Esittelyssä: SoNCompetitive

Kirjoittanut: Livegamers

02.06.2015

Livegamersin uudessa artikkelisarjassa tutustutaan erilaisiin peliporukoihin, klaaneihin ja platooneihin. Mikäli olet itse mukana pitkän ja värikkään historian omaavassa porukassa, tai tiedät jonkin esittelyn arvoisen ryhmän, niin vinkkaa siitä ylläpidolle osoitteeseen admins@livegamers.fi.

SoNCompetitive [SoN]

Battlelog: GIVE ME BACK MY SON
Twitter: @SoNCompetitive
Alusta: PlayStation & PC
Perustettu: 9.4.2012

Tiiviillä yhteistyöllä maailman kärkikastiin

Vuonna 2012 perustetun SoNCompetitiven syntymähistoria on vanhoille platooneille varsin tyypillinen: jo valmiiksi toisensa tunteva kaveripiiri on vähitellen hioutunut peliporukaksi ja myöhemmin platoonin ydinryhmäksi, jonka ympärille on vähitellen alkanut kerääntymään muita pelaajia. Ryhmän alkuaikoihin SoN keskittyi pienempiin, 8 vs 8 Conquest-pelimuodon otteluihin, mutta peliryhmän kasvaessa kasvoi myös harjoittelukokoonpano ja sitä myötä matsien pelaajamäärät. Harjoittelu suoritettiin kahdentoista hengen voimin, joten ryhmän harjoittelun hedelmät oli luonnollista kuljettaa sellaisenaan kilpailullisiin turnausmatseihin.

Ryhmä keräsi vähitellen menestystä kotimaisissa turnauksissa, jonka seurauksena nälkä menestyä lisää kasvoi, ja ”sonnien” oli aika rynnätä ulkomaisille laitumille. Vähitellen menestystä alkoi karttua myös ulkomaisilla areenoilla ja tiimipelaaminen kehittyi kehittymistään.

”Suurin vaikutus menestykseemme oli ylivertainen joukkuepelaaminen ja itsekuri. Muilla isoilla joukkueilla saattoi olla yksilötasolla parempia pelaajia, mutta he saattoivat sortua usein sooloiluun, heikkoon sijoittumiseen ja vain omien tilastojen paranteluun. Näihin aikoihin yleisin sijoituksemme turnauksissa oli noin 4.-6.”, ryhmältä muistellaan.

Vaikka kärkipaikkoja ei ulkomaisista turnauksista vielä herunutkaan, riitti varma suorittaminen herättämään ihmisten mielenkiinnon tiimiä kohtaan, ja pian joukkue alkoikin saamaan kutsuja erilaisiin kutsuturnauksiin. Ryhmä sai osakseen myös huomiota ulkomaisilta pelaajilta, mutta toistaiseksi kokoonpano haluttiin pitää suomalaisena. Battlefield 3 -pelin loppuajoilla tiimin pelaajaliikenne alkoi kuitenkin kääntymään negatiivissuuntaiseksi, ja kokoonpanon ollessa lavea vaikeutui myös täyden kokoonpanon saaminen otteluihin. Pelaajakadon myötä SoNCompetitive päätyikin ottamaan riveihinsä ensimmäiset vahvistukset ulkomailta. Tiimin menestys oli toistaiseksi nojannut vahvasti yhteistyöhön ja saumattomaan kommunikointiin, joten tuoreet vahvistukset ajettiin tiimissä sisään rooleissa, jotka eivät vaatineet ripeää kommunikointia. Tiimin jalkaväkiryhmä haluttiin pitää koskemattomana.


Tiivis yhteistyöpelaaminen alkoi vähitellen tuottaa tulosta

Järjestely tuotti tulosta, ja pian sonnit olivat kammenneet itsensä maailmanlistan 2. sijalle. Ainoastaan italialainen Veni Vidi Vici [vVv] onnistui peittoamaan sonnit heitä useammin joukkueiden keskinäisissä kohtaamisissa. Maajoukkueturnauksissa SoNCompetitive löysi tiensä kärkeen voittaen 5 vs 5- ja 12 vs 12 -turnauksen kahdesti.

Kilpailullisen pelaamisen osalta kaikki näytti SoNCompetitiven osalta hyvältä, eivätkä muut klaanit juuri onnistuneet sonnien menoa hidastamaan – mutta DICE ja Electronic Arts onnistuivat. Klaanin edustajien mukaan Battlefield 4:n julkaisu oli käytännössä kuolinisku kilpailulliselle pelaamiselle pelisarjan konsoliversioiden parissa. Servereiden vuokraaminen ei onnistunut, mistä seurasi pelaajien kyllästyminen ja karkaaminen joko PC:lle tai muiden pelijulkaisujen pariin. SoNin väki jatkoikin taivaltaan lopulta PC:n puolella pitäen ryhmittymän nimeä korkealla. Konsolipuolella pelaajakatoa pahensi entisestään PlayStation 4-pelikonsolin julkaisu. Samoihin aikoihin myös ulkomaanvahvistuksia nostettiin entistä suurempiin rooleihin.

Lopulta klaani pääsi elvyttämään kituvaa konsolipuolta, kun servereiden vuokraamisesta tuli vihdoin mahdollista ja klaanin comeback konsolipuolella näytti olevan vain ajan kysymys. Taantumajakson aikana oli kuitenkin tapahtunut jotain, joka esti vanhaan kukoistukseen nousemisen.

”Joukkueesta puuttui se jonkinlainen joukkue-tunne. Pelaajien välinen kommunikaatio oli otteluiden aikana ja niiden ulkopuolella lähes nollassa, taktiikoista ei keskusteltu tai niitä ei haluttu kuulla, ja kielimuuri syntyi kun otteluissa puhuttu kieli muuttui suomesta englanniksi. Kaikki vain mureni”.

Syöksykierteen joutumisen myötä ryhmittymä teki päätöksen vetäytyä kilpa-areenoilta. Otteluista pidettiin tietoisesti taukoa ja ryhmän sisällä mietittiin rauhassa mahdollista paluuta kilpapelaamisen pariin. Milloin ja miten paluu tehtäisiin? Lähes puolen vuoden ajan klaani vietti täydellistä vapaata kaikesta kilpapelaamiseen liittyvästä.

Battlefield: Hardlinen julkaisun myötä SoNille tarjoutui oiva tilaisuus palata juurille pienempien pelaajamäärien otteluihin, eli juuri niihin matsipohjiin, joista klaanin menestys aikanaan lähti liikkeelle. Klaani pelaakin nyt 5-10 pelaajan kokoonpanoilla rosterin ollessa täysin suomalainen. Hardline on herättänyt pieniä soraääniä Battlefield-puristien keskuudessa, mutta lähtökohdat ovat ainakin Battlefield 4 -aikaa huomattavasti suosiollisemmat.

Saavutukset:
FraggedNation Season 6 Playoff Finalist
FraggedNation Season 5 Playoff Finalist
FraggedNation Season 4 Playoff Quarter-Finalist
Winner of 12vs12 Tournament EU
Winner of 12vs12 Tournament EU Season 2
Winner of 12vs12 Summer Tournament
Winner of Soirée Season 1 8v8 CQ
Winner of Soirée Season 2 8v8 CQ
Winner of KonsoliFIN.net 8v8 Tournament
Winner of Euro Teams Tournament 5 5vs5
Winner of Finnish 5-man masters
Winner of FIN HC SQDM Tournament
2nd place in Euro Teams Tournament
2nd place in Euro Teams Tournament 3