Sonyn PS4 20th Anniversary Edition -kisa aiheutti närää

Kirjoittanut: Livegamers

13.05.2015

Iso-Britanniassa toimiva itsenäinen, mainontaa ja markkinointia valvova Advertising Standards Authority on antanut Sonylle huomautuksen yhtiön mainoskampanjasta, jolla juhlistettiin PlayStationin kaksikymmentävuotista taivalta pelialalla. Kampanjassa Sony tarjosi mahdollisuuden pelaajille ostaa itselleen rajoitetusti tarjolla olevan, ulkonäöltään ensimmäistä PS-konsolia muistuttavan PlayStation 4 -konsolin. Yhtiön alkuperäisenä tarkoituksena oli tarjota uskollisimmille faneilleen mahdollisuus konsolin hankkimiseen itselleen.
Sonyn järjestämän kilpailun idea oli seuraavanlainen: Yhtiö avasi nettisivun, joka täyttyi erilaisista pelihahmoista. Tiettyyn aikaan viikosta yhtiö twiittasi brittitunnuksellaan vihjeen, josta kisaajien tuli päätellä oikea pelihahmo ja klikata sivustolla olevista hahmoista oikeaa. Hahmoa klikkaamalla kisaajalle aukesi lomake, joka mahdollisti erikoiskonsolin ostamisen pelikauppa GAMEsta. Jokaista vihjettä kohden oli myynnissä 100 konsolia.

Vähemmän yllättäen kilpailuun osallistuvat ihmiset alkoivat yhdistämään voimiaan ja etsimään erilaisia keinoja huijata systeemiä. Seurauksena oli, että yllä mainittuja hakemuksia saapui liiallinen määrä lyhyessä ajassa. Tämä taas laski suuresti sääntöjen mukaan osallistuneiden mahdollisuuksia hankkia konsoli itselleen. Lopullisesti homma meni reisille erään pelaajan löydettyä huijauskikan, jolla koko kisavaiheen sai ohitettua. Tämän seurauksena Sony ilmoitti korjaavansa sivuston vikoja ja hylkäävänsä huijaamalla itsensä mukaan ilmoittaneiden osallistujien ostoilmoitukset.

Tapahtuneen sekoilun johdosta kuusi ihmistä teki valituksen kampanjasta ASA:lle. Perusteluina he käyttivät muun muassa sitä, että kilpailun voittajia ei koskaan ilmoitettu julkisesti ja että kisan ehtoja rikottiin. Toisin sanoen koko kampanja oli heidän mukaansa epäreilu.

Pelikauppa GAME raportoi ASA:lle hylänneensä kaikki ne osallistujat, jotka lähettivät lomakkeen ennen virallista Twitter-vihjettä. Yhtiö kuitenkin myönsi, että viisi ihmistä olivat onnistuneet ostamaan kaksi kampanjaan kuuluvaa konsolia. Vähemmän yllättäen ei kestänyt kauaa, kun erikoisversiot löysivät tiensä huokealla hinnalla myyntisivusto eBayhyn.

GAME järjesti tuolloin samanaikaisesti kilpailun, jossa viisi onnekasta voittivat konsolin maksutta itselleen — tämä aiheutti kisaajissa runsaasti lisähämmennystä jo ennestään sekavaan tilanteeseen. Vastauksena ilmaiskonsoleiden jakamista heränneisiin epäilyihin GAME julkisti viiden ilmaiskonsolin voittajien tiedot kokonaisuudessaan.

ASA päätyi lopulta huomautuksen antamiseen, koska kaikesta huolimatta viisi ihmistä onnistui hankkimaan itselleen PS4 20th Anniversary Edition -konsoleita yli yhden kappaleen henkilöä kohden. ASA perusteli päätöstä seuraavasti:

”Sony ja GAME eivät kyenneet kumpikaan kertomaan olivatko osallistujat avanneet kilpailulinkin vihjeen ratkaisemisen jälkeen. Katsomme tämän laskeneen kampanjaan rehellisesti osallistuneiden voittomahdollisuuksia ja aiheuttaneen heille turhaa pettymystä”.

”Kampanja on täten aiheuttanut osallistujille turhaa pettymystä eikä se ei ole ollut osallistujille tasapuolinen tai reilu. Täten kampanja on rikkonut markkinoinnin pelisääntöjä”, ASA:lta kerrotaan.

ASA on ollut kampanjan tiimoilta yhteyksissä sekä Sonyyn että GAME:en varmistaen, että yhtiöiden kampanjat tulevaisuudessa tulevat olemaan osallistujille reilut ja tasapuoliset.