Ennakko: Need for Speed Most Wanted

Kirjoittanut: Livegamers

12.10.2012

Nykypäivänä on outo trendi liikkeellä. Vanhat loistavat sarjat, jotka ovat syystä tai toisesta uponneet pikkuhiljaa suohon potkaistaan reboottina uudelleen käyntiin. ”Tämä on uusi näkemys vanhasta pelisarjasta” on tullut tutuksi lausahdukseksi pitkin kuluneita vuosia, ja pakko todeta, että harvemmin uudelleenlämmittely on sarjaa syvemmälle vetänyt – kolmannen persoonan XCOMia kauhulla odottaen. Epäklassisesti Need for Speed -autoilua ei potkaista käyntiin aikojen alusta vaan niinkin uudella kuin vuonna 2005 julkaistulla Most Wanted -lisänimellä. Ristiriitaisia arvosteluja saaneen The Runin jälkeen suoran jatko-osan tekeminen voisi kuulostaa riskiltä, mutta pitää silti hiukan kyseenalaistaa vain seitsemän vuotta vanhan nimen käyttöä.
Kahen litran OoHooCee turbo

Most Wanted 2012 sijoittuu Fairhaven-nimiseen kaupunkiin, joka on ihan mukavan kokoinen leikkikenttä. Kaupungissa on toisistaan eroavia osia hiekkarannikoista vuoriteihin ja tehtävää löytyy lähes koko ajan ja joka puolelta. Missään vaiheessa pelaajaa ei kuitenkaan pakoteta ottamaan osaa tarjontaan, mikäli haluaa vain pörrätä pitkin kaupunkia ja rikkoa erilaisia ennätyksiä, kuten ajaa ylinopeustutkiin tai hajottaa tienvarsien mainoksia. Tuttu Autolog pitää kirjaa kavereiden ennätyksistä ja nappia painamalla voi ottaa haasteen vastaan ennätyksien rikkomisesta. Uutena mekaniikkana on Easydrive-niminen systeemi, jonka avulla peli ei keskeydy, vaikka vaihtelisi aktiivisena olevia tehtäviä, selailisi vaihtoautoja tai tuunaisi omaa pirssiä.

Hyrsk Hyrsk

Autot ovat tunnettuja merkkejä Mikan faijan BMW:stä Lamborghiniin ja erikoisena ominaisuutena kaikkiin testaamiini autoihin ilmestyi peltivaurioita, jotka ovat oikeiden automerkkien kanssa olleet tabu peleissä. Autoja saa Easydriven kanssa vaihdeltua nopeasti, kunhan ne on ensin kaupungilta löytänyt. Siellä täällä makoilee eri merkkejä vain odottamassa vaihto-operaatioita. Omaa menopeliä voi puunata väritysten ja erilaisten osien – kuten maastorenkaat ja nitro – kanssa, mutta mitään Pimp My Ride -tason säätelyä ei kannata odotella.

Graafisesti peli on näyttävä eikä yskinyt, vaikka ruudulla tapahtuisikin vähän enemmän. Hiekkatiellä ajaessa edellä olevan auton aiheuttama pölypilvi peittää oikeasti näkyvyyttä – ja tarttuu autoon. Silti suurimman vaikutuksen teki äänimaailma. Moottorien pörinät eroavat toisistaan ja akustiikka on erittäin upeaa kuunneltavaa, kun ajoreitti kulkee lyhyiden tunneleiden läpi. Soundtrack koostuu eri genreen kuuluvista tunnetuista artisteista, ja kun listalta löytyy Musea, ei musiikkipuolella voida mennä kovin pahasti metsään.

Nyt viivoille!

Kavereiden kanssa pelatessa kaupunki on vapaassa rällästyksessä ja niittaamalla toisia pelaajia saa pisteitä. Mikäli tyhjänpäiväinen ajelu rupeaa puuduttamaan, isäntä voi kutsua kaikki kyläkokoukseen, josta potkaistaan käyntiin sarja erilaisia tehtäviä perus ajokisasta erikoisempiin King of The Hill -virityksiin. Täysin huvin vuoksi ei moninpeliä tarvitse vääntää, sillä kisoista ja takedowneista niitetään Speed Pointseja, joilla noustaan uramuodossa lähemmäs haastettavia pomoja.


Klikkauksella suuremmat kuvat.

Uudesta Need for Speedistä jäi yllättävän hyvä maku muutaman tunnin testisession jälkeen, ja mitä enemmän peliä pelasi, sitä hauskemmalta se tuntui. Pelistä löytyy paljon häiriöntekijöitä, jotka tulevat pelaajan ja päämäärän väliin, mutta kunhan antaa tulla häirityksi, ei tekeminen tunnu ihan heti loppuvan. Need for Speed Most Wanted julkaistaan 2. marraskuuta 2012.