Haastattelussa Cameron Payne

Kirjoittanut: Livegamers

14.09.2004

Microsoft järjesti elokuun alkupuolella Halo 2 -aiheisenlehdistötilaisuuden Tukholmassa, jossa Livegamersin toimitus pääsi ottamaan ensituntumaa pelin betaversioon ja haastattelemaan projektista vastaavaa tuotepäällikköä, Cameron Paynea. Laajempi ennakko Halo 2 -moninpelistä luvassa lähiaikoina.

Mitä kuuluu tehtäviinne Microsoftilla?

Olen Halo 2 -projektin tuotepäällikkö, ja vastaan kyseisen pelisarjan markkinoinnista. Työskentelen hyvin läheisesti Bungie-studion kanssa, ja pidämme yhteyttä päivittäin. Yhtiöidemme konttorit ovat lähes vierekkäin, joten yhteistyön tekeminen on erittäin helppoa.

Halo: Combat Evolved oli huikea menestys Xboxilla. Minkälaisia odotuksia teillä on jatko-osan suhteen? Oliko teillä paineita sen tekemisessä?

Ensimmäisen Halon menestyksen jälkeen meidän oli tietysti luotava jotain todella erinomaista. Siinä missä ensimmäinen osa oli tehty Xboxin lanseerausta varten tiukkojen aikataulujen puitteissa, meillä on ollut huomattavasti enemmän aikaa käytettävissä jatko-osan kehittämiseen. Sanoimme jo projektin alkaessa, että Halo 2 tulee olemaan valmis, kun olemme itse tyytyväisiä siihen. Bungie on ilmoittanut, että peli tulee olemaan valmis marraskuun 11. päivä, ja olemme saaneet mukaan kaikki ne ominaisuudet, jotka alunperin suunnittelimmekin.

Halo 2 on ollut työn alla jo kolme vuotta. Oliko teillä mitään suurempia ongelmia tuona aikana?

Tämän kokoisissa projekteissa on aina ongelmia. Pelinkehitys on hyvin monimutkaista, ja se vaatii paljon suunnittelutyötä, mutta erilaiset haasteet on tehty voitettaviksi. Mielestämme käyttämämme kolme vuotta on ollut melko kohtuullinen aika näin ison projektin läpiviemiseksi.

Olemme saaneet hyvin vähän tietoa Halo 2:n yksinpelistä, onko teillä erityistä syytä tähän?

Vaikein tehtävä yksinpelin tekemisessä on hyvän juonen ja hahmojen luominen. Bungie käyttää kaikista tuntemistani pelistudiosta eniten aikaa näiden asioiden kehittämiseen, jotta he onnistuisivat tekemään mahdollisimman mielenkiintoisen ja jännittävän pelikokemuksen. Tämä on syynä siihen, miksi emme ole kertoneet paljoa yksinpelistä. Emme halua pilata tulevaa pelikokemusta paljastamalla yksityiskohtia esimerkiksi tarinankulusta tai eri hahmoista. Haluamme ihmisten ottavan asioista itse selvää pelaamalla yksinpelikampanjan läpi.

Saammeko mahdollisesti demoversion pelattavaksi lähiaikoina?

Emme ole tehneet mitään päätöksiä vielä, mutta yksi asia on varma: demoversiota ei tule ennen itse pelin julkaisua.

Voitteko kertoa moninpelin yksityiskohdista, esimerkiksi siitä, kuinka monta pelaajaa voi pelata verkossa samanaikaisesti, mitä pelimuotoja on valittavissa ja kuinka puhekommunikointia hyödynnetään?

Samanaikaisesti verkossa voi olla kuusitoista pelaajaa, ja erilaisia moninpelikarttoja tulee olemaan runsaasti. Tällä hetkellä betatestaamme viidellä eri kartalla, mutta päätöstä lopullisesta määrästä ei ole vielä tehty. Pelimuodoista sen verran, että normaalien tiimintapon ja lipunryöstön lisäksi olemme kehittäneet niistä erilaisia variaatioita. Yksi esimerkki on Assault, jossa toinen joukkue yrittää kantaa pommin vastustajan tukikohtaan ja odottaa sen räjähtämistä, kun taas vastustaja yrittää saada tämän estettyä. Uutena ominaisuutena pelissä voi myös olla useampia joukkueita samanaikaisesti pelaamassa – teoriassa joukkueita voi olla yhtä monta kuin pelaajiakin. Äänikommunikointi on tietysti iso osa Xbox Live -kokemusta, ja harkitsemmekin erilaisia ratkaisuja sen toteuttamiseksi. Betaversiossa voit kuunnella ja puhua kaikille pelaajille, jotka ovat tietyllä etäisyydellä itsestäsi, ja mikäli haluat viestiä vain omalle joukkueellesi, sinun täytyy painaa valkoista nappia. Halo 2 tukee tietysti uusia Xbox Live 3.0 -ominaisuuksia, ja Bungie onkin työskennellyt erittäin tiiviisti Microsoftin asiantuntijoiden kanssa näiden kaikkien ominaisuuksien saamiseksi peliin mukaan.

Minkälaisia turnauksia Microsoftilla on suunnitelmissa Halo 2:n suhteen, ja minkälaisella aikataululla niitä järjestetään?

Tulemme tietysti järjestämään erilaisia turnauksia, ja ne tulevat olemaan maailmanlaajuisia. Tarkempia aikatauluja minulla ei ole kertoa, mutta ensimmäinen erittäin iso turnaus alkaa varmasti melko pian, heti pelin julkaisun jälkeen.

Onko teillä erityisiä terveisiä ihmisille, jotka odottavat pelin julkaisua marraskuun 11. päivä?

Kaikille jotka ovat odottaneet peliä jo pitkään voin sanoa, että se tulee varmasti olemaan sen arvoista! Halo 2 tulee lunastamaan kaikki lupauksensa, ja se tulee olemaan jotain, mitä pelimaailmassa ei ole aikaisemmin koettu. Odotamme innolla, miten ihmiset tulevat reagoimaan yksinpelikampanjaan, ja olemme mielestämme onnistuneet pitämään yksityiskohdat hyvin salassa, jotta pelinautinto olisi täydellinen. Itse en malta odottaa sitä hetkeä, kun kaikki pääsevät pelaamaan peliä maailmanlaajuisesti Xbox Liven kautta myös verkossa.