Activision osti Candy Crushin 5,4 miljardilla eurolla

Kirjoittanut: Livegamers

03.11.2015

Peliyhtiö Activision Blizzard on ostanut King Digital Entertainmentin, joka tunnetaan yhtiön suurimmasta hitistä, Candy Crush Sagasta.
Financial Times -lehden mukaan kauppahinnaksi sorvattiin 5,9 miljardia dollaria, joka Talouselämän mukaan on noin 5,4 miljardia euroa.

Financial Timesin mukaan hinnassa on noin 26 prosenttia ilmaa, sillä Kingin kaikkien liikkeelläolevien osakkeiden arvo on yhteensä noin 4,7 miljardia dollaria. Yksittäinen Kingin osake oli New Yorkin pörssissä kaupan 18 dollarin hinnalla, joka on huomattavasti alhaisempi kuin 22,50 dollarin osakehinta, jolla King listautui pörssiin viime vuonna.

Activisionille tämä on valtava mullistus, sillä tähän asti konsolihiteistään tunnettu peliyhtiö ei ole saanut itseään ujutettua mobiilipelimarkkinoille. FT:n mukaan yhtiön viime vuoden tuloista vain 5 prosenttia tuli mobiilimarkkinoiden puolelta.

Kauppa antaa myös Kingille huomattavasti varmemman taloudellisen aseman, sillä Candy Crushin massiivisesta suosiosta huolimatta firma ei ole onnistunut tekemään toista vastaavanlaista hittipeliä. Vaikka Candy Crush tulikin markkinoille jo vuonna 2012, tuottaa peli yksinään edelleen yli kolmanneksen koko Kingin tuotoista.

Kingin pääjohtaja Ricardo Zacconi maalaili FT:lle: ”Tässä kaupassa pääsemme yhdistämään free-to-play -osaamisemme Activisionin jättimäisiin brändeihin ja todistettavasti ensiluokkaiseen brändinhallintaan. Näin saamme tuotua parhaita pelejä miljoonille pelaajille ympäri maailman.”