Arvostelu: FTL: Faster Than Light (PC)

Kirjoittanut: Livegamers

28.10.2012

Tähtiloki 2843/11/26
Tähtiristeilijä USS Hipsterin palattua ylivalonnopeudesta viestintälaitteet huomaavat hätäkutsun läheiseltä planeetalta. ”Komentaja, asukkaat pyytävät apua pinnalla riehuvaan infektioon”, luutnantti Iletzu ilmoittaa. Hetken mietittyään Komentaja Sleikkari antaa käskyn: ”Pursimies Weezl ja ylimatruusi Bordeux mukaani, lähdemme pinnalle selvittämään tilanteen.” Pallolla tehtävä ei olisi voinut mennä pahemmin pieleen ja infektoituneiden mellakoidessa ryhmä joutui jättämänään tartunnan saaneen Bordeux’n maan pinnalle. Tämä oli synkkä päivä USS Hipsterin tähtilokissa.

Useampi sektori myöhemmin tähtiristeilijää jahdanneen vastarinnan tunnustelija-alus saavutti taisteluetäisyyden, eikä aikaakaan, kun kamppailu elämästä ja kuolemasta oli käynnissä. ”Valmistakaa Artemis-ohjukset laukaisuvalmiiksi ja tähdätkää vihollisen suojageneraattoorin, purskelaserit välittömästi osuman jälkeen asehuoneeseen”, Komentaja Sleikkari käskytti. ”Komentaja! Meidän aluksessamme on tunkeilija, ja hän on tuhonnut välttämättömiä osia konehuoneesta, olemme istuvia maalitauluja”, Weezl ilmoitti ja sai vastauksen: ”Luokaa tyhjiö avaamalla ovet avaruuden ja konehuoneen välille, lukitkaa samalla kaikki muut ovet. Se paskiainen tukehtukoot.” Uuvuttavan taistelun jälkeen korjausmies teki ilmoituksen konehuoneesta: ”Komentaja, korjauksiin menee muutama tunti, ja mitä tunkeilijaan tulee, hän oli ylimatruusi Bordeux.”


Klikkauksella suuremmat kuvat.

”Beam me up, Scotty”

FTL: Faster Than Light – eli tuttavallisemmin FTL – on indie-puolella suosiotaan kasvattaneen rogue-like genren uusimpia tulokkaita. Ideana rogue-like -peleissä on helposti sanottuna kuolla, ja monta kertaa. Peli koostuu satunnaisesti luodusta maailmasta, mikä lisää jälleenpeluuarvoa. FTL:ssä komennetaan vastarintajoukkoja pakenevaa tähtilaivaa läpi kahdeksan sektorin, joista jokaisesta löytyy erilaisia kohtaamisia kuten taistelut asteroidikentällä piraatteja vastaan ja hätäsignaaleihin reagoiminen. Välillä vastaan osuu tehtäviä, joissa täytyy kuljettaa hahmoja toiselle planeetalle tai mahdollisesti jopa rekrytoida nämä omaan miehistöön. Alun tarina on pelistä otettu pienin nimimuutoksin – mikä on mahdollista myös pelissä –, ja samanlaisia tilanteita Faster Than Light on pullollaan.

Avattavaa löytyy uusien alusten ja huonesijoitteluiden muodossa. Ensimmäinen alus on tasapainoinen möhkäle ihan toimivalla aseistuksella mutta ei sisällä vakiona mitään erikoisuuksia kuten robottien käyttöä ja näkymättömyyttä. Tekniikkaa saa hankittua joko ostamalla ne paikallisista kaupoista tai satunnaistapahtumien seurauksena. Rotuja on useampia, ja ne eroavat toisistaan taitojen ja fyysisten ominaisuuksien puolesta. Sirkkamaiset Mantis-rodun edustajat ovat omiaan puolustautumaan tunkeilijoita vastaan ja kivi-rodun edustajat kestävät tulta. Oman tiimin ja aluksen valmistelu viimeistä koitosta varten on erittäin mielenkiintoista, kun palikoita löytyy useita – ja ne vaikuttavat suoraan siihen, kuinka peliä voi pelata.

”We Need More Power, Captain”

Oma ja vihollisen alus sisältävät paljon elintärkeitä systeemejä, jotka pyörittävät aluksen toimintoja. Tuhoamalla tiettyjä (ali)systeemejä pystyy lamauttamaan esimerkiksi happigeneraattorin tai aseet. Näitä systeemejä pystyy parantelemaan rahana toimivalla rojulla, ja jokainen parannus käyttää enemmän virtaa, jolloin virransyöttöä täytyy kasvattaa tai ohjata virrankulkua esimerkiksi ovien kauko-ohjaukselta aseille. Pientä näprättävää on paljon, mutta kaikkine ominaisuuksineenkaan peli ei ole liian hankala oppia. Aloittaminen on helppoa ja oppiminen tapahtuu nopeasti ja porrastettuna, kun uusia toimintoja availee.

Mutta kun kaikille hopeareunuksille löytyy myös pilvi, näin on myös FTL:n kohdalla. Poiketen useimmista rogue-likeistä FTL perustuu erittäin vahvasti onneen eikä taitoon. Taidolla pystyy kääntämään hankalia tilanteita edukseen, mutta tarpeeksi monta auringonpurkausaluetta putkeen ja alus on avaruudessa leijuva horna. Toki satunnaisuutta pystyy hiukan kontrolloimaan pitkän matkan skannereilla, mutta ellei vastaantulevat kaupat sitä myy, ei voi kun arvailla, mihin seuraavaksi hyppää. Edetessä pystyy hiukan kontrolloimaan, mihin suuntaan menee, koska valittavana on muutama sektori, jotka ovat jaettu siivili-, vihamielis- ja sähkökenttää häiritseviksi Nebula-sektoreiksi. Jälkimmäiset alueet toimivat hyvin vastarinnan hidastamiseen, mutta pahimmassa tapauksessa ionimyrskyt puolittavat käytössä olevan sähkön, joten taktikointi on kaiken A ja O.

”Live long and prosper”

FTL on hyvä lisä jatkuvasti kasvavassa rogue-like -pelien genressä. Koko ajan on pientä näprättävää järjestelmien kehittelyn parissa ja hahmoihin kerkeää luomaan pientä yhteyttä, joten jokainen menetetty tiimiläinen kirpaisee. Koska yhdelle läpipeluulle kertyy aikaa noin tunnin verran ja pelin läpäiseminen on itsessään jo saavutus, eri alustyypit ja satunnaisesti luodut sektorit pitävät mielenkiintoa yllä uudelleenpeluukerroilla. Budjettiluokkaan hinnoiteltua peliä pystyy suosittelemaan helposti, koska kymmenen euron hintaisen indie-pläjäyksen pariin on helppo palata vaikka pariksikymmeneksi minuutiksi kerrallaan. FTL:n voi ostaa Steamistä tai GOG.comin verkkokaupasta 9,99 euron hintaan.


Klikkauksella suuremmat kuvat.