Machiniman Xbox One -promosekoilu päätökseen

Kirjoittanut: Livegamers

03.09.2015

Yhdysvaltain kauppakomissio Federal Trade Commission (FTC) ja YouTube-julkaisija Machinima ovat sovitelleet syytökset Xbox Onen harhaanjohtavasta markkinoinnista. FTC:n huomautuksen myötä Machiniman tulee jatkossa tehdä katsojille selväksi sponsoroidun ja ”aitojen” esittelyiden ero. Machinimaa kehotetaan myös parantamaan valvontaa aiheen parissa.
Viime vuoden alussa paljastuneessa kuviossa Machinima tarjosi tuottajilleen mahdollisuuden lisätienestiin mikäli he käsittelisivät Xbox Oneen liittyviä, ennalta määritettyjä aiheita positiivisessa valossa. Ensimmäisellä videolla tuottajan tuli muun muassa mainita kahdesta kolmeen ominaisuutta Xbox Onesta, ”joista olisi innoissaan”. Lisäksi ensimmäisellä videolla tuli luonnollisesti esitellä Microsoftin tuotteita positiivisessa valossa ja julkistaa pelaavansa Ryseä tulevalla videolla.

Kampanjan ensiaaltoon osallistui kaksi tuottajaa, Adam Dahlberg (SkyVSGaming) ja Tom Cassell (TheSyndicateProject). Dahlbergille kaksiosaisesta videosarjasta maksettiin 15 000 dollaria, Cassellille 30 000 dollaria.

Lisäksi isommalle ryhmälle Machinima lupasi kampanjan kautta dollarin jokaista tuhatta katsomiskertaa vastaan 25 000 dollariin saakka. Katsojille ei videoiden yhteydessä käynyt selväksi, että materiaalia tuettiin rahallisesti yllä olevien toimijoiden suunnalta.

Machinima toimi kampanjassa yhdessä Microsoftin markkinointiyhtiö Starcom MediaVest Groupin kanssa. Microsoftia ja Starcomia FTC ei suoranaisesti tapahtuneesta syytä, vaikka kyseisillä firmoilla lusikkansa sopassa olikin. FTC kiittelee yhtiöiden ripeää toimintaa ja näiden Machinimalle esittämää kehoitusta merkitä sponsoroitu sisältö asiaan kuuluvalla tavalla.