Ei ole virtuaalitodellista!

Kirjoittanut: Livegamers

14.11.2016

Olen ollut skeptinen VR-laitteiden, eli virtuaalitodellisuuslaitteiden suhteen. Myönnän sen heti kättelyssä. En uskonut elämyksen voimaan ennen kun pääsin kokeilemaan itse laitetta tämän vuoden GameXpoilla, missä PlayStationin VR -pisteellä oli niin pitkät jonot, että oli järjestetty mahdollisuuden varata aikoja virtuaalilaitteiden kokeilemiseen.

Ajelin pari kierrosta ympyrää DriveClub VR:ssä ja kokemus oli tajunnanräjäyttävän makea. Lasit ja kuulokkeet päässä kilpurilla köröttely tuntui aivan samalta, kuin olisin loikannut oikean auton rattiin. Kokemuksesta puuttui ainoastaan se takamustuntuma, mikä autoa kuljettaessa tulee, kun perä karkaa hiukan lapasesta. Kokonaisvaltaisena elämyksenä kokeilu oli vauhdikkuudessaan vakuuttava.

Virtuaalitodellisuus on peliteknologian seuraava askel. Siinä missä pelaamisen alkuaikoina laskettiin, kuinka monta väriä tai spriteä pelikonsoli pystyi pyörittämään kerralla ruudussa, niin tulevaisuudessa tulemme aina kysymään pelikonsolivalmistajilta heidän laitteidensa VR-mahdollisuuksista.

Erityisesti ajopeleissä ja avaruusräiskinnöissä VR tulee olemaan fantastinen lisä. On aivan eri asia laittaa VR-kypärä päähän ja siirtyä olohuoneesta välittömästi Monacon katuradalle formulan puikkoihin, tai käydä lentotaisteluita etsien vihollisia katseellasi, oli allasi sitten ensimmäisen maailmansodan kaksitasohävittäjäkone, tai futuristinen avaruuslennokki.

Ajeltuani ympyrää ja räjäytettyäni tajuntani, kysyin hieman laitteen kustannuksista. Olin pudota takamukselleni, kun messuhenkilö kertoi PlayStation VR -setin maksavan noin 400 euroa. Gigantti listaa VR-kypärän hinnaksi 449 euroa, ja pelaamiseen tarvitsee myös PlayStation kameran, joka kustantaa 79 euroa.

Gigantti on vain yksi monista myyjistä, mutta hinta tulee olemaan valtava ongelma tulevaisuuden VR-peleille. Vaikka VR-laitteiden hinnat tulevat varmasti alaspäin teknologian kehittyessä, niin fakta on, ettei karkeasti 500 euron hintalapulla voida tavoitella kaikkia käyttäjiä joilla PlayStation jo on, puhumattakaan niistä, joilla laitetta ei vielä ole. 500 euron päälle pitää vielä laittaa rahaa itse konsolia varten, puhumattakaan itse peleistä, jotka nekin uunituoreina kustantavat sen 70-80 euroa. Pelaaminen ei ole halpa harrastus.

Sen lisäksi VR kohtaa ongelman siinä, ettei se sovellu kuin edellä mainitsemiini pelityyppeihin. VR tulee mullistamaan ajopelit ja avaruustutkiskelut, mutta entä XCOMin kaltaiset strategiapelit? Kuvittele pelaavasi Worms VR-setillä. Tai miten olisi Spelunkyn kaltainen tasohyppely? Kuinka maistuisi Street Fighter -matsi lasien kanssa?

Tämä rajoittaa lisää sitä kuluttajakuntaa, jota VR palvelee, mikä rajoittaa taas niitä pelistudioita, joiden pitäisi tuottaa sitä sisältöä, mitä varten koko laite hankitaan. Tähän kun lisää AAA-pelinkehittäjien varovaisuuden uusien peliformaattien kanssa, niin minulle tulee ikäviä muistikuvia liiketunnistinohjaimien aikakaudelta, jolloin peleihin saatettiin väkisin ympätä joitain liiketunnistusta vaativia ominaisuuksia, mutta tanssipelejä lukuun ottamatta harva studio uskalsi lähteä kehittämään pelejä varta vasten liikeohjaimille, mikä taas ei kannustanut kuluttajia hankkimaan moisia lisälaitteita.

Virtuaalitodellisuus voi tarjota aivan uskomattomia pelikokemuksia. Pelkään vain, että VR-kokemukset tulevat läpikäymään saman kuolonspiraalin, mikä liiketunnistinohjaimille kävi. Kuluttajat odottavat killeripeliä, jotta voisivat perustella VR-setin hankkimisen. Peliteollisuus odottelee, että tarpeeksi moni kuluttaja hankkii VR-setin. Koska peliteollisuus ei ole tuottanut killeripeliä, kuluttajat passailevat edelleen VR-settien hankkimista. Ja niin edelleen.

Seuraava konsolisukupolvi Xbox Onen ja PlayStation 4:n jälkeen tulevat määrittelemään VR:n tulevaisuuden. Mikäli jompikumpi konsolivalmistaja ilmoittaa, että seuraavan sukupolven konsolissa VR-setti tulee paketissa mukana, tulee VR:n tulevaisuus olemaan valoisa. Se saattaa työntää konsolin hintaa hieman korkeammalle kuin kilpailijalla, mutta se antaisi pelejä tekeville studioille tarpeeksi luottoa siihen, että markkinoilta löytyy kuluttajapohja, jolle niitä killerihyviä VR-pelejä kannattaa tehdä.

Mikäli tätä julkistusta ei tule, niin minua on vaikea vakuuttaa siitä, että VR-pelit tulisivat jäädäkseen. Miksi pulittaisin uutukaisesta teknolelusta enemmän kuin uudesta pelikonsolista, mikäli en voi pelata sillä mitään?

Kirjoittaja: Lauri Pajunen