Ennakko: Murdered: Soul Suspect

Kirjoittanut: Livegamers

24.04.2014

EGX Rezzedissä esitelty Square Enixin Murdered: Soul Suspect heittää pelaajan keskelle varsin erikoista tilannetta. Ronan-niminen poliisi kohtaa maallisen elämänsä lopun sateisessa Salemissa, kun paiskautuminen neljännestä kerroksesta viimeistellään muutamalla luodinreiällä. Ronan heittää vastahakoisesti henkensä, mutta tästä kaikki vasta alkaa.

Ronan ei ole enää elävien kirjoissa, muttei pääse lähtemään maan päältä, ennen kuin viimeistelemättömät bisnekset on hoideltu. Maanpäällinen vaellus jatkuu siis haamumuodossa. Haamuna olemisessa on puolensa; seinät, aidat tai muut menoa haittaavat objektit eivät enää ole esteenä liikkumiselle. Seinien läpi voi kulkemisen lisäksi myös nähdä, ja elossa olevia ihmisiä voi ottaa ottaa haltuunsa possess-kyvyn avulla, ja vaikkapa lukea näiden ajatuksia. Ikävämpiäkin puolia kuitenkin löytyy, sillä siellä täällä vaeltelevat, varsin ikävän näköiset demonit ovat kovasti haamujen sielujen perään. Sielunsa menettää, eli kuolo korjaa, hyvinkin vikkelästi, jos ei ehdi piiloutua, tai tuhota demonia ilman, että tulee nähdyksi.

Tappaja on vapaana ja murhatuksi tuleminen syö miestä. On siis alettava selvittää, mistä koko sotkussa on kyse. Johtolankoja on etsittävä, analysoitava ja yhdisteltävä. Pelin ainoa havaittava kompastuskohta piilee kuitenkin juuri etsiväntyössä. Vihjeiden keräilyn tekee vähän turhan haastavaksi se, että ne eivät oikein tunnu reagoivan – ei, vaikka niitä päin katsoo, niitä päin kävelee tai niiden päällä hyppii tasajalkaa. Myös jo olemassaolevien johtolankojen yhdistely on hieman kinkkistä, eikä etenemään pääse, ennen kuin oikeanlaiset johtopäätökset on tehty. Ihanan avulias staffi kierteli kyllä ahkerasti pelaajien joukossa valvomassa pelin etenemistä ja varmistamassa, että kaikki vihjeet ovat löytyneet. Herääkin kysymys, että onko pelin johtolankamekaniikka niin sekava, että ympärille tarvitaan staffia kertomaan, mistä mikäkin löytyy. Tai ehkä meluisa messuympäristö vaan ei ole paras mahdollinen lokaatio intensiivisen ja ajatustyötä vaativan pelin hakkaamiseen, ja pienellä neuvomisella saadaan peliä eteenpäin ja uusia pelaajia nopeammin puikkoihin.

Pelissä tehdään jo alkusekunneilla selväksi, että Ronan ei todellakaan ole mikään kirkasotsainen sankari, vaan vähintäänkin kyseenalaisella maineella varustettu, ketjussa polttava, lain molemmin puolin mellastava poliisi. Tarinan pikkuhiljaa auetessa pääsee pelaaja kurkistamaan myös Ronanin menneisyyteen. Yksin ei kuitenkaan henkimaailmassakaan tarvitse vaeltaa, vaan apuja annetaan joskus hieman yllättäviltäkin tahoilta. Liikkuminen on vapaata, joskin peli aina välillä muistuttelee, kuinka pitkän matkan päästä ja mistä suunnasta kulloinenkin kohde löytyy. Square Enixin puolelta myös vakuutettiin, että valmiissa pelissä maailmaa voi tutkia ja johtolankoja metsästää avoimen maailman meiningillä. Putkijuoksua ei siis liene luvassa. Pelin grafiikka on sateista ja synkkää – ja valtavan kaunista. Ei Bioshock Infiniten tapaan silmäkarkkikaunista, vaan aavemaista, harmaan ja sinisen eri sävyillä sekä valoilla ja varjoilla leikkivää tunnelmointia.

Rezzedissä pelattavaksi tarjottiin muutama ensimmäinen tehtävä, alkaen Ronanin kuolemasta, ja jo vajaan tunnin pelaamisen perusteella peli onnistui vakuuttamaan ainakin allekirjoittaneen. Mielenkiintoinen konsepti, synkeänkaunis peliympäristö ja aivosoluja haastava tarina. Mitään Murdered: Soul Suspectin kaltaista en muista ihan hetkeen nähneeni

Murdered: Soul Suspect julkaistaan Suomessa kesäkuun 6. päivänä. Alustoina toimivat Xbox One, Xbox 360, Playstation 3, Playstation 4 sekä PC.