Dead Space 3 – kysymystuokio John Calhounin kanssa

Kirjoittanut: Livegamers

01.02.2013

XCN pääsi haastattelemaan Visceral Gamesin John Calhounia, yhtä Dead Space 3:n tuottajista, ensi viikolla julkaistavan pelin tiimoilta. Dead Space 3 ilmestyy Euroopassa helmikuun 7. päivä.
Dead Space 3 -kysymystuokio John Calhounin kanssa

1. Millä tavoin Dead Space 3 houkuttelee uusia pelaajia? Onko aiempi pelikokemus ensimmäisistä ja toisista osista välttämätöntä, ja jos ei, miten perusjutuista tietämättömät uudet pelaajat pääsevät sujuvasti mukaan?

Meille kaikkein tärkeintä on kyetä luomaan laadukas peli, jossa on asennetta! Jos voimme tarjota pelaajille hauskuutta ja jännitystä, emme taatusti jää paitsioon pelimaailmassa. Toivomme, että Dead Space 3 houkuttelee pariinsa myös uusia pelaajia uudella drop-in, drop-out -moninpelimuodollaan. Pitkäaikaisemmillekin faneille tämä on aivan uudenlainen tapa pelata Dead Spacea. Ja pelaajien, joiden mielestä aikaisemmat Dead Spacet ovat ehkä olleet liian pelottavia tai haastavia pelattaviksi yksin, on nyt mahdollista ottaa haaste vastaan kaverin kanssa. Aiempien Dead Spacejen pelaaminen ei ole välttämätöntä, jotta voisi nauttia Dead Space 3:sta. Toki aiemmin pelanneilla on strategista tietoa ja osaamista aiemmista peleistä, mutta uudet pelaajat voivat hypätä mukaan apunaan aiempaa kertaava video ja selkäpiitä kutkutteleva tutoriaalitaso. Näin varmistetaan, että uusillakin pelaajilla on perusasiat hallussa ennen kuin varsinainen action alkaa.

2. Kahdessa aiemmassa Dead Spacessa Isaac on joutunut kohtaamaan vihollisensa yksin, mikä on ollut tärkeä tekijä pelin ilmapiirin kannalta. Kuinka Dead Space 3:n tunnelma säilyy yhtä synkkänä ja yksinäisenä, kun mukana on muitakin hahmoja?

Dead Spacessa on aina ollut muitakin hahmoja. Oikeastaan pelin ainutlaatuinen ilmapiiri onkin rakentunut juuri siitä, että pelaaja tietää muiden hahmojen selviytymisen riippuvan hänestä (tai toisinpäin). Tämä ei ole muuttunut, vaikka Dead Space 3:ssa onkin moninpelimahdollisuus. Yksinpelissä Isaac Clarke on edelleen aivan yksin. Hän on erossa miehistöstään ja joutuu turvautumaan ainoastaan omiin taitoihinsa selviytyäkseen. Isaacilla ei ole taisteluapuina tekoälyjä eikä mukanaan NPC-hahmoja, joita täytyisi kuljettaa kentän läpi. Aivan kuten aiemmissakin Dead Spaceissa, pelaaja joutuu kohtaamaan Necromorphit yksin. Ainoastaan moninpelimuodossa Isaac saa avukseen John Carverin, joka on menneisyytensä piinaama huippusotilas. Dialogi ja jotkut cut-scenet Isaacin ja Carverin välillä tulevat esiin ainoastaan moninpelissä, mikä tekee pelikokemuksesta erilaisen yksinpeliin verrattuna.

3. Skitsofrenian kaltaiset oireet, joita Markerien kanssa kosketuksiin joutuminen on aiheuttanut, ovat olleet yksi tärkeimmistä seikoista koko Dead Space -sarjassa. Kuinka sairaus vaikuttaa Dead Space 3:n päähenkilöihin, ja millaisia muutoksia se tuo pelaamiseen?

Kysymys lähentelee spoilerialuetta, joten yritän olla paljastamatta liikaa. Dead Space 2:n loppuun asti pelanneet muistavat, että Isaac pääsi joten kuten eroon Markerien aiheuttamasta hulluudestaan. Hänellä on kuitenkin edelleen Marker-signaaleja aivoissaan, ja näin ollen myös kyky ymmärtää Markerien kieltä. Loput jätän pelaajien itse koettavaksi. Vaikka Isaac kykeneekin taistelemaan hulluutta vastaan, muut eivät ole sille immuuneja. Esimerkiksi John Carverin on toisinaan vaikea hahmottaa mikä on todellista ja mikä ei. Tämä tulee moninpelissä esiin hienovaraisesti, ja toivomme, että pelaajatkin joutuvat kyseenalaistamaan näkemäänsä. Näkivätkö he oikein, onko heidän näkemänsä totta, vai näkevätkö he lainkaan samoja asioita?

4. Kuinka moninpelimuoto vaikuttaa pelin tarinaan? Menettävätkö pelaajat jotain (kuten tarinan osia tai esineitä) pelatessaan yksinpeliä?

Moninpelimuoto on vapaaehtoinen ja täysin drop-in, drop-out -pohjainen. Tämä tarkoittaa sitä, että peli on suunniteltu viemään tarinaa eteenpäin huolimatta siitä, onko mukana toinenkin hahmo. Juonen päälinja, eli Tau Volantisin jäätyneiden tasankojen tutkiminen Markerien pysäyttämiseksi, on sama sekä yksin- että moninpelissä. Yksinpelissä korostetaan dialogin ja cut scenejen avulla sitä, että Isaac on yksin vastuussa koko jutun onnistumisesta. Moninpelissä taas John Carverin mukanaolo on luonnollisesti ympätty dialogiin ja tämän persoonasta saadaan lisää tietoa. Kummankaan muodon pelaaja ei tule menettämään tarinan pääkohtia, mutta toivomme niiden sisältöjen ja sävyjen olevan sen verran erilaiset, että pelaajat haluaisivat kokeilla molempia. (Ja sen jälkeen kertoa meille, kummasta pitivät enemmän!)

5. Isaacin ääntä kuultiin Dead Space 2:ssa paljon enemmän kuin ykkösosassa. Voimmeko odottaa tätä myös Dead Space 3:lta ja miksi?

Ehdottomasti! Dead Space 2:n suurimpia tavoitteita oli Isaacin oman äänen ja samastuttavan persoonan luominen. Tämä viedään vielä pidemmälle Dead Space 3:ssa hienostuneemman animaation ja elokuvallisemman pelimoottorin avulla. Isaac ei ainoastaan ilmaise tunteitaan äänellään, vaan niin helpotus kuin ahdistuskin näkyvät hänen kasvoillaan, silmissään ja kehonkielessään. Ilmaisuvoimainen hahmo on erittäin tärkeä linkki sen välillä, mitä pelaaja näkee ruudulla ja mitä hän kokee mielessään. Olemme pyrkineet siihen, että Isaac puhuu vain silloin, kun pelaajalla voisi olla jotakin sanottavaa, ja että muut hahmot puhuvat hänelle vain kun pelaajalla voisi olla vastauksia kaipaavia kysymyksiä. Kaiken tämän tarkoituksena on luoda entistäkin laadukkaampi ja mukaansatempaavampi pelikokemus.

6. Kertoisitko vielä hapensaannista tyhjiöalueilla, koska se tuntuu olevan tärkeä selviytymiskauhuelementti. Millaisia haasteita pelaajat voivat siihen liittyen odottaa?

Tyhjiöalueiden ensisijainen tarkoitus on luoda peliin aitoa avaruustunnelmaa, ne eivät siis ole pelkkä selviytymiselementti (vaikkakin ovat myös sitä). Tärkeintä on kuitenkin antaa pelaajille tuntumaa siitä, millaista olisi olla oikeassa tyhjiössä, jossa kuulee omat sydämenlyöntinsä ja hengityksensä paljon voimakkaammin. Ympäröivä äänimaailma on vaimennettu, jotta äänet vaikuttaisivat avaruuspukua pitkin kulkevilta värähtelyiltä. Myös auringonvalo on kirkkaampaa, koska tyhjiöalueilla ei ole ilmakehää. Haasteellisuus pelaamisen kannalta ei ole niin merkityksellistä, mutta happitasoja kannattaa toki pitää silmällä ja tarpeen mukaan etsiä uusi happisäiliöitä.

7. Dead Space 1 ja 2 saivat oheensa esimerkiksi kylkiäispelejä, animea ja sarjakuvia rikastamaan pelikokemusta ja viemään pelaajaa syvemmälle Dead Spacen maailmaan. Onko myös Dead Space 3:lle tulossa vastaavanlaisia oheistuotteita?

Yhdessä Dead Space 3:n kanssa tullaan julkaisemaan sarjakuvaromaani, Dead Space Liberation, joka keskittyy John Carverin taustatarinaan. Se valottaa muun muassa sitä, miten Carver joutui alunperin tekemisiin Markerien ja Necromorphien kanssa, ja miksi niiden lopullinen tuhoaminen on hänelle niin tärkeää. Äskettäin julkaistu kirja, Dead Space Catalyst, taas sukeltaa syvemmälle Dead Spacen taustatarinaan, jota on jo vilauteltu edellisissä peleissä.

8. Miksi päädyitte lisäämään peliin Kinect-toiminnon, ja tuleeko se käyttämään liikkeen- vai äänentunnistusta? Voisimmeko saada esimerkkejä äänikomennoista?

Dead Space 3 tukee äänikomentoja Kinectin kautta. Itse asiassa, se on kaikkien aikojen ensimmäinen peli, joka käyttää äänikomentoja yksinomaan moninpelissä. Näin ollen pelaaja voi esimerkiksi jakaa ammuksia tai pyytää apua huutamalla ruutua kohti. Äänikomentoja löytyy kaikille pelityyleille – esimerkkeinä vaikkapa aseen uudelleenlataus ja RIGin selaaminen. Lisäsimme Kinect-toiminnon, koska uskomme sen todella parantavan Dead Space -pelikokemusta. Erityisesti veteraanipelaajat tulevat varmasti arvostamaan sen mukanaan tuomia mahdollisuuksia.

9. Onko mielestäsi sarjan fanien skeptisyys Dead Space 3:a kohtaan millään lailla oikeutettua?

Dead Space 3 on todella laaja peli ja sisältää paljon uusia ominaisuuksia, mutta se on silti Dead Space -peli. Pelin on tehnyt sama tiimi, joka teki myös sarjan ensimmäisen ja toisen osan. Ja usko pois, me olemme itse koko pelisarjan suurimmat fanit. Haluamme säilyttää sarjaan kuuluvan tunnelman ja eheyden, ja onneksi asemamme mahdollistaa sen. Uskon skeptisyyden kumpuavan siitä, että uudet ominaisuudet ovat olleen niin voimakkaasti esillä. Kuitenkin meidän on kyettävä esittelemään peliä yhden tai kahden minuutin aikana, eivätkä tällaiset videot mitenkään anna täydellistä kokonaiskuvaa koko pelistä. Esimerkiksi, jos julkaisemme 30 sekuntin mittaisen toimintaa täynnä olevan trailerin, se ei tarkoita, että koko peli olisi pelkkää toimintaa. Samoin olemme todella ylpeitä moninpelimuodosta, ja haluamme demota sitä mahdollisimman pian – tämä ei kuitenkaan sulje pois sitä, että koko pelin voi mainiosti pelata yksinpelinä. Dead Space 3 on niin eeppinen, pitkä ja monipuolinen, ettei sitä voi millään vangita pariin YouTube-klippiin. Neuvoisinkin faneja hankkimaan pelin tai lataamaan demon ja muodostamaan itse oman mielipiteensä. Tulette nimittäin näkemään, että kyseessä on tähän asti paras Dead Space -peli.

10. Voiko Dead Space -pelisarjan odottaa vielä jatkuvan tulevaisuudessa?

Tällä hetkellä keskitymme ainoastaan viimeistelemään Dead Space 3:n ja saattamaan sen ulos niin laadukkaana kuin mahdollista. Mietimme tulevaisuutta sitten, kun tämä tehtävä on suoritettu.