Haastattelussa Chris Kimmel – Viva Piñata

Kirjoittanut: Livegamers

22.09.2006

Kuka: Chris Kimmel, tuotantopäällikkö, Microsoft Game StudiosMissä: Leipzig Games Convention 2006
Milloin: Torstai 24. elokuuta 2006

Teillä oli pieni ongelma Viva Piñatan kanssa esittelysalissa Leipzigin Pelimessuilla 2006. Mikä meni pieleen?

Chris Kimmel: Kokoonpano ei ollut ihanteellinen, joten meidän piti pikaisesti muuttaa asioita. Ongelmana oli, että esittelysalin konsolit olivat myyntikoneita eivätkä debug-konsoleita. Myyntikoneet taas estävät kanssakäymisen käyttäjän ja kovalevyn välillä. Olimme juuri lisänneet uuden autosave-piirteen ja se aiheutti meille ongelmia, mutta saimme sen selvitettyä ja Viva Piñata sai mahtavaa palautetta vierailijoilta.

Viva Piñata kuulostaa melko monimutkaiselta idealta. Mistä siinä aloitetaan?

CK: Kirjaimellisesti mullasta. Siinä aloitetaan pienestä puutarhasta, joka on oikeastaan vain kasa multaa. Se oli aikoinaan upea paikka, mutta se rappeutui. Jäljelle jäi vain kivenmurikoita, rikkaruohoja ja – arvasit oikein – multaa. On pelaajan tehtävä palauttaa puutarha entiseen loistoonsa. Pelaaja aloittaa pienellä valkoisten viivojen rajaamalla alueella, johon hän voi vaikuttaa. Kun pelaaja rakentaa puutarhaansa, viivat työntyvät kauemmas ja kauemmas, kunnes pelaajalla on laajalle rönsyilevä piñataparatiisi. Mutta totta, voi olla aika pelottavaa kun saa maanpalan, joka pitää kehitellä hienoksi jälleen. Juuri sen vuoksi meillä on kokoelma hahmoja, jotka ovat siellä auttamassa pelaajaa.

Miten nämä hahmot pelaajaa auttavat?

CK: He tarjoavat neuvoja, palkitsevat vaivannäön ja auttavat tietyissä tehtävissä. Esimerkiksi Leafos on ensimmäinen hahmo jonka pelaaja tapaa. Ihan ensimmäiseksi hän antaa pelaajalle Piñata Ensyklopedian, johon kasaantuu tietoja pelaajan omistamista Piñatoista ja myös vinkkejä kuinka houkutella uusia. Siinä myös listataan kaikki pelaajan puutarhassa oleilevat Piñatat sekä niiden arvot, joten pelin edetessä tämä on erittäin arvokas apuväline. Mitä tulee muihin hahmoihin, jotkut rakentavat rakennelmia pelaajan puolesta, parantavat kipeitä Piñatoita ja niin edelleen.

Oletteko kiinnostuneita pitämään pelin mahdollisimman helposti lähestyttävänä, jotta se vetoaisi laajempaan yleisöön?

CK: Meillä on kolme kohdeyleisöä tälle pelille: lapsipelaajat, satunnaiset pelaajat ja naispelaajat. Markkinointimme kärki kohdistuu kuitenkin lapsipelaajiin. Koska nuorin osio kohdeyleisöstämme ei välttämättä osaa lukea, on pelissä myös ääninäyttely. Haluamme tehdä pelistä heille mahdollisimman yksinkertaisen ja helposti lähestyttävän. Tekstit ja ääninäyttelyt käännetään yli kymmenelle kielelle, muun muassa eurooppalaisille kielille, japaniksi, kiinaksi ja koreaksi.

Tulevatko kokeneemmatkin pelaajat nauttimaan Viva Piñatasta?

CK: Tämä on erittäin tärkeää. Tulette kuulemaan paljon puhetta siitä, kuinka markkinoimme peliämme nuorille pelaajille, satunnaisille pelaajille ja naispelaajille. Mutta oikeastaan tämä peli on suunnattu kaikille. Se on hyvin porrastettu, eli olitpa sitten täysin vieras pelimaailmassa tai todellinen hardcore-pelaaja, tulet nauttimaan tästä pelistä. Se on niin monimutkainen kuin pelaaja haluaa sen olevan. Maailmassa on vielä paljon ihmisiä, jotka ovat edelleen lapsia sydämeltään, jotka edelleen muistavat pelanneensa Nintendoa ja Raren pelejä ollessaan nuorempia. Näihin ihmisiin me haluamme vedota.

Okei, eli mitä puutarhassa pitää ensimmäiseksi tehdä?

CK: No, ensimmäinen välineesi Viva Piñatassa on lapio. Ensimmäinen lapio jonka pelaaja saa on vanha romu, mutta se on silti tärkein väline koko pelin ajan. Kun etenet pelissä, saat parannuksia lapioosi. Sinulla on siis lapiosi, ja sillä alat kääntelemään kovaa maata luodaksesi mukavan pehmeää maaperää, kitkemään rikkaruohoja ja tuhoamaan ympäriinsä lojuvia kivenmurikoita.

Kaivelemme siis maata… Milloin Piñatat tulevat kuvioihin?

CK: Piñatat vaativat erikoisolosuhteita saapuakseen puutarhaasi. Onneksi ensimmäinen Piñata joka puutarhastasi kiinnostuu, etsii isoja maatilkkuja joissa on miellyttävän uutta maaperää – se on Whirlm! Kaikki Piñatat on nimetty erilaisten karkkien mukaan, eli siellä on Whirlm joka on mansikkakierretikkarin muotoinen mato, Bunnycomb joka on hunajakennokakun oloinen pupu, mehiläinen on Buzzlegum, hevonen on Horsetachio ja niin edelleen. Piñatoiden houkuttelemisessa on neljä vaihetta. Ensin ne pitää houkutella maailmaan. Seuraavaksi ne pitää saada astumaan puutarhasi rajojen sisäpuolelle tekemällä olosuhteet mahdollisimman hyviksi niille. Kolmanneksi ne pitää saada asukkaiksi, ja tässä vaiheessa asiat vasta käyvätkin kiinnostaviksi. Aluksi kaikki Piñatat ovat mustavalkoisia, mutta kun niistä tulee vakioasukkaita ne muuttuvat kirkkaan värikkäiksi. Voit myös nimetä puutarhasi asukkaat, valita ne ja määrätä mihin liikkua. Viimeinen vaihe on saada Piñatat rakastumaan toisiinsa niin, että ne lisääntyvät.

Eli pelaaja kasvattaa Piñatoja?

CK: Aivan. Vain kaksi villiä Piñataa suostuu astumaan puutarhaasi. Jos pelaaja haluaa niitä lisää, hänen on saatava ne kehittämään jotain, mitä me kutsumme ”Piñata-Romanssiksi”. Jotta tämä tapahtuisi, Piñatat tarvitsevat kotoisan paikan. Siksi Leafos antaa pelaajalle Whirlmin talon ja peli lähtee käyntiin. Kun pelaaja on löytänyt talolle paikan, rakentaja ilmestyy paikalle ja pystyttää sen. Kun se on valmis, pelaaja voi tutustuttaa Piñatoja toisiinsa. Kaikki Piñatat ovat epäseksuaalisia, joten pelaajan ei tarvitse huolehtia poikien ja tyttöjen yhteensovittamisesta. Seuraavaksi ne on saatava rakastumaan, ja sitä varten on läpäistävä minipeli. Tämä peli on erilainen jokaisen Piñatan kohdalla ja ne vaikeutuvat pelin edetessä. Whirlmien tapauksessa ne pitää vain johdattaa toistensa luokse pienen rakkauden labyrintin läpi. Olettaen, että se sujuu hyvin, alkaa Romanssi-Tanssi! Piñatat suuntaavat sisälle taloonsa ja pelaaja saa mennä niiden mukana! Jokaisella lajilla on oma erityinen musiikkinsa ja tanssityylinsä. Whirlmit diggailevat funkia, karhut pitävät surffimusasta ja koirat tanssivat skottilaisen tanssin.

Sitten syntyy Piñata-vauva?

CK: Kyllä. Piñatat eivät synny elävinä, vaan ne toimitetaan perille munan muodossa Storkoksen toimesta. Kestää hetken ennen kuin muna kuoriutuu, mutta tässä ajassa pelaaja voi toimittaa sen kaverilleen Xbox Liven kautta tai odottaa ja lisätä munan omaan puutarhaansa. Jos antaa Whirlmien poikasen kuoriutua, niin yhtäkkiä Sparrowmint kiinnostuu asuinpaikasta…

Olet kertonut, että voimme nimetä Piñatojamme. Miten muuten voimme kustomoida niitä?

CK: Voit merkata Piñataasi tietoja, kuten sen nimen ja mistä se on peräisin. Yksi mahtavimmista jutuista pelissä on, että voit vaihtaa Piñatojasi kavereittesi kanssa ja seurata mihin Piñatasi päätyy kun se matkustaa Viva Piñata -universumin läpi pelaajalta pelaajalle. Voit kustomoida niiden ulkonäköä laajalla asustevalikoimalla, kuten repuilla ja silmälaseilla.

Voiko Piñatojen värejä muuttaa?

CK: Ei. Värit ovat hyvin tärkeitä Piñatoille, sillä ne ilmaisevat kehitystä eri tasojen välillä. Esimerkiksi ponilla on hyvin erilainen värikartta verrattuna hevoseen, ja haluamme varmistaa, että nuo värikartat pysyvät samoina.

Selvä, eli meillä on ensimmäinen Whirlm-vauva. Miten houkuttelemme lisää Piñatoja?

CK: Kun sinulla on ensimmäinen Whirlmin poikanen, Sparrowmint ilmestyy. Nimittäin kaikkia Piñatoja ei houkuttele vain puutarhasi. Joitain kiinnostaa toiset Piñatat, ja on pelaajan tehtävä selvittää kuinka houkutella molempia puutarhaan, jotta saisi houkuteltua vielä lisää uusia Piñatoja. Esimerkiksi käärme tulee puutarhaasi, jos siellä on paljon vehreää ruohoa, mutta se ei asetu vakioasukkaaksi ennen kuin sillä on hiiriä syötävänään. Pelaajan pitää siis selvittää kuinka houkutella hiiri-Piñata, saada se asukkaaksi ja estää sitä käymästä liian pelokkaaksi ja karkaamasta, jotta käärme voi syödä sen! Pelaajan täytyy siis tasapainottaa ekosysteemi ja pitää Piñatat mahdollisimman tyytyväisinä.

Onko pelissä valuuttaa?

CK: Kyllä. Rikkoessasi kivenmurikoita puutarhassa keräät suklaakolikoita. Kun Kyläkauppa aukenee, pelaaja voi käyttää kolikkonsa siemeniin, työkaluihin ja jopa apulaisten palkkaamiseen. Voit myös ansaita vaihtamalla Piñatojasi. Jokaisella puutarhassasi olevalla Piñatalla on määritelty arvo, eli voit rakentaa melkoisen tuottoisan bisneksen kasvattamalla Piñatoja ja vaihtamalla niitä.

Toimiiko tämä vaihtosysteemi Xbox Livessä?

CK: Voit lähettää kavereillesi esineitä ja Piñatoja puutarhastasi Liven kautta. Paikalle ilmestyy iso laatikko, joka täytetään mielen mukaan. Kaverisi saa lähettämäsi tuotteet laatikossa. Tämä on mahtava juttu, koska jos olet jumissa etkä pysty houkuttelemaan tietyn tyyppisiä Piñatoja, voit pyytää kaveriasi lähettämään pari. Voit myös tehdä tuhojasi laittamalla epämiellyttäviä asioita, kuten Happamia Piñatoja, kaverillesi menevään laatikkoon…

Happamat Piñatat? Ovatko ne huono juttu?

CK: Ne ovat pahoja Piñatoja. Ne ovat kirkkaan punaisia, eli ne on helppo erottaa hyvistä Piñatoista. Ne ovat hyvin tuhoisia. Ne rikkovat aitoja ja rakennelmia puutarhastasi, aiheuttavat tappeluita asukkaiden välille, tekevät asukkaitasi sairaiksi ja yleensäkin vaikeuttavat elämääsi.

Mitä muita suunnitelmia teillä on Xbox Live -pelaamiseen?

CK: Tällä hetkellä vain vaihtosysteemi, mutta meillä on suuria suunnitelmia. Itse asiassa yksi toinen juttu on Xbox Live -haasteet, joita tulee esiin silloin tällöin. Pelaaja näkee nämä ruudun alanurkassa. Siellä saattaa esimerkiksi näkyä, että ”Piñata-tehdas tarvitsee kolme Horstachiota synttärijuhliin, voitko toimittaa niitä?”. Jos pelaaja sanoo kyllä, hän saa aikarajan missä ajassa tarvittavat Piñatat on toimitettava. Xbox Livessä pelaaja rankataan ajan ja pisteytyksen mukaan. Jos pidät kilpailevasta pelityylistä, tämä on sinun juttusi.

Voimmeko vierailla kaverin puutarhassa Xbox Liven kautta?

CK: Tutkimme juuri sitä vaihtoehtoa.

Yleensä piñatoja mätkitään pesäpallomailalla. Voiko sitä tehdä myös pelissä?

CK: Meillä ei ole pesäpallomailaa, mutta pelaaja voi räjäyttää Piñatansa auki. On kuitenkin muistettava, että tämä on positiivinen peli ja Piñatojen rikkomisella on seuraamuksia.

Oletteko pitäneet ohjaussysteemin yksinkertaisena, niin etteivät nuoremmat ja satunnaisemmat pelaajat vieraannu?

CK: Ehdottomasti. Se on erittäin yksinkertainen ja perustuu muutamaan avainohjaukseen ja napinpainallukseen ja ruudulla näkyy aina ohjeet. Sen lisäksi, jos olet kokeneempi pelaaja ja tottunut elämäsimulaattoreihin ja mikrotason hallintaan, niin tässä pelissä on sinulle paljon syvyyttä. Jos et ole tottunut siihen, voit palkata työläisiä auttamaan puutarhan pikkuasioissa ja itse keskittyä hauskanpitoon.

Kuinka paljon erilaisia kasvi- ja puulajikkeita voi puutarhaan laittaa?

CK: Pelissä on suunnilleen 50 erilaista kasvia ja puuta kerättävinä. Niitä voi ostaa Kyläkaupasta ja niillä kaikilla on käyttötarkoitus, vaikka jotkut ovat parempia puutarhallesi kuin toiset. Pelaajan täytyy kokeilla ja selvittää tarpeelliset yksityiskohdat. Erilaiset siemenet houkuttelevat erilaisia Piñatoja puutarhaan. Esimerkiksi porkkanat houkuttelevat kaniineja (Bunnycomb) ja nauriit hiiriä (Mousemallows). Eikä vastuu lopu siemenien istuttamiseen, niitä pitää myös kastella, jos haluaa kasvin kasvavan!

Onko teillä suunnitelmia Kauppapaikalle?

CK: Meillä on EHDOTTOMASTI suuria suunnitelmia Kauppapaikalle. En voi vielä kertoa mitä ne ovat, mutta Kauppapaikalla tulee olemaan paljon ladattavia asioita.

Miten televisiosarja liittyy peliin?

CK: Jokaisessa jaksossa tulee olemaan kaksi tarinaa ja molemmissa on pelivinkkejä. Esimerkiksi yksi jakso saattaa kertoa yksisarvisen houkuttelemisesta puutarhaan. Jos haluat tehdä sen pelissä, sinun on luotava samanlaiset olosuhteet.

Miten peli päättyy?

CK: Viva Piñatassa ei ole loppua. Pelissä on 60 erilaista Piñataa kerättävänä, ja siitä kertyy merkittävä määrä peliaikaa, etenkin jos laskee mukaan vielä Happamat Piñatat ja suhteet eri Piñata-lajien kesken. Esimerkiksi ankat ja hanhet eivät pidä toisistaan, joten ne on pidettävä erillään, jos haluaa rauhallisen puutarhan!

Kiitoksia ajastasi Chris!