Fallout 4: Far Harbor (DLC)

Kirjoittanut: Livegamers

03.06.2016

Far Harbor on Fallout 4:n kolmas ja tähän asti odotetuin lisäosa, sillä sen jälkeisestä sisällöstä ei ole varsinaisesti hiiskuttukaan. Bethesta Softworks on luvannut pelaajille paljon uudella lisäosallaan, muun muassa suurimman alueen ikinä Fallout-sarjan aikaisemmista lisäosista. Far Harborin saa omakseen 25 euron hintaan, mitä voidaan pitääkin tyyriinä. Onko se sen arvoinen?

A long time ago in a harbor far, far away…

Tarina alkaa tutulla tavalla kuuntelemalla radiota, ja tällä kertaa kyseessä on kiireinen tehtävä Valentinen etsintätoimistosta. Valentinen tunteman kalastajan tytär on kadoksissa ja kaikki merkit viittavaat hänen karanneen Far Harbor –nimiselle saarelle, jossa on piilotettu pakolaisleiri Syntheille. Sole Survivor suuntaakin Mainella olevaan saareen veneellä, hyvin Point Lookout –tyylisesti. Saarelle saapuessa näkeekin hyvin alueen ulkonäköä, ja se onkin visuaalisesti kaunista katseltavaa.


Far Harbor paljastuu myös pieneksi rantakaupungiksi, jonka asukkaat ovat joutuneet väistymään radioaktiivisen sumun myötä saaren ainoaan turvalliseen kulmaan. Pelaajalle selvenee, että saari on tietynlaisen sisällissodan alla, jossa eri ryhmittyminä toimivat Far Harbor, Children of Atom sekä Synth-pakolaiset. Far Harbor haluaa päästä eroon sumusta ja fanaattisista Children of Atom –kulttilaisista, kun taas Children of Atom tietää, että tappava radioaktiivinen sumu on taivaanlahja ja sen kuuluisi ottaa koko saari haltuun listiessä epäuskovaiset siinä samalla. Synth–pakolaiset ovat taas tällä kertaa ne rauhaa rakastavat kukkahattutädit, jotka toivovat tappeluiden loppuvan ja rakkautta koko saarelle. Pinnan alla on salaisuuksia puolin ja toisin, jotka aukenevat pikkuhiljaa Sole Survivorille.

Jos sumuun haluat mennä nyt…

Sumun ja soiden takia Far Harbor muistuttaa liiankin pitkälti Fallout 3:n lisäosaa, Point Lookouttia. Harmillisesti suon keskellä ruudunpäivitys tippuu tietyissä kohdissa ainakin Xbox Onen kanssa aivan järkyttävästi. Visuaalisesti Far Harbor on parhaimmillaan päiväsaikaan, kun sumu loistaa poissaolollaan. Radioaktiivinen sumu tuo kanssaan myös uusia vaarallisia vihollisia, kuten antler tai gulper, jotka vaanivat sumussa. Uudelta alueelta löytyy paljon tutkittavaa sekä uusia siirtokuntia rakennettavaksi.

Päätarina Far Harborissa on varsin hyvin toteutettu, ja se saakin koko lisäosaltaan suurimmat kiitokset. Pituudella sitä ei vain pilattu, sillä allekirjoittaneella meni alle kymmenen tuntia sen läpäisyssä. Far Harborin konfliktit ovat mielenkiintoisia ja faktioneiden salaisuudet tuovat syvyyttä tarinaan. Synthien etiikkaan pureudutaan taas ja myös pelaaja itse joutuu vastaamaan ainakin yhteen polttavaan kysymykseen, mikä voi tuoda uusia ulottuvuuksia pääpelille. Sole Survivorin päätökset tuovat peruuttamattomia lopputuloksia Far Harborissa, mikä tuo myös uudelleenpeluuarvoa.


Sivutehtäviä on kaikilla ryhmittymillä, mutta niitä ei loppujen lopuksi ole kauhean paljon. Suurin osa sivutehtävistä valitettavasti laskeutuu monotonisien tehtävien alle, missä pelaaja suuntaa paikkaan x ja noutaa asian y. Onneksi kasassa on mukana mehukkaitakin tehtäviä, missä on sitä vanhaa Fallout-hohtoa. Parhaimpana mieleen painui saarella olevan hotellin kytköksistä löydettävään murhamysteeriin.

… niin takuulla yllätyt

Kokonaisuutena Far Harbor on oiva lisäpaketti nälkäisille Fallout-faneille, mutta 25 euron hinta on hieman suolainen verrattaessa sen tehtävälliseen sisältöön. Fallout-sarjan parhaimpiin lisäosiin sitä ei voi nostaa, vaikka rima onkin siinä hitusen korkealla. Tarinankerronta ja uudet hahmot tuovat mielenkiintoista lisäsisältöä pelille. Far Harborin päätarina ainakin voittaa pääpelin tarinan mennen ja tullen.

Sivutehtäviin olisi toivonut lisää ulottuvuutta sekä pelisarjalle tunnettua absurdisuutta. Toivoa saattaa, että tulevat lisäosat parantavat näissä kohdissa tarjontaa. Far Harbor on hyvä, mutta ei tarpeeksi hyvä.

Hyvää

+ Päätarina
+ Ryhmittymät / faktiot
+ Tunnelma ja ympäristö

Huonoa

– Sivutehtävät
– Vähän tekemistä
– Sumu