoiset älköön vaivautuko.


  --ScorpioN


Kommentit

Ei kommentteja
Lukijoiden suosikit
Taistelu-lajityypistä

95/100 - Mortal Kombat vs. DC Universe
              Keskiarvo 1 arvion perusteella
93/100 - WWE SmackDown vs. Raw 2009
              Keskiarvo 1 arvion perusteella
90/100 - Soul Calibur II
              Keskiarvo 6 arvion perusteella
87/100 - Battlefield: Bad Company
              Keskiarvo 3 arvion perusteella
87/100 - Dead or Alive 4
              Keskiarvo 1 arvion perusteella
86/100 - Mortal Kombat: Deception
              Keskiarvo 3 arvion perusteella
86/100 - Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2
              Keskiarvo 1 arvion perusteella
85/100 - Dead or Alive 3
              Keskiarvo 2 arvion perusteella
82/100 - Soul Calibur IV
              Keskiarvo 1 arvion perusteella
82/100 - Dead or Alive: Ultimate
              Keskiarvo 1 arvion perusteella