Battlefield Bad Company –betaraportti

Kirjoittanut: Livegamers

29.03.2008

PC:llä jo kuusi vuotta sitten aloittanut Battlefield-sarja saapuu toistamiseen konsoleille. Sarjan kuudes osa ja ensimmäinen uuden sukupolven konsoleille kehitetty Bad Company ilmestyy kesällä Xbox 360:lle ja PS3:lle. Xbox-käyttäjien iloksi pelistä julkaistiin tällä viikolla suljettu moninpelibeta, joka kestää noin kuukauden ajan. Pääsimme mukaan betatestiin ja seuraavassa betaraportissa on sarjaa PC:llä pelanneen, mutta konsoliversio Modern Combatia pelaamattoman testaajan ensifiiliksiä pelistä.
Kultakuume sekoittaa pakkaa

Battlefield tunnetaan Conquest-pelimuodostaan, mutta Bad Company yrittää muuttaa sarjan kaavaa tuomalla kuvioihin mukaan uuden pelimuodon, Gold Rushin. Pelitila painottaa taistelut melko pienelle alueelle, mikä on toisaalta hyvä, mutta toisaalta myös huono asia. Yksi Battlefield-sarjan vahvuuksista on ollut laajojen karttojen mahdollistama vapaus, jota nyt hiukan rajoitetaan. Kentät ovat toki edelleen laajoja, mutta taistelu keskittyy nyt vain yhteen paikkaan useamman valtauspisteen sijaan. Pelitilassa hyökkääjät koittavat edetä pitkin kenttää puolustajien tukikohtiin tuhoamalla tukikohdissa olevat kultaharkkolaatikot. Laatikot voi tuhota pikku hiljaa ampumalla tai kertarysäyksestä pommilla, jonka voi toki myös purkaa. Jokaisesta tukikohdasta löytyy kaksi kultalaatikkoa, jotka hyökkääjien täytyy tuhota ennen kuin taistelu etenee seuraavaan vaiheeseen. Tällöin hyökkääjien uudelleensyntymisalue vaihtuu juuri vallattuun paikkaan ja puolustajat perääntyvät taaksepäin. Idea on käytännössä hyvä ja sitä soisi käytettävän myös muissa saman lajityypin peleissä, mutta Battlefieldiin pelimuoto on ehkä hiukan liian rajoittava, ainakin näin sarjan PC-pelien ystävän näkökulmasta. Tällä hetkellä ei ole vielä varmuutta siitä, tuleeko lopulliseen peliin myös muita pelimuotoja.

Aikaisemmista Battlefieldeistä tuttuun tyyliin pelistä löytyy viisi erilaista hahmoluokkaa: Assault, Support, Specialist, Recon ja Demolition. Assault-hahmoluokka on tehokas ”jokapaikanhöylä”, joka on varustettu perinteisellä rynnäkkökiväärillä ja kranaatinheittimellä. Konekiväärillä aseistettu Support hoitaa Bad Companyssä sekä lääkintämiehen että mekaanikon tehtäviä. Recon on kiikarikiväärillä varustettu jalkaväen tehokas tappaja. Specialist on luotu yhden miehen hiipimisiskuja varten ja Demolition on varustettu haulikolla ja singolla. Ajoneuvot ovat Battlefieldin erikoisalue, eikä niitä ole unohdettu Bad Companyssakaan. Tuntuu kuitenkin hiukan siltä, että pelin painopistettä on siirretty enemmän jalkaväkitaistelun suuntaan, sillä tankkien ja helikoptereiden määrä on melko vähäinen verrattuna sarjan PC-peleihin.

Amerikka vs. muu maailma

Betasta löytyy kaksi karttaa: Ascension ja Oasis. Näistä ensin mainittu sijoittuu eurooppalaiseen pikkukylään, jossa taistelevat amerikkalaiset ja venäläiset. Maasto on mäkinen ja hyökkääjät yrittävät päästä kylän läpi mäen päällä sijaitsevaan linnaan. Taistelu käydään pääosin jalkaisin, sillä kartasta ei löydy tankkeja tai helikoptereita. Talojen sisätilat ovat hyvin pimeitä paikkoja johtuen kentän valaistuksesta. Harmittavasti betasta ei löydy kirkkaudensäätöä, joten edes näytön säätäminen täydelle kirkkaudelle ei auta pimeisiin sisätiloihin. Oasis taas on Lähi-itään sijoittuvat aavikkokenttä, jossa ajoneuvot valtaavat suurimman huomion johtuen hyvin aukeasta maastosta. Kentästä löytyy jopa pieniä moottoriveneitä, joilla voi huristella kentän laidalla virtaavaa jokea pitkin. Jalkaväkeäkään ei ole unohdettu, sillä kentän reunoilta löytyy useita vaihtoehtoisia etenemisreittejä joista on helppo kiertää vastustajien selkään huomaamatta. Taistelun osapuolina ovat jenkit ja nimetön paikallinen vastarintajoukkio. Mielenkiintoisena yksityiskohtana molemmissa kartoissa amerikkalaiset ovat hyökkäävä osapuoli.

Pelin asevalikoima on jo betassa kattava. Jokaiselle hahmoluokalle löytyy puolesta riippuen kolme erilaista asetta sekä erikseen avattavia aseita ja erikoiskykyjä. Esimerkiksi Specialist-hahmoluokalle saa kokemuspisteitä keräämällä avattua räjäytyspanokset, jotka auttavat huomattavasti esimerkiksi tankkien tuhoamisessa. Sarjan aiempien pelien tyyliin aseet tuntuvat hiukan tehottomilta, varsinkin jos vertaa hahmojen kestävyyttä esimerkiksi Call of Duty 4:n HC-pelimuotoon. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tämä on ollut sarjan tyyli jo alusta asti.

Kenties eniten kohua herättänyt toiminto on pelistä löytyvät maksulliset aseet, joita on jokaiselle hahmoluokalle kaksi. Näitä ei voi vielä betassa ostaa, mutta ne näkyvät jo pelin valikoissa. EA vakuuttaa kuitenkin, että aseet ovat täysin tasapainossa ilmaisten kanssa. Osan maksullisista aseista saa avattua lopullisessa versiossa myös ostamalla pelin keräilyversion. Tavallaan normaalin version ostavalle pelaajalle tarjotaan siis mahdollisuus ostaa keräilyversion aseet erikseen. Nähtäväksi jää, kuinka hyvin tasapainotus onnistuu.

Tekninen puoli pelittää

Pelin nettikoodi tuntuu toimivan melko hyvin. Alkuvaiheessa ottelut olivat lähes pelikelvottomia, mutta EA sai korjattua ongelman nopeasti ja nyt pelit toimivat ilman lagia. Sotatantereille pääsee samaan aikaan 24 pelaajaa, mikä on melko sopiva määrä kenttien kokoon ja pelimuotoon nähden. Harmittavasti betassa ei löydy mahdollisuutta tehdä omaa serveriä tai valita sitä listasta, vaan homma toimii täysin arpapelillä. Edes sellaiset perusasiat kuten pelikutsun lähettäminen ja ystävälistan kautta peliin liittyminen eivät toimi betassa. Lopulliseen peliin nämä ominaisuudet ovat kuitenkin jo varmistettuja.

Battlefieldeistä tuttuun tyyliin peli pitää tilastoa omasta menestyksestä ja jakaa arvomerkkejä saavutuksista. Pelistä löytyy myös kokemuspistejärjestelmä, jossa aina uuden tason saavuttaessa saa pisteitä, joilla voi avata uusia aseita ja työkaluja. Aivan Call of Duty 4:n ”vielä yksi leveli” –tason addiktiivisuuteen ei kuitenkaan päästä, sillä esimerkiksi aseita ei voi kustomoida lainkaan ja eri aseet eroavat toisistaan melko vähän. Hauskana yksityiskohtana puukolla tapetuista pelaajista voi myös kerätä ”dogtageja”, jotka näkyvät omassa valikossaan. Leaderboardit eivät vielä toimi betaversiossa.

Graafisesti peli on hyvää tasoa, mutta kyseessä ei ole mikään tajunnanräjäyttäjä. Isoin uudistus tällä saralla on hajoava pelimaailma. Talojen seinät räjähtävät realistisen tuntuisesti, kun niitä ampuu räjähtävillä panoksilla ja esimerkiksi Oasiksessä maa on täynnä kuoppia suuren tankkitaistelun tai helikopterin ohjusiskun jäljiltä. Hajoavuus tuo aivan uudenlaista fiilistä taisteluun, kun ikkunassa kyykkivän tarkka-ampujan piilopaikan voi räjäyttää yhdellä kranaatilla. Erän alussa niin ehjät talot ovat taisteluiden jälkeen täysin raunioina. Kuitenkin hiukan oudoksuttavaa on se, että kaikki esineet, esimerkiksi kyltit tai Ascensionin linnan kivimuurit, eivät hajoa edes tykistöiskusta.

Äänipuolella Bad Company vakuuttaa upeilla aseäänillään sekä etäällä kuuluvasta taistelun pauhusta. Pelin musiikit ansaitsevat myös kiitosta, varsinkin Ascension-kentän latausruudussa soiva tuttu BF-teema herätti vanhassa konkarissa muistoja BF1942-ajoista. Kontrollipuolelta en löydä valitettavaa – kaikki toimii juuri niin kuin pitääkin.

Battlefield: Bad Company yrittää muuttaa pelisarjan totuttua tyyliä säilyttäen kuitenkin joitakin sen ominaispiirteitä ja onnistuu mielestäni tavoitteessaan melko hyvin. Gold Rush –pelitila on kuitenkin hiukan kaksipiippuinen uudistus, jos pidit aikaisemmista Battlefieldeistä. Nähtäväksi jää, onko lopullinen peli vain yhden tempun ihme vai tarjotaanko pelaajille myös klassista Battlefield-meininkiä. Muilta osin peli toimii oikein mainiosti, ja hajoava pelimaailma tuo aivan uudenlaista fiilistä taisteluihin. Kannattaa myös muistaa, että Bad Companysta löytyy yksinpeli, johon on tällä kertaa panostettu oikein kunnolla. Battlefield: Bad Companyn julkaisupäivä Euroopassa on tämänhetkisten tietojen perusteella 1. kesäkuuta.

P.S. Pelikuvaa betasta löytyy täältä.