Ensitestissä Rise of the Tomb Raider

Kirjoittanut: Livegamers

24.09.2015

Kuvankaappauksesta kiitokset Alan Walshille

Crystal Dynamicsin kehittämä Rise of the Tomb Raider on marraskuun 13. päivä julkaistava toimintaseikkailupeli. Pääsin Lontoossa järjestettävässä Microsoftin tapahtumassa ottamaan hieman vankempaa ensikosketusta peliin. Pelin tarina jatkaa vuonna 2013 julkaistun Tomb Raiderin juonta. Lara Croft ja Jonah Maiava etsivät Siperiassa kuolemattomuuteen liittyvää totuutta kisassa pahaakin pahempaa Trinity-organisaatiota vastaan. Tarina toimii pelin yhtenä suurempana vetovoimana, eikä suurilta juonenkäänteiltä vältytä.

Demossa pääsi testaamaan peliä sen alusta paria tuntia pidemmälle. Ensimmäinen asia, jonka pelistä huomaa on tajunnanräjäyttävä visuaalisuus. Peli alkaa varsin näyttävästi Siperian vuoristossa, jossa Lara joutuu kiipeämään pidemmälle lumimyrskyn piinamana. Tasohyppelyelementti on heti pelin alussa vahvasti mukana, kun pelaajan reaktioaikoja koetellaan monen läheltä piti -tilanteen muodossa. Hyvänä osana pelin tasohyppelyä on se, ettei pelaajaa varoiteta suoraan tyylillä ”paina x”, vaan pelaaja joutuu itse reagoimaan tilanteisiin, kun ne tulevat vastaan. Tietyn kuolemisen jälkeen peli alkaakin kyllä neuvomaan, mitä näppäintä pitää painaa, jotta selviytyy. Scriptattuja toimintakohtia löytyy paljon, ja niissä tuntuu siveän tytön tilalla olevan itse James Bond, jonka päälle kaatuu koko maailma. Scriptatut kohdat ovat näyttäviä ja viihdyttäviä, mutta samalla pitkästyttäviä.

Klikkaa kuvat suuremmaksi

Siperian vuorilta maisema muuttuu hyvin nopeasti Syyrian hautoihin, ja upeat visuaalit vievät peliä vahvasti eteenpäin. Tarina kehittyy hyvää vauhtia antaen samalla uusille pelaajille taustatarinaa, mikä mahdollistaa tarinan kelkkaan pääsyn ilman aikaisempaa kokemusta. Peli alkaa vähitellen sujauttautua omaan muottiinsa, joka on yhdistelmä tasohyppelyä, toimintaa, hiiviskelyä sekä ongelmanratkontaa. Lara voi käyttää ympäristöä hyödykseen sekä piiloutuakseen vihollisilta että käyttääkseen sitä vihollisia vastaan uudistetulla taistelumekaniikalla. Rise of the Tomb Raiderissä on myös crafting-ominaisuus, jossa Lara voi kehittää, luoda ja parantaa varusteitaan sekä taitojaan keräämällä erinäköisiä tavaroita vihollisilta, eläimiltä sekä ympäristöstä. Harmillisesti marjapuskien kerääminen käy aika nopeasti pitkäveteseiseksi.

Tappeluita voi lähestyä monella eri tapaa; joko ottamalla lähestymistavaksi hiiviskelyn tai menemällä aseet huutaen sotaan. Laran jousipyssyllä on tyydyttävän tuntuista saada tappoa, ja sillä leikkiminenkin on pelin suurta hupia. Pidemmän tarinan ohella Rise of the Tomb Raider sisältää paljon oheistekemistä skaalautuen lisähaudoista keräystavaroihin ja hahmon kehittämiseen. Myöskin pelissä on kaiken lisäksi sivutehtäviä. Pelinkehittäjät taisivatkin mainita, että pelin täydellisessä läpäisyssä menee reippaasti yli 100 tuntia, mikä on yli tuplasti edelliseen peliin verrattuna. Itse en päässyt tarinan ulkopuolella olevia hautoja testaamaan, mutta vierustoverin ruutua katsellessa ne vaikuttivat varsin näyttäviltä. Haudat keskittyvät enimmäkseen tasohyppelyyn ja ongelmanratkontaan, joten peli tarjoaa jokaiselle jotakin.

Rise of the Tomb Raider on varsin jykevä paukku pelisarjan faneille ja heille, joille kyseinen genre on lähellä sydäntä. Pelisarjan ulkopuolelta tulleille pelaajille Lara Croftin uudet seikkailut voivatkin tarjota loistavan viihdepaketin, jonka suurempana viettinä on pelin kiistaton visuaalinen anti. Pelattavuudeltaan se voi joidenkin mielestä käydä itseään toistavaksi ja jopa tietyin ajoin tylsäksi tämän vuoksi. Tuntemattomana pelaajana pelisarjalle se siltikin tuntui yllättävän hyvältä pläjäykseltä omine ongelmakohtineen. Siltikin ehdottomasti kyseessä on erittäin hyvä lisä Xboxin yksinoikeuslistaan, vaikkakin se on siellä vain hetken.