Fable III: Traitor’s Keep

Kirjoittanut: Livegamers

03.04.2011

Kuninkaan taakka on raskas
Entisen kuninkaan pimein salaisuus kantautuu kuninkaan hoviin, kun idioottivarmasta vankilasta karkaa salamurhaaja tavoitteenaan lopettaa Albionin suurimman sankarin tarina ja sulkea kuninkaan portit iäksi. Mönkään menneen yrityksen jälkeen tuntematon laiva rantautuu Bowerstonen satamaan ja uusi seikkailu saa alkunsa.

Pitkän ja piinallisen merimatkan jälkeen laiva saapuu vihdoin perille. Valitettavasti kovin pitkälle vankilakiertuetta ei ehditä suorittaa, kun kuuluu räjähdys. Sisätilat täyttyvät riehuvista ja murhanhimoisista vangeista, ja Albionin kolme tiukimmin vartioitua selliä ammottavat tyhjyyttään. Kuvio on hyvinkin selkeä: tämä ei ollut pelkkää sattumaa tai huonoa tuuria.

Lyhyesti virsi kaunis

Traitor’s Keepissa on luvassa kolme uutta aluetta tutkittavaksi:

Ravenscar Keep – Tiukasti salassa pidetty vankila, Albionin vaarallisimpien rikollisten viimeinen koti ennen iänikuista lepoa. Kaikista mädintä pohjasakkaa pidetään vankilan alimmalla tasolla, jonne ei aurinko paista.

Clockwork Island – Eriskummallinen ja värikäs kaupunki, joka pitää sisällään hieman mekaanisempia asukkeja, joista suurin osa on verenhimoisia. Asuinalueen huipulle kohoaa tehdas, jonka portit ovat olleet pitkään suljettuina.

Godwin Estate – Poisnukkuneen rikkaan lordin hylätty kartano, joka on kaikkea muuta kuin tyhjillään. Kartanoa ympäröi iso piha-alue, jonka suunnittelijalla ei kieroutuneisuutta puutu. Jopa suvun oma hautausmaa löytyy.

Kaikkia alueita yhdistää yksi asia: ne eivät tarjoa kovinkaan paljon sisältöä pelaajalle. Yritystä on, ja tarinaa on mietitty enemmän kuin yhden iltaman, mutta valitettavasti toteutustasolla ei ole onnistuttu. Alueista mielenkiintoisin on ehdottomasti robottien täyttämä pikkuinen kaupunki, joka on nopeasti ohi putkimaisen suunnittelun takia. Kokonaisuudessaan lisäri on pelattu kahdessa–kolmessa tunnissa läpi eikä sen jälkeen paljoa sivutehtäviä jää suoritettavaksi. Sivutehtävät koostuvat hyvin pitkälle tylsistä ”etsi ne” – ja ”hakkaa nuo” -tyylisistä tehtävistä. Uusia aseitakaan ei ole tarjolla, ja lukuun ottamatta Clockwork Islandin robotteja ei täysin uusia vihollisjoukkoja tavata.

Yksi hyvin erityinen seikka ilmeni pelin käynnistyttyä: mistään ei voinut aktivoida lisäosaa. Lyhyen Internet-tiedonhaun jälkeen selvisi, että alkuperäinen juoni täytyy läpäistä ensin. Tämä on jaksotuksen suhteen ihan looginen ratkaisu, sillä seikkailu Albionissa ei lopu pääjuonen jälkeen, vaan pelastetun kuningaskunnan hallitseminen jatkuu. Ilman mitään tiedon poikasta ratkaisu kuitenkin aiheuttaa pelaajille melkoista päänvaivaa ja turhautumista.

Lisäosassa olisi potentiaalia ja siitä löytyy hauskoja elementtejä, kuten esimerkiksi Clockwork-eliksiiri, joka muuttaa uskollisen koiran räkyttäväksi peltipurkiksi. Tarinan alku on lupaava ja loppuhuipennus yllättää positiivisessa mielessä. On surullista, että sisältö on kuitenkin laiha ja viihdettä riittää hyvin lyhyeksi aikaa. Hinnaltaan 560 Microsoft-pistettä maksava lisäosa ei anna rahoille tarpeeksi vastinetta, mutta mikäli aikaa on tuhlattavaksi saakka, tukullinen rahaa taskussa ja suuri houkutus kohti Albionin vihreitä niittyjä, menee Traitor’s Keep parempaa sisältöä odotellessa.