Haastattelussa Jari Keskitalo

Kirjoittanut: Livegamers

03.12.2005

Haastattelu ja kuvat: BlingBling
Livegamers kävi tapaamassa Microsoftin nykyistä HED -yksikön maajohtajaa, Jari Keskitaloa. Miten Xbox 360 -konsolia markkinoidaan Suomessa ja miten Microsoft esimerkiksi suhtautuu hc-pelaajiin kuluttajina, se selviää oheisesta erikoishaastettelusta.

Kuka olette ja mikä on toimenkuvanne Microsoftilla?

Olen Jari Keskitalo ja tehtävänäni on vastata Microsoftin Home & Entertainment divisioonan toiminnasta Suomessa. Eli käytännössä tähän kuuluu myynti ja markkinointi. Tuotealueina meillä on Xboxin lisäksi erilaiset oheislaitteet ja softan myynti kuluttajille, mutta Xbox on iso osa tätä kokonaisuutta.

Xbox 360 julkaistaan Euroopassa 2. joulukuuta, minkälaisia odotuksia teillä on myynnin suhteen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä? Entä uskotteko että myös Core-versio tulee myymään hyvin?

Jälleenmyyjiltä saamani palautteen perusteella uskoisin että joulukuun osalta myymme loppuun sekä Core- että Premium -versiot. Näen, että kun Premium –versio myydään loppuun, alkaa Core –versio myymään myös hyvin. Kuluttajat hankkivat siihen haluamansa lisävarusteet, esimerkiksi kovalevyn.

Odotuksien osalta sen verran, että joulukuun myynti tulee olemaan hyvä, eli kaikki saadaan kaupaksi, mitä maahan saadaan tavaraa. Toki enemmän saataisiin kaupaksi, mutta tämän tilanteen kanssa joudutaan vain elämään. Joulukuun tavoitteena on myös saada hyvä yleisnäkyvyys tälle uudelle kolmannen sukupolven tuotteelle, ja saada ihmiset tietoiseksi että tällainen tuote on myynnissä. Nyt homma lähtee liikkeelle, ja pelit sekä lisävarusteet ovat saatavilla. Lyhyellä tähtäimellä ei ole vaikeuksia saada kahta eri versiota kaupaksi. Toki suurin osa haluaa paremman ja kalliimman version itselleen, mutta on myös niitä, joille hinta on määräävä tekijä ja he päätyvät Core –versioon. Tämän voi myöhemmässä vaiheessa päivittää haluamillaan lisävarusteilla.

Onko teillä antaa tarkempia arvioita kappalemääristä?

Kappalemääristä on tehty lähinnä sisäistä harjoittelua ensi kesään saakka, joten mitään tarkkoja tavoitteita ei ole. Kilpailusyistä emme voi paljastaa tarkkoja kappalemääriä, mutta arvioisin että Suomessa menee laitteita kaupaksi kymmeniä tuhansia kappaleita ensi kesään mennessä. Joulukuun kappalemääriä on vaikea arvioida tarkasti kansainvälisestä allokaatiotilanteesta johtuen, ja tilannetta vaikeuttaa vielä joidenkin jälleenmyyjien, kuten Gigantin ja EB-Gamesin omat jakelukanavat. Allokaatioprosessi on melko monimutkainen, koska tavaraa tulee monista suunnista ja siitä syystä tarkkaa kappalemäärälukua ei meilläkään ole tiedossa. Lopullinen määrä jää joulukuussa joka tapauksessa alle kymmenen tuhannen.

Tulevatko kaikki saamaan konsolinsa jouluksi täällä Suomessa?

Valitettavasti en usko että kaikki saavat laitetta itselleen jouluksi täällä Suomessa. Tavaraa kyllä tulee ensimmäisen erän jälkeen viikottain lisää, mutta kohtuullisen pieniä määriä. Tästä syystä osa tavarasta tulee joulun välipäivinä tai tammikuun alussa. Eli ennen joulua kaikki halukkaat eivät tule omaa konettansa saamaan. Tämä on tietysti meidänkin kannalta ikävä asia, koska joulu on parasta myyntisesonkia. Mielellämme myisimme enemmän, mutta valitettavasti saatavuus ei vain riitä siihen.

Xbox 360 –konsoli on teknisesti selkeä edistysaskel ensimmäiseen verrattuna, mitä ominaisuuksia tai palveluita haluaisitte erityisesti korostaa tai tuoda esille?

Ominaisuuksista ehkä tärkein on HD-maailmaan siirtyminen – pelien näyttävyydessä päästään aivan uudelle tasolle. Ne jotka ovat jo HD-ready -laitteen onnistuneet hankkimaan, saavat siitä myös kaiken irti. Muita palveluita mietittäessä voisi mainita, että Xbox 360 on enemmän viihdelaite kuin aikaisemmin. Kyseessä ei ole pelkkä pelikonsoli, vaan kytkentämahdollisuuksia on myös erilaisille lisälaitteille, kuten MP3 -soittimet, DVD -elokuvien katsominen jne…

Xbox Live -palvelu on myös uudistunut ja uudistuu koko ajan, eli käytössämme on kaksi eri tasoa: Silver- ja Gold tasot. Ylipäätään uskomme että uuden sisällön myötä saamme enemmän käyttäjiä Live -palvelulle. Myöskin ne kuluttajat jotka eivät aikaisemmin ole tätä palvelua kokeileet, lähtevät helpommin mukaan. Eli tarkoituksena olisi, että mahdollisimman moni kytkee verkkokaapelin modeemin perään ja ainakin kokeilee Xbox Live -palvelua.

Jos myös mietitään sitä ladattavan sisällön määrää, niin se tulee lähitulevaisuudessa todennäköisesti räjähdysmäisesti kasvamaan. Ladattavaksi tulee koko ajan lisää pelejä, demoja ja muuta sisältöä.

Onko pohjoismaissa joitain erityisiä haasteita tulevan julkaisun kynnyksellä? Onko logistiikka toiminut toivotulla tavalla, ja oletteko mahdollisesti joutuneet muuttamaan organisaationne toimintamalleja tiukasta julkaisuaikataulusta johtuen?

Organisaatiossa tämä näkyy ehkä eniten siinä, että meillä on tällä hetkellä Nordic -alueella melkein tuplamäärä ihmisiä työskentelemässä kuin aikaisemmin. Organisaatio on kasvanut sitä myötä, kun uusi konsepti työllistää meitä enemmän. Tarvitaan enemmän ihmisiä myyntiin, markkinointiin ja kaikkiin käytännön toimintoihin.

Mitä tulee muihin alueisiin, en osaa sanoa onko Nordic -tasolla mitään suurempia eroavaisuuksia. Yksi tulee tietysti mieleen, ja se on jälleenmyyjärakenteen monimutkaisuus – osa tekijöistä on paikallisia, osa taas toimii ulkomailta käsin ja siihen kaikki nettikaupat päälle. Jakelukanavien organisointi ja myynnin sujuminen joka pisteessä on meille erityinen haaste.

Viallisten Xbox 360 -konsoleiden määrää on eräissä medioissa jopa paisuteltu ja niistä on tehty varsin näyttäviä otsikoita. Onko todelliseen huoleen aihetta, vai voiko kuluttaja ostaa konsolinsa turvallisin mielin heti julkaisupäivänä? Entä miten mahdollisessa vikatilanteessa kuluttajan pitäisi toimia?

Sikäli on täysin turvallista, että kaikilla Xbox 360 -konsoleilla on kahden vuoden takuu. Jos jotain vikaa ilmenee, niin meillä on tukipalvelu olemassa, ja sinne soittamalla ongelmat hoidetaan heti samantien eteenpäin. Joko niin että laite korjataan, tai vaihdetaan kokonaan uuteen.

Liittyen niihin ongelmiin joita netissä ja keskustelupalstoilla on tuotu esille, niin sanoisin että aikaa on kulunut vasta vähän, ja selvitystyö on edelleen käynnissä. Puhutaanko oikeasti ongelmista vai onko kyse siitä että kyseessä on jonkinlainen väärinkäsitys, sitä selvitellään juuri. Toki raportoituja vikoja on, mutta suhteutettuna todellisiin toimitusmääriin, prosenttiluku on hyvin pieni.

Aika paljon on puhuttu virtalähteestä ja sen kuumenemisesta, ja koska kyseessä on erittäin tehokas laite, on ihmisten ymmärrettävä että sitä ei kannata piilottaa mihinkään suojattuun paikkaan. Riittävästä ilmankierrosta on siis huolehdittava.

Viitaten erilaisiin foorumikyselyihin, on niihin suhtauduttava riittävällä varauksella sillä ne eivät anna välttämättä objektiivista kuvaa todellisesta tilanteesta. Toki kaikki mahdolliset vikatilanteet on tärkeä selvittää, mutta kuluttajan tilanne on erittäin turvallinen, sillä kuten aikaisemmin mainitsin, tuotteilla on kahden vuoden takuu.

Miten tulette markkinoimaan Xbox 360 -konsolia täällä Suomessa? Ensituntuma on että laitetta ei ole tuotu esille kovin aggressiivisesti? Johtuuko tämä ainoastaan rajallisista toimitusmääristä vai mistä on kysymys?

Markkinointitoimenpiteet ajoittuvat melko pitkälle lanseeraukseen ja sitten siitä eteenpäin mainonnan puolella puhuttaessa meillä on mittava tv-kampanja, joka on aloitettu muutama päivä sitten. Joulukuun aikana tulee siis erittäin paljon tv-mainontaa sekä Xbox -brändille että meidän omille julkaisupeleille. Samalla meillä on näkyvyyttä webissä ja MSN-sivuston kautta.

Myymälänäkyvyys on myös hyvä, meillä on demokioskeja asennettu viimeisen viikon aikana melko tiiviisti ympäri maata. Eli useimmissa jälleenmyyntipisteissä, missä myydään Xbox 360-konsolia, on myös mahdollisuus kokeilla ja testailla pelejä.

Tapahtumista puhuttaessa DigiExpo oli meille ensimmäinen iso mahdollisuus näyttää tuotetta suurelle yleisölle. Eli marraskuun aika on lähdetty liikkeelle ja vauhtia lisätään koko ajan. Se mitä me emme tällä kertaa tee, on yömyynti ja siihen oli suurimpana syynä tavarapula. Ei haluttu sellaista tilannetta että ihmiset odottaisivat yöllä ja mahdollisesti jäisivät sitten ilman konsolia.

Sony on tunnetusti kova kilpailija kansainvälisillä pelimarkkinoilla, miten tämä heijastuu mahdollisesti paikallisella tasolla ja mikä on henkilökohtainen ennusteenne markkinoiden kehittymisestä ja jakautumisesta lähivuosina?

Toki kun nyt kun siirrytään uuteen sukupolveen, niin meillä on tavoitteet korkealla. Jos jäisimme nykyiseen markkinaosuuteen, emme voisi olla tyytyväisiä. Markkinajohtajan asema on vankka ja sitä ei yhdellä kampanjalla voi kaataa, vaan se vaatii pitkäjänteistä työskentelyä. Alkuvaiheessa meillä on tavoitteena että jopa 90 prosenttia, ellei enemmänkin, nykyisistä Xbox-käyttäjistä siirtyisi seuraavaan sukupolveen. Haluamme myös haastaa ainakin 50 prosenttia nykyisten kilpailevien tuotteiden käyttäjistä sillä tavalla, että he ainakin miettivät sitä asiaa, että onko heidän valitsemansa alusta oikea. Mikäli onnistumme tässä, voimme olla tyytyväisiä.

Käytännössä kilpailu näkyy ehkä sillä tavalla, että laitealustojemme pelivalikoimat ovat tällä hetkellä erilaisia. Kilpailijoilla on enemmän lapsille suunnattuja pelejä, mitkä meiltä puuttuvat. Alkuvaiheessa tavoittelemme enemmän siis tosipelaajia, ja laajennamme siitä pikku hiljaa reviiriämme.

Sonylla on myös tunnetusti erittäin vahva brändi, minkälaista brändimarkkinointia Microsoft suunnittelee tekevänsä oman tuotemerkin vahvistamiseksi?

Brändimarkkinointi on iso osa koko markkinointia, ja pyrimme esimerkiksi olemaan valikoiduissa tapahtumissa aktivisesti mukana. Kaikki sellaiset tapahtumat jotka meidän näkemyksemme mukaan sopivat meidän profiiliin ja brändin mielikuvaan agendassamme, niin sellaisia tulemme hakemaan ensi vuoden puolella aktiivisesti. Pyrimme myös panostamaan erilaisiin käyttäjäryhmiin, eli haluamme tietyt mielipidejohtajat puolellemme, ja heidät suosittelemaan Xboxia pelikoneena. Tätä kautta pystymme rakentamaan erilaisia yhteisöjä, jotka vievät viestiä eteenpäin.

Kuinka tärkeänä pidätte hc-pelaajien ryhmää kuluttajina? Tarkoitan tällä keskivertoa enemmän pelaavaa ns. edelläkävijäsukupolvea? Onko heidän hyväksyntä tarpeellista myös massamarkkinoiden saavuttamiseksi?

Lyhyt vastaus on kyllä! Se on erittäin tärkeätä, ja alkuvaiheessa tietyllä tavalla uskottavuuskysymys, sillä jos ns. hc-pelaajat eivät tätä uutta alustaamme omaksu ja koe hyväksi, on uskottavuutta vaikea laajentaa suurempaan kuluttakuntaan. Ne jotka yleensä lähtevät ensimmäiseksi liikkeelle, ovat myös eniten asioista perillä ja tavallaan vievät omalta osaltaan viestiä myös sitten eteenpäin.

Xbox Live ja yhteisöllisyys ovat yhä tärkeitä asioita Xbox 360:sta puhuttaessa. Tuotteistaminen on onnistunut täydellisesti ja palvelun tekninen toteutus on huippuluokkaa kilpailijoiden vastaaviin palveluihin verrattuna. Miten mielestänne Microsoft pystyy säilyttämään selkeän etumatkansa, ja näettekö että verkkopeli- ja yhteisöpuolella olisi vielä jotakin parannettavaa?

Niin kuin juuri totesit, olemme tällä alueella edelläkävijä monessakin mielessä, mutta toki meillä on paljon parannettavaa. Emme suinkaan ole esimerkiksi tyytyväisiä Live-pelaajien määrään tällä hetkellä, haluamme tietysti kasvattaa sitä. Sisällöllä on tietysti määräävä merkitys, miten palvelu toimii. Uskon että kilpailijamme saavat omat palvelunsa teknisesti toimimaan, mutta sisältö ratkaisee. Siltä osin näen, että meillä on erittäin hyvä tilanne, sillä meillä on vuosi aikaa harjoitella, ennen kuin kilpailijat pääsevät seuraavan sukupolven tuotteilla markkinoille. Meillä on siis vuosi aikaa rakentaa sellaista sisältöä, joka erottaa meidät kilpailijoista.

Mikä on oma arvionne Xbox 360 -konsolin hintakehityksestä? Tuleeko mahdollisia hinnanalennuksia vasta kilpailevien tuotteiden saapuessa markkinoille vuoden 2006 loppupuolella?

Hinnoittelun suhteen lähtökohta on se, että meillä on tietyt hinnat ja jälleenmyyjät asettavat omat hintansa, ja ne eivät aina kulje täysin käsi kädessä johtuen jakelukanavassa olevasta kovasta kilpailusta. Eli kaikki tarjouskampanjat eivät ole meidän organisoimia. En kuitenkaan usko, että mitään olennaista hinnanalennusta tapahtuu, ennen kuin kilpailutilanne ratkaisevasti muuttuu. Suunnitelmissa on pitää se hintataso joka nyt lanseerauksessa on asetettu. Ostajat ja kysyntä tietysti määräävät hinnoitelua, mutta tällä hetkellä mitään merkkejä väärästä hinnoittelusta ei ole.

Seuraavan sukupolven pelaamista ja Xbox 360 -konsolia on markkinoitu erityisesti HD-grafiikoiden tuomalla edulla. Onko Microsoftilla käytännön toimenpiteitä HD-televisioiden myynnin kasvattamiseksi, vai jääkö asia pääasiallisesti elektroniikkavalmistajien vastuulle? Teettekö esimerkiksi Samsungin kanssa yhteistyötä myös täällä Suomessa?

Toki HD -televisioiden myynti on muiden kun meidän käsissä, mutta meillä ei tietenkään ole mitään sitä vastaan, että HD-tekniikka yleistyisi mahdollisimman nopeasti. Se edistää tietysti meidän myyntiä ja toisinpäin: Xbox 360 antaa tv-valmistajille mahdollisuuden näyttää, kuinka hyvältä pelit näyttävät HD-tekniikalla. Eli sen takia meillä on yhteistyötä ja Samsung on meidän maailmanlaajuinen yhteistyökumppani. Esimerkiksi kaikissa demokioskeissamme on Samsungin HD-näytöt. Toimimme yhdessä myös erilaisissa tapahtumissa.

Yhteistyötä on tarkoitus laajentaa, enkä pidä mahdottomana ajatusta, että meillä tulisi jossain vaiheessa myyntiin jonkinlainen bundle, jossa on HD -televisio ja Xbox 360 -konsoli paketoituna samaan tarjoukseen. Tämä asia on jo keskusteluasteella. Mitään konkreettista ei vielä ole, mutta tämä on kuitenkin varteenotettava vaihtoehto.

Entä minkälaisia pelejä on markkinoille tulossa ensi vuonna? Onko erityisiä tapahtumia tai yllätyksiä tiedossa?

Tulevista peleistä on melko paljon tietoa jo julkisuudessa ollut, ja se mikä on jo tiedossa olevaa, niin uskoisin että esimerkiksi menemällä xbox.com-sivustolle saa melko hyvän kuvan siitä, minkä tyyppisiä pelejä on Xbox 360:lle tulossa. Mitään erityisiä yllätyksiä tulevien pelien suhteen minulla ei ole vielä kerrottavana.

Mitä tulee tapahtumiin, niin meillä on jo aika vahvasti mietittynä tiettyjä teemoja missä me haluamme esiintyä ensi vuonna. En voi paljastaa tarkkoja suunnitelmia, mutta niin kuin yleisesti on tiedossa, niin ensi vuonna on jalkapallon MM-kisat, jotka liittyvät pelimaailmaan sekä pelien että yleisen kiinnostuksen kautta. Tämä urheilulaji on teema johon me uskomme, ja tulemme olemaan siis erilaisissa tapahtumissa aktiivisesti mukana.

Ensimmäinen Xbox-pelikonsoli elää tavallaan elinkaarensa parasta aikaa juuri nyt, kun miettii pelien laatua suhteutettuna laitteen tehoihin. Mitä suunnitelmia Microsoftilla on Xboxin suhteen tulevaisuudessa??

Vanha konsoli elää, ja tulemme myymään sitä pitkälle ensi kevään ja kesän puolelle. Kun mietitään pelitaloja, niin he tekevät vanhalle Xboxille edelleen uusia pelejä ja meillä on tietysti velvollisuutena heitä kohtaan tarjota riittävä määrä pelialustoja. Tämän vuoksi ei vanhan Xboxin myyntiä voida yli yön lopettaa.

Niillä joilla tämä vanha konsoli on, niin näen että sillä on kuitenkin käyttöä myös kakkoslaitteena, on se sitten kesämökki, lastenhuone tai joku muu vastaava tila. Näin se ei välttämättä jää käyttämättömäksi, vaikka uuden laitteen ostaisikin.

Käytättekö itse paljon aikaa pelaamiseen ja onko teillä erityisiä terveisiä Livegamersin käyttäjille?

Omasta pelaamisesta sen verran, että varsinkin viime kuukausina se on ollut valitettavan vähäistä, mutta toki sen verran että pysyn kärryillä eri peligenreistä ja mitä uutuudet pitävät sisällään. Olen profiililtani enemmän sunnuntaipelaaja. Perheessä on vaimo ja kolme lasta, tosin kaikki ovat tyttöjä, ja he eivät käytä niin paljon aikaa pelaamiseen kuin ehkä pojat. Vanhin lapsi on kuitenkin jo erittäin kiinnostunut peleistä ja on Xbox–käyttäjä.

Livegamersin käyttäjiä haluaisin kiittää aktiivisesta yhteisöstä, jota on ilo seurata ja josta oppii myös itse seuraamalla päivänpolttavia Xbox 360 -keskustelunaiheita. Samalla pyytäisin kärsivällisyyttä ja esitän pahoitteluni sen suhteen, että kaikille halukkaille emme pysty vielä jouluksi uutta konsolia tarjoamaan.

Kiitokset haastattelusta!