Battlefield 3:a supistetaan konsoliversioihin

Kirjoittanut: Livegamers

27.07.2011

DICE kertoo, mitä konsoliversioista on jouduttu jättämään pois, jotta peli olisi mahdollisimman optimaalinen. Xbox 360 – ja PS3 -versioiden pelaajamäärää on vähennetty ja karttoja supistettu verrattuna PC-versioon.
DICEn johtaja Patrick Bach kertoo konsoliversioihin tehdyistä muutoksista seuraavaa:

Suurin muutos PC:n ja konsoliversioden välillä on maksimipelaajamäärä, joka on PC:llä 64 ja konsoleilla 24 pelaajaa. Kaikki muu on enemmän tai vähemmän samaa: käytämme samaa pelimoottoria, teknologiaa, animointisysteemiä ja valaistusmenetelmää. Tavoitteenamme on tarjota pelaajille täysin samanlainen elämys, emmekä yritä huonontaa konsoliversioita.

Bach selittää, miksi yhtäläisen laadun tavoittelu on hankalaa:

Jos peliin haluaa samanlaisen laadun, se on todella hankalaa. Yritimme saada konsoliversioon mukaan enemmän pelaajia, mutta sitten jouduimme tinkimään grafiikasta, tuhoutuvuudesta ja joskus karttojen koosta. Kaikki on yhtä kompromissia: mistä voi vähentää?

Kulkuneuvoja on myös konsoliversiossa.

Se on myös yksi syy: jos konsolilla olisi enemmän pelaajia, täytyisi kulkuneuvot luultavasti poistaa, sillä silloin dataa täytysi kulkea runsaasti verkon ja (konsolin) suorittimen kautta. Jos pelaajia olisi enemmän, täytyisi ajoneuvoja olla vähemmän – ja sama toisinpäin.

Kysyttäessä karttojen koosta Bach tunnustaa, että konsoliversioissa ne ovat pienempiä:

Enemmän tai vähemmän. Kun sanomme, että ne ovat pienempiä, emme tarkoita, että ne olisi pätkitty puoleen verrattuna PC-versioon. Yritimme kuitenkin tehdä niistä kompakteja, jotta toiminta säilyisi. Battlefield: Bad Company 2 -pelissäkään kartat eivät olleet pieniä konsoliversioissa. Ne olivat jopa valtavia konsoleilla. Meillä on sama näkemys myös Battlefield 3:n kohdalla. Haluamme luoda yhtäläisen elämyksen PC- ja konsolipelaajille, Bach lopetti.