Pelien ääninäyttelijöiden lakko alkoi

Kirjoittanut: Livegamers

24.10.2016

Yhdysvaltain näyttelijöiden liitto SAG-AFTRA on käynnistänyt lakon, jonka myötä pyritään saamaan videopelien ääninäyttelijöille parempia etuuksia ja työoloja. Lakon uhka on leijunut ilmassa jo vuoden päivät, mutta neuvotteluiden kariutumisen myötä lakko realisoitui.
Liiton mukaan yksi suurimmista epäkohdista on, etteivät peliyhtiöt suostu kertomaan ääninäyttelijöille ennen töiden alkua, mitä projektia näyttely koskee. Toinen asia koskee bonuksia, joita liitto tahtoisi näyttelijöiden saavan, esimerkiksi mikäli peli myy yli kaksi miljoonaa kopiota.

Lakko ei koske kuitenkaan kaikkia projekteja. Ennen 17. helmikuuta 2015 aloitetut projektit ovat lakon ulkopuolella, ja toistaiseksi toimenpiteet kohdistuvat seuraavien pelitalojen tuotoksiin: Activision Publishing, Blindlight, LLCCorps of Discovery Films, Disney Character Voices, Electronic Arts Productions, Formosa Interactive, LLC Insomniac Games, Interactive Associates, Take 2 Interactive Software, VoiceWorks Productions ja WB Games.

Peliyhtiöiden neuvottelija Scott J. Witlin taas puolestaan kritisoi näyttelijöiden liiton toimintaa neuvotteluiden aikana.

”Liiton neuvottelijat poistuivat neuvotteluista ilman mahdollisuutta antaa vastatarjousta. Kehotimme liittoa antamaan jäsenilleen mahdollisuuden äänestää paketista, mutta he kieltäytyivät.”

Witlinin mukaan liitto haluaisi näyttelijöille bonuksia esimerkiksi myyntien mukaan, kun taas yhtiöt tahtoisivat maksaa äänityssessioiden mukaan parempaa palkkaa ja bonuksia.