TimeShift saanut jälleen kasvojenkohotuksen

Kirjoittanut: Livegamers

11.04.2007

Ongelmilla ja lykkääntymisillä riivattu FPS-peli TimeShift on jälleen kokenut muutoksia. Tällä kertaa uudistukset vaikuttavat tähänastisista suurimmilta, sillä arkkityyppinen eversti Swift ja iso osa tarinan päähenkilöitä on uudistettu kokonaisuudessaan – puhumattakaan pelimekaniikasta.
Tämä tarkoittanee sitä, että pelin ääninäyttelijät, kuten Dennis Quaid ja Michael Ironside eivät sittenkään esiinny äänillään pelissä. Silti peli edelleen kertoo sotilaasta, joka pystyy puvullaan hallitsemaan aikaa lukuisilla eri tavoilla ja taistelee kapinallisten puolella Krone-nimistä despoottia vastaan.

Alunperin TimeShift aloitti elämänsä Xboxille suunniteltuna räiskintäpelinä Atarin alaisuudessa, sittemmin peli siirtyi Vivendille ja koki rankkoja muutoksia beta-testin vaisun vastaanoton jälkeen. Samalla peliä kehittävä Saber paranteli visuaalista antia ja pelin julkaisua lykättiin aina viime vuoden puolivälistä hamaan tulevaisuuteen. Nyt, tarinamuutoksien ohella, visuaalista ulkoasua on jälleen paranneltu ja Xbox-juuret näyttävät kadonneen kokonaisuudessaan.

Aiemmin kuvailemamme ajanhallinta pysäytyksineen, kääntämisineen ja hidastamisineen on muutettu kokonaisuudessaan. Pelaaja ei voi enää itse hallita missä vaiheessa tekee mitäkin, vaan pelihahmon puku tekee sen pelaajan puolesta. Saber Interactiven mukaan pelimekaniikka aiemmassa systeemissä oli liian monimutkainen hallita. Pitkälti Gears of Warin tyyliin pelissä on yksi asiayhteydestä riippuvainen nappi, joka hallitsee aikaa tilanteeseen sopivalla tavalla. Ongelmanratkaisun sijaan peli keskittyy enemmän nopeatempoiseen ja sulavampaan toimintaan. Pelin tämänhetkistä inkarnaatiota kuvaillaan graafiselta ilmeeltään jokseenkin F.E.A.R.:in kaltaiseksi ja entistä synkemmäksi aina vihollisia myöten.

TimeShiftin on määrä ilmestyä tämän vuoden jouluksi, arvauksille avoinna on se, millainen peli loppujenlopuksi kauppojen hyllyille saapuu. Uusia kuvia tarjoaa GameSpot.