Kehittäjä kertoo Horizon Zero Dawnin maailmasta ja mekaniikoista

Kirjoittanut: Livegamers

10.07.2015

Kehittäjä Guerrilla avaa Horizon Zero Dawnin maailmaa, taisteluita ja roolipelielementtejä. Gamesradar-verkkojulkaisu pääsi tutustumaan peliin E3-messuilla studion taiteellisen ohjaajan Jan Bart Van Beekin ja johtavan tuottajan Lambert Wolterbeek Mullerin kanssa.
– Pelimaailma on täysin avoin ilman latausalueita. ”Koko maailma on tutkittavissa. Jokaisen vuoren huipulle voi mennä, jokaisen joen läpi voit kahlata ja jokaiseen laaksoon voi mennä”, kertoo Bart Van Beek.
– Peli sijoittuu maailmantuhon jälkeiseen aikaan, mutta tuhat vuotta modernin maailman luhistumisen jälkeen.
– Köysiasetta, jolla robotteja voi sitoa kiinni, voi käyttää myös räjähtävien ansojen tekemiseen.
– Taistelu on taktista, jossa ympäristöä tutkivat, ansoja pudottelevat ja robottien heikkoja kohtia opiskelevat pelaajat hyötyvät.
– Taistelutyylit voi raa´asti luokitella kolmeen osioon. Hiiviskely, ansoittaminen ja suora hyökkäys. Jan Bart Van Beekin mukaan hahmoa voi muokata keskittymään yhdenlaiseen tapaan tai sitten tehdä ns. jokapaikan höylän.
– Taistelu keskittyy pääasiallisesti jousen käyttöön, koska ihmisillä ei ole tarpeeksi insinööritaitoa tehdä suurempia keksintöjä, kuin esimerkiksi räjähtäviä nuolia.
– Kokemuspistejärjestelmä on perkeihin keskittyvä, eli hahmoa voi kehittää haluamallaan tavalla. Roolipelipuoli on esimerkiksi tavaroiden keräämisen kautta taitojen ja tiedon kerryttämistä.
– Perkien kautta taistelutyyleihin voi ottaa mukaan erityistaitoja, kuten hiiviskelyn kautta tappaminen tai aikaa hidastaen rauhallisesti tähtääminen.
– Vuorille ja puihin voi kiivetä sekä joissa voi uida, jos esimerkiksi tahtoo paeta robotteja.
– Pelissä on myös jonkinlaisia verkko-ominaisuuksia. ”Pelin ydin on yksinpelissä, mutta pelissä on myös jonkinlaisia sosiaalisia ominaisuuksia”, kertoo Bart Van Beek.

Horizon Zero Dawn julkaistaan yksinoikeudella PlayStation 4:lle joskus ensi vuoden puolella.