Haastattelussa Major Nelson – XCN

Kirjoittanut: Livegamers

22.09.2006

Kuka? Larry Hryb, alias Major Nelson, Xbox Liven ohjelmoinnin johtaja ja blogittaja.Milloin? Torstai, elokuun 24.
Missä? Leipzig Games Convention 2006, Saksa.

Milloin saamme uutta tietoa Dashboard-päivityksestä?

Major Nelson: Dashboard-päivityksiä tulee kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä. Kevätpäivitys keskittyy enemmän käyttäjiin, siksi viime kesäkuussa se sisälti uutta ladattavaa ja yli 100 muuta pikku lisuketta. Seuraava päivitys tulee tänä syksynä – en vielä tiedä tarkempaa ajankohtaa – mutta se tulee sisältämään paljon asioita, jotka liittyvät joulun tienoilla julkaistaviin peleihin. Näiden pelien parissa työskentelevät kehittäjät odottavat kovasti kyseisiä päivityksiä. Päivityksen ajankohta ei siis ole tiedossa vielä, mutta tänä syksynä kuitenkin.

Onko tämä ensimmäinen kertasi Leipzigissa?

Major Nelson: Itse asiassa jo toinen. Olin täällä viime vuonnakin, kun julkistimme konsoli-bundlet ja niiden hinnat. Tämä mielestäni osoittaa kuinka tärkeä Euroopan markkina-alue Xboxille on. Minä tosiaan pidän Leipzigin messuista, jopa enemmän kuin E3:sta. E3:n tulevaisuudesta ei ole tietoa mutta täällä tuntuu olevan paljon hauskempaa. Leipzig näyttää olevan paljon pelaajakeskeisempi verrattuna E3-tapahtumaan, joka on hieman kadottanut kohderyhmänsä. Tänä vuonna se oli vain niin turhan iso ja tympeä, Leipzig sen sijaan tuntuu pelaajan kannalta paljon innostavammalta.

Mikä on parasta mitä olet nähnyt Leipzigissa tänä vuonna?

Major Nelson: Oli hienoa kuulla eilisen suuret Xbox-julkistukset. Jalkapallojulkistus oli todella iso juttu – eurooppalaisten pelaajien mahdollisuus pelata uuden sukupolven versioita FIFA:sta ja Pro Evo 6:ta Xbox 360:lla ensi vuonna. EA esitteli viimeisintä FIFA-peliään Xbox 360:lle eilen ja se näytti fantastiselta. Valitettavasti en ole ehtinyt kiertelemään vielä kaikkialla mutta olen innoissani Viva Pinatasta. Se peli tosiaan puhuttelee minua, enkä oikein tiedä miksi. Hassua kyllä, kaikista E3:n aikana Kauppapaikalla saatavilla olleista trailereista se on ainoa, josta vaimoni utelee minulta: “Milloin VP julkaistaan?”

Jalkapallojulkistus oli iso uutinen Euroopalla mutta miten paljon se on merkinnyt Pohjois-Amerikassa?

Major Nelson: Luultavasti useimmat pohjois-amerikkalaiset pelaajat arvostavat julkistuksen suuruutta, mutta jatkavat Maddeninsa pelaamista. Asia ei välttämättä kosketa heitä sillä eurojalkapallopelit eivät ole isoja hittejä Yhdysvalloissa. Julkaisun merkitys on pelaajien keskuudessa kyllä ymmärretty, vähän kuin jos Madden tulisi Xbox 360:lle yksinoikeudella. Se tietysti merkitsee myös sitä, että Microsoftin on keksittävä jotain vastaavaa luokkaa oleva julkistus myös Pohjois-Amerikan markkinoille!

Mitä olette suunnitelleet Xbox Live Arcaden varalle ensi vuodeksi?

Major Nelson: Jouluun mennessä Xbox Livessä tulee olemaan saatavilla yli 50 Arcade-peliä. En voi julkistaa niiden nimiä, mutta tulossa on joitakin loistavia pelejä. Osa on vanhoja klassikoita ja osa uusia pelejä, kuten Cloning Clyde. Vuosi sitten osa meistä ei olisi edes tiennyt mikä Arcade on, ja jo nyt se on kaikille tuttu ja laajalti tunnettu. Juuri siksi olen niin innostunut Arcaden tulevaisuudesta.

Kuinka innoissasi olet XNA Game Studio Expressistä?

Major Nelson: Aivan täysin! Erityisesti hienoa olivat viimeviikkoiset ilmoituksemme yhteisön mahdollisuudesta luoda omat pelinsä ja jakaa niitä YouTuben tapaan. Siinä on oikeaa näkemystä. Microsoft on aina kehittänyt työkaluja ja uusia toimintatapoja, mutta parasta Expressissä on se, että se vapauttaa peruspelaajien luomiskyvyn, vaikka he eivät ymmärtäisi mitään ohjelmoinnista. Me annamme kuluttajille keinon saada kaikki irti konsolistaan ja ihmiset alkavat kyllä huomata sen.

Entäpä HDMI:n tulevaisuus?

Major Nelson: Emme ole ilmoittaneet mitään lopullista vielä. Jotkut ihmiset tosiaan ovat tarrautuneet siihen! Moni ei pysty näkemään minkäänlaista eroa HDMI:n ja normaalin komponenttivideon välillä, mutta näköjään tietty ihmisryhmä silti todella järkyttyi asiasta. Katsotaan nyt, miten asiat menevät.

Miten kommentoit HD DVD -asemaa? Yhteisöltä on tullut jonkin verran kielteistä palautetta asiasta…

Major Nelson: Kyseessä on pelkkä vaihtoehto, emme me pakota pelaajia hankkimaan sellaista. Minua huolestuttaa, että pelaajat ovat jäämässä DVD-formaattisodan jalkoihin. Emme me sellaista halua! Kantamme on, että Xbox 360:n voi hankkia peli- ja viihdekäyttöön, ja jos haluaa HD-DVD-ominaisuuden niin aseman voi hankkia lisävarusteena. Jos sitä ei kuitenkaan halua, ei sellaista tarvitse ostaa! Valinnanvapaus säilyy, emme halua pakottaa hankkimaan mitään millä ei välttämättä ole käyttöä. Blu-Raynkin siirtonopeus on melko hidas. Pelaajat ovat kärsimättömiä, eivät he halua odotella pitkiä latausaikoja.

Mahtaisiko tilavampi kiintolevy olla saatavilla piakkoin?

Major Nelson: Se toive olisi helppo toteuttaa, mutta tutkimuksiemme mukaan useimpien pelaajien kiintolevyt ovat edelleenkin puolityhjiä. Tietysti aina joku on jo ehtinyt levynsä täyttää, silloin hän ei tosin ole keskivertopelaaja. Ymmärrän, että trailerien koko kasvaa ja Kauppapaikan laajentuessa tulemme harkitsemaan isompaa kiintolevyä. Tällä hetkellä emme kuitenkaan ole varmoja sen tarpeellisuudesta. Jouluksi markkinoille kuitenkin tulee 256 MB muistiyksikkö. Minulla on sellainen täällä mukanani ja ihme kyllä kukaan ei ole vielä maininnut sitä artikkelissaan! Se on fyysisesti saman kokoinen kuin 64-megatavuinenkin ja minulla on yksi harvoista jo valmistetuista!

Onko konsolin hinnanpudotusta suunnitteilla?

Major Nelson: Se on aina mahdollista. Olemme juuri ilmoittaneet laajentamisen neljälle uudelle alueella Euroopassa ja Core-paketti on paras noita maita varten, sillä sen hankkiessaan saa konsolin tarvitsematta maksaa kaikesta ylimääräisestä, jota ei ehkä lainkaan tarvitse. Peter Moore (Xbox 360 -pääpomo) puhuu aina siitä, kuinka Core-paketti antaa mahdollisimman monelle tilaisuuden hankkia Xbox 360:n. Kysymys on siis valinnoista. Sony tuo markkinoille Euroopassa vain yhden version uudesta laitteestaan ja tuo versio on juuri se kaikkein kallein! Aiommeko siis laskea konsolin hintaa? Emme tällä hetkellä, mutta sitä varmasti voidaan harkita tulevaisuudessa.

Miten luulet Xbox Live Vision -kameran vaikuttavan pelaajayhteisöön?

Major Nelson: Sillä tulee luultavasti olemaan vaikutusta parillakin eri tavalla. Arvelen, että pelinkehittäjät kuten Ubisoft Rainbow Six Vegas -pelissään toteuttavat hienoja ideoita, vaikkapa pelaajan omien kasvonpiirteiden antaminen pelihahmolle, tai omien kasvojen näkyminen vastustajalle pelin aikana, kuten UNOssa. Jo nyt kameralla voi tehdä kaikenlaista mukavaa, kuten käyttää sitä Dashboard-efektiin ja Neonin kanssa musiikin visualisointiin. Lisäksi ovat myös eleisiin perustuvat pelit, joita meiltäkin tulee. Ne ovat mainioita party-pelejä ja sopivat myös nuorille pelaajille.

Tuleeko XNA Game Studion käyttö Vision-kameran kanssa olemaan mahdollista?

Major Nelson: Enpä ihmettelisi! En tiedä varmasti, mutta kamerahan on vain normaali syöttölaite, joten en näe asialle estettä tulevaisuudessa.

Oletko jo ehtinyt tutustua Sonyn ja Nintendon standeihin, mitä mieltä olit?

Major Nelson: Nintendolla oli hauska. Paljon DS-tavaraa tarjolla ja ymmärtääkseni DS on ollut erittäin suosittu täällä Euroopassa. Sonyyn liittyen ihmettelin, ettei heillä ollut pelattavia demoja tarjolla. Heidän konsolinsa julkaisu lähestyy, joten pelattavan puute ihmetytti minua. Sellainen kertoo mielestäni tietyistä asioista. Enempää en nyt ota siihen kantaa…

Unohdapa hetkeksi, että olet Microsoftin palkkalistoilla, ja kerro mitä mieltä pelaajana olet PS3:sta?

Major Nelson: Minulla on PS1 ja PS2, mutta PS3-pelaajana tuntisin itseni hyväksikäytetyksi, Sony kun puskee kaikella voimallaan ja panoksia säästelemättä Blu-Rayta. Aika näyttää miten käy, kun laite tulee markkinoille. Varmasti PS3:lle tulee tarjolle muutama hyväkin peli mutta en tiedä saisiko se minut uhraamaan siihen 700-800 dollaria. Sillä rahalla saisin jo Xbox 360:n ja Wiin! Toivottavasti Sony ei pelaa itseään ulos markkinoilta, koska se on yrityksenä tehnyt hyvää alan teollisuudelle ja me tarvitsemme hyvän kilpailijan. Microsoft on parhaimmillaan kamppaillessaan hyvää kilpailijaa vastaan.

Mitä mieltä olet Wiistä?

Major Nelson: Se suuntautuu erilaisille markkinoille, vähän kuin Mac suhteessa PC-tietokoneeseen. Jotkut rakastavat Maceja ja jotkut tulevat rakastamaan Wiitä. On ollut hauska pelata sillä, vaikka pelkäänkin käsieni kipeytyvän! Nintendo on fiksu yritys ja he ovat saaneet aikaan joitakin erinomaisia tuotteita kuten DS, odotan siis mielenkiinnolla miten Wiin käy.

GamerTagisi on erittäin tunnettu. Tuntuuko vaikealta pitää oikea nimesi erillään GamerTagistasi?

Major Nelson: Takuulla! Toimistossakin on tiettyjä ihmisiä jotka tunnen vain heidän GamerTageillaan! Kohdatessamme firman kahvilassa puhuttelemme toisiamme tageillamme! Moni myös pilailee minulle siitä, että kutsun itseäni Major Nelsoniksi, mutta identifioidun GamerTagiini niin vahvasti, ettei moinen minua häiritse.

Jos voisit muuttaa yhden asian liittyen Xbox 360:n julkaisuun niin mikä se olisi?

Major Nelson: Että olisimme saaneet enemmän laitteita kauppoihin. Moni ihminen pettyi tuolloin, kun konsoleja ei riittänytkään kaikille. Niitä olisi siis pitänyt ehdottomasti olla enemmän tarjolla.

Kuinka paljon vaikutusta Xbox 360 -yhteisöllä on konsoliin?

Major Nelson: Valtava vaikutus, yhteisön kädenjälki näkyy kaikkialla Xbox 360:ssa. Käymämme keskustelut vaikuttivat suuresti siihen millainen konsolista tehtiin. Jopa ne keskustelut, joita täällä Leipzigissa käytiin vuosi sitten vaikuttivat konsolia koskeviin suunnitelmiimme. Jokainen Xbox 360:n parissa työskentelevä seuraa blogeja, keskustelupalstoja ja nettisivuja, he huomaavat hyvät ideat ja yrittävät sisällyttää ne työnsä tuloksiin. Olemme avoimia hyville ideoille. Jos sellainen tulee sähköpostilla minulle, lähetän sen edelleen henkilölle joka työskentelee kyseisen asian parissa. Yhteisöllä on siis valtava vaikutus konsolin kehittymisessä.

Amerikkalaisella Kauppapaikalla on tarjolla tv-ohjelma Battlestar Galactica. Tuleeko vastaavia tarjolle tulevaisuudessakin?

Major Nelson: Kyllä, koska osa elokuvastudioista ja TV-yhtiöistä alkaa ymmärtää aineiston digitaalisen jakelun voiman ja sen, kuinka hyvin Xbox 360 ja Kauppapaikka siihen sopivat. Asiassa täytyy kuitenkin olla varovaisia, sillä emme halua täyttää Kauppapaikkaa roskalla, josta pelaajat eivät välitä. Tuskin kukaan on kiinnostunut jonkin kodinsisustusohjelman jaksoista. Jokin Battlestar Galactican kaltainen on sen sijaan sopivampaa pelaajille. Digitaalinen jakelu on tulevaisuutta ja me aiomme keskittää huomiomme siihenkin.

Onko siis piankin luvassa tarjolle täyspitkiä filmejä ja kokonaisia tv-ohjelmien jaksoja?

Major Nelson: Ei tarvitse olla mikään nero tajutakseen Liven Kauppapaikan mahdollisuudet. Emme ole julkistaneet vielä mitään suunnitelmia, mutta ei liene vaikeaa tajuta mihin suuntaan asiat ovat etenemässä. Siitä sitten pääsemmekin tarpeeseen saada konsoliin isompi kiintolevy…

Kertoisitko meille Zunesta?

Major Nelson: Siihen minulla ei ole lupaa! En saa kertoa miten se toimii. En saa myöskään kertoa, että minulla on sellainen täällä mukanani. Saan kertoa vain sen, että tulette takuulla olemaan tyytyväisiä julkistuksemme sisältöön, ja että syksystä tulee hauska.

Seuraatko Community Developer -ohjelmaa?

Major Nelson: Jo vain. Sillä on meille suuri merkitys ja pyrimme laajentamaan sitä. Tiedon jakaminen yhteisölle, jotta se voisi kehittää näppäriä apuvälineitä, on täysin uniikki idea ja erottaa Xbox 360:n kilpailijoistaan. Kilpailijamme eivät nimittäin näe asiaa meidän tavallamme.

Mihin suuntaan blogisi kehittyy tulevaisuudessa?

Major Nelson: En oikein tiedä mistä muusta voisin kirjoittaa! Blogi vetää valtavasti huomiota puoleensa ja minun työni on ohjata se huomio muihin ihmisiin niin paljon kuin mahdollista. Haluan tuoda esiin kaiken sen hyvän mitä ihmiset tekevät yhteisön sisällä. Se on kaikkein tärkeimpänä mielessäni.

Kiitokset ajastasi, Larry!