Ennakko: Dead Space 3

Kirjoittanut: Livegamers

26.11.2012

Syksy osoittautui jälleen varsin vilkkaaksi pelialalla. Suuria julkaisuja on ilmestynyt kauppojen hyllyille kiivasta tahtia, eikä pelijono ota lyhentyäkseen. Tuulen ja tuiskun keskeltä olikin hyvä päästä jälleen tarkastelemaan loppuvuoden pelitarjontaa DigiExpo-messuille Helsingin messukeskukseen.
Livegamersin Weezl pääsi kokeilemaan ensi vuoden alussa kauppoihin ilmestyvää Dead Space 3 -peliä ja co-op -kampanjaa. Saimme samalla myös haastattelun pelin vastaavalta tuottajajalta Steve Papoutsisilta, joka kertoi tarkemmin pelin yksityiskohdista.

Dead Space 3

Ensimmäinen Dead Space tuli markkinoille vuonna 2008 ja teki välittömästi vaikutuksen pelikansaan ainutlaatuisella tunnelmallaan ja varsin onnistuneilla kauhuelementeillään. Nyt jo kolmanteen osaan ehtinyt scifi-henkinen räiskyttely saapuu jälleen helmikuussa säikyttelemään pelaajat suunniltaan.
Kokeiluversio lähti käyntiin lumisissa merkeissä. Kovaonninen sankari Isaac Clarke oli jälleen napit vastakkain avaruuden hirvitysten kanssa, mutta sen enempää kolmannen osan asetelmista ei toistaiseksi selvinnyt. Tarinasta ei hiiskuttu vielä sanaakaan, vaan pääpaino oli uusien kykyjen, perusmekaniikan ja yhteistyötilan esittelyssä.

Selkein uudistus pelimekaniikassa on uudet väistelyliikkeet, joiden avulla Isaac pystyy välttelemään vihollisten hyökkäyksiä entistä ketterämmin. Systeemi toimii kiitettävän tarkasti, muttei silti tee taistelusta liian helppoa. Kuperkeikan heittäminen pitää ajoittaa oikein, jotta siitä olisi selkeää hyötyä, koska muuten vihollinen pääsee rokottamaan väistöstä palautuvaa pelaajaa. Ammuskelu painottuu edelleen taktiseen raajojen karsimiseen, ja kinesis-voimien käyttö onkin hallittava hyvin uusia vauhdilla liikkuvia vihollisia vastaan taistellessa. Omaa luovuuttaan pääsee osoittamaan uudessa asepenkissä, jossa voi muokkailla löydetyistä aseista omiin tarkoituksiinsa sopivia. Kyseinen ominaisuus jäi valitettavasti ajanpuutteen takia lähes täysin pimentoon, mutta paperilla idea on mielenkiintoinen.

Edellisistä osista tuttu syvyys äänipuolella on myös edelleen läsnä. Tutkimuslaitoksen kolkkoja käytäviä pitkin vaeltaessa satunnaiset kolahdukset ja vihollisten örähtelyt saavat ohjaimen puristumaan tiukemmin kämmenpohjiin ja pelaajan uppoutumaan käsillä olevaan tunnelmaan todella tiiviisti.

Sitten siirrytäänkin koko esittelyn kirkkaimpaan tähteen. Yhteistyötila oli lyhyesti sanottuna erittäin mielenkiintoinen. Isaacin kanssa seikkailuun lähtee sotilaallisempi John Carver, jolla on oma tarinansa ja historiansa. Pelin edetessä Carverin menneisyys paljastuu pala kerrallaan, joten yksinpelin jälkeen kiinnostusta riittää vielä uuteen kierrokseen kaverin kanssa. Tavallisesti Co-op -peleissä pelaajat tallustavat samoja polkuja kuin yksinpelissä ja pelaavat yhdessä tiiminä toisiaan avustaen. Dead Space 3 esittelee raikkaan idean siitä, kuinka yhteistyötilassa pelaajat eivät välttämättä koe tai edes näe samoja asioita ruuduillaan. Kokeiluversion aikana kehittäjätiimin jäsen kehoitti kiinnittämään huomiota erääseen oveen, joka oli suljettuna. Kun myöhemmin palasimme yhteistyötilassa samaan kohtaan, aukesi ovesta täysin uusi reitti kaverin kanssa koluttavaksi. Lisäksi Carverilla pelaava hahmo saattaa nähdä hallusinaatioita ja kuulla harhoja, joita Isaacilla pelaava hahmo ei ruudullaan näe. Mielenterveytensä kanssa kamppaileva Carver saattaa eksyä hetkeksi hulluuteensa tiukassakin paikassa jättäen Isaacin oman onnensa nojaan. Tällaiset tilanteet herättävät pakosti ”MITÄ IHMETTÄ SÄ TEET” -reaktion, ja se on tarkoituskin.

Testisessiossa oli yksi ikävä piirre; se loppui aivan liian lyhyeen. Yhteistyötila teki lähtemättömän vaikutuksen, ja idea sopii täydellisesti juuri tämänkaltaiseen peliin. Helmikuun 7. päivä kannattaa merkata pelikalenteriin, vaikka pelisarjan aiemmat osat eivät tuttuja olisikaan. Tulossa on vaikuttava paketti mielenkiintoisia uudistuksia ja takuuvarmoja sydämentykytyksiä talvi-iltoihin.
Kiitokset EA:lle kutsusta.