Ghost Recon: Future Soldier -moninpelibeta

Kirjoittanut: Livegamers

02.05.2012

Kauan odotetun Ghost Recon: Future Soldierin moninpelibeta käynnistyi viimein 19.4. Pelisarjan fanina odotukset olivat korkealla, vaikkakin pelin lisänimi ”tulevaisuuden sotilas” herätti epäilyksen tunteita. Nyt kun sotiminen on taas muutamaksi viikoksi ohi, on aika katsastaa, mitä tästä ennakkokurkkauksesta jäi käteen.
Ensimmäinen pelikerta uusimman haamuilun parissa oli melkoinen järkytys: kaiken maailman sensorikranaatit, häiveteknologia ja lentävät vakoiludronet tuntuivat tukahduttavan Ghost Recon -pelisarjalle tunnusnomaisen hiiviskelyaspektin. Tämän lisäksi ohjattavuus ja uusi ”suojasta suojaan” -liimautumismekanismi tuntui lähinnä Gears of War -universumista revityltä turhakkeelta eikä yhtään soveliaalta haamujen maailmaan. Alkujärkytyksestä huolimatta päätin jatkaa pelaamista nähdäkseni minkälaisilla tavaroilla hahmot on mahdollista varustaa. Muutaman päivän pelaamisen jälkeen minulle alkoikin muodostua parempi kokonaiskuva moninpelin ideasta, ja yhtäkkiä kaikki yllä mainitsemani high tech -välineet eivät tuntuneetkaan niin järjettömiltä.

Ubisoft on onnistunut luomaan tietynlaisen tasapainon moninpeliin, joten mikään scifi-laite ei sinällään luo ylivoimaista etulyöntiasemaa kummallekaan joukkueelle, vaan tarjolla olevat laitteet tuovat lähinnä taktista apua. Perinteisen hiiviskelyn ja ”kämppäyksen” sijaan voitto saavutetaan siis paikantamalla vihollinen ja tämän sijaintitiedon oikeanlaisella hyödyntämisellä – kyseessä on perinteistä hieman aggressiivisempi lähestymistapa, mikä saa pelaajat liikkumaan enemmän. Paikannuslaitteiden avulla kunnollinen tiimipelaaminen ja taktikointi onnistuu myös julkisilla servereillä riippumatta siitä, onko yhdelläkään joukkueen jäsenistä mikkiä käytössä.

Oli erittäin positiivista huomata, että Ubisoft on panostanut tiimipelaamisen tärkeyteen moninpeliotteluissa. Aluksi ihmettelin kovasti, miksi betan ainoat pelimuodot olivat objective-pohjaisia eivätkä normaalia ”team deathmatchiä”, joka olisi mielestäni antanut paremman kuvan moninpelistä. Myönnän kuitenkin hätäilleeni aivan turhaan. Tarjolla olevat pelimuodot – Conflict ja Saboteur – viestittävät pelaajalle loistavasti, että kyseessä on todellakin taktikointiin ja yhteistyöhön perustuva peli eikä ramboilemalla saavuteta voittoa. Future Soldierissa pisteitä ei siis kerry pelkästään tapoista, vaan esimerkiksi taustatulen tarjoaminen konekiväärillä on samanarvoinen suoritus – sainpa jopa muutamaan otteeseen taponarvoiset pisteet pelkästä henkisen tuen tarjoamisesta, kun kyykistelin pommia virittävän joukkuetoverin vieressä. Nämä voivat kuulostaa pieniltä asioilta peliä pelaamattomille, mutta niiden vaikutus joukkuepelaamisen laatuun on selvästi havaittavissa. Näiden asioiden lisäksi yhteistyöpainotteisuus näkyy siitä, että tasapelitilanteessa paremmin yhteistyötä tehnyt joukkue vie voiton.

Hahmoluokkia Future Soldierissa on yhteensä kolme: kiväärimies, tiedustelija ja pioneeri. Jokaisella hahmoluokalla on tietysti omat etunsa ja heikkoutensa, minkä takia jokainen niistä vaatii hieman erilaisen lähestymistavan otteluihin. Kiväärimiesluokka soveltuu parhaiten suoraan toimintaan, tiedustelija hitaaseen etenemiseen ja pioneeriluokka vihollisen paikannukseen ja lähitaisteluun. Hahmonkehitysmekanismi on myös uudistettu vastaamaan nykypäivän standardeja: otteluista ansaituilla pisteillä nostetaan hahmon tasoa ja avataan uusia aseita ja esineitä. Uuden tason saavuttaminen puolestaan tuo käyttöön pisteitä, joilla saa ostettua avattuihin aseisiin lisäroinaa. Erilaisia aseita ja niihin lisättäviä laitteita pitäisi ennakkotietojen mukaan löytyä jopa 20 miljoonan erilaisen kombinaation luomiseen, eli jokaiselle pelaajalle luulisi löytyvän mieluinen yhdistelmä.

Kaiken kaikkiaan Ghost Recon: Future Soldierin moninpelibeta jätti erittäin positiivisen jälkimaun, vaikka pientä viilaamista vielä löytyikin useammalla osa-alueella. Suojaanliimautumismekanismi esimerkiksi aiheuttaa ajoittain epämukavia tilanteita, joissa suojaan menemisen sijaan pelaaja joutuu suoraan tulilinjalle. Muita mainitsemisen arvoisia ongelmia ovat satunnaiset visuaaliset bugit – päättömät hahmot Killcam-videoissa –, kranaattien aivan liian pitkä heittomatka, vakoiludroneien vaikea tuhoaminen ja satunnaiset kuvakulmaongelmat suojassa ollessa. Ongelmistaan huolimatta Future Soldier vaikuttaa erittäin lupaavalta moninpeliltä. Täytyy myös ottaa huomioon, että kaksi pelimuotoa ilman muokkausmahdollisuuksia antaa melko rajoittuneen kuvan lopullisesta tuotteesta. Toivottavasti Ubisoft vain ymmärtää antaa tarpeeksi paljon vapauksia pelimuotojen muokkaukseen, sillä itse ainakin haluaisin kokeilla haamuilua ilman scifi-roinia, vaikka en enää pidäkään niitä kielteisenä lisäyksenä.